Page 110 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 110

Mehmet Sabır KİRAZ, Fatih BİRİNCİ, Uğur Kâşif BOYACI         Elektronik Seçim: İnternet Üzerinden Oylama

           3. Norveç’te 2011’de                  Norveç Yerel Yönetimler ve Bölgesel   üzerinden oylama yapmayı                             kesim tarafından eleştirilmiş, bu eleştiriler  ve seçim sonrası diye adlandırılan bu  Dolayısıyla, şifresi çözülen sonuç oy
          uygulanacak i-seçim sistemi           Kalkınma Bakanlığı (KRD),  e-seçimin   planlamaktadır. Bu seçimlerde başarı elde            medyada çok sık dile getirilerek halkın  iletişim kanallarına posta servisi ve kısa  toplamlarıdır. Basit ve küçük seçimler için
                                                uygulanabilirliği açısından halkın     edilmesi durumunda 2017 yılındaki                    güveni azalmıştır. Avusturya hükümeti  mesaj servisi (SMS) örnek gösterilebilir.  uygulanabilir fakat yüksek ölçekli
           Norveç’in oylama sistemini anlatmadan  beklentilerinin önemli bir rol       milletvekili seçimlerinde de internet                bunun üzerine sınırlı miktarda kaynak  Seçim öncesinde doğrulama kodları posta  seçimlerde verimli olmayabilir.
          önce bu ülkeyle bir kaç bilgi vermek faydalı  oynayacağının bilinciyle, 26 Mayıs 2004  üzerinden oylamanın uygulanması            kodu detaylarına bakmak için gönüllü   yoluyla seçmenlerin eline ulaştırılır.
          olacaktır.                            tarihinde bir çalışma komitesi atamıştır.  planlanmaktadır. 2009 yılında KRD (ve            katılımcı uzmanlardan oluşan çok küçük  Elektronik oyu kullanırken cep telefonuna  •  Karıştırıcı ağlar kullanılarak oylar
                                                Bu komitenin başlıca amacı ülkedeki    geniş anlamda Norveç hükümeti), 2011                 bir grup seçmiştir. Bu davranış tamamen  gelen kısa mesaj ile posta yoluyla gelen  anonimleştirilir, sonrasında şifreli oylar
           Norveç dünyada işsizliğin en düşük,  elektronik seçimin uygulanabilirliği   yılındaki yerel seçimlerinde uygulanması             kapalı bir yazılım ile açık kaynak kodlu  kod karşılaştırılır. Bu yolla oyun başarılı  (eşik sır paylaşımı yoluyla) tek tek deşifre
          çalışanların hayat standartlarının ve kişi  hakkında ülkedeki potansiyelin   hedeflenen elektronik seçim pilot projesini          olması arasında bir uzlaşma olarak kabul  bir şekilde merkezi sistem tarafından  edilir. Oylar yetkili gözetmenler huzurunda
          başına düşen verimliliğin en yüksek olduğu  araştırılması ve potansiyelin yüksek olması  bir ihale prosedürüyle başlatmıştır. İ-seçim  edilebilirse de, toplumda oluşan güven  alındığı ve yol boyunca hiçbir güvenlik  toplanır [1].
          ülkelerden birisidir. Eğitim, teknoloji ve  durumunda ülkeye uygun bir sistemin  sisteminin 2017’deki milletvekili                eksikliği giderilememiş ve akabinde.e-  tehdidine uğramadığı doğrulanır. Bu
          demokrasi anlamında da dünyanın en    önerilmesidir.                         seçimlerinde uygulanacağı tarihlerde,                seçim projeleri rafa kaldırılmıştır [24].  kontrol aynı zamanda seçmen        Norveç seçimlerindeki oy sayımlarında
          gelişmiş ülkeleri arasındadır. Teknoloji                                     ulusal bir açık anahtar altyapısı ve ulusal          Aslında sistemin her detayının açık ve  bilgisayarında da hiçbir tehdidin olup  çok basit ve popüler olan homomorfik
          kullanımı ve iletişim altyapısı çok iyi  Yetkinliklerine göre komite üyeleri  elektronik kimlik kartının hazır olacağı            şeffaf olması durumunda dahi sistemin  olmadığını doğrular. Klasik k-seçimlerde  sistemler yerine, daha hızlı, güvenlik
          durumdadır ve hayatın her noktasında  aşağıdaki araştıracakları konular açısından  varsayılmıştır.                                doğruluğunu ve güvenilirliğinin tam    bu doğrulama yöntemi yoktur. Örneğin,  seviyesi daha yüksek ve verimli olan
          kullanılmaktadırlar.                  dört alt gruptan oluşmuştur:                                                                                                                                             karıştırıcı ağlar tercih edilmiştir [1].
                                                                                        Norveç hükümetinin internet üzerinden               anlamıyla kontrol edilmesi ya da halkın  k-seçimlerde oy kullandığımızda
           4,9 milyon nüfuslu bir ülke olan      1. E-seçim teknikleri,                elektronik oylamayı deneyecek olmasının              büyük bir bölümü tarafından anlaşılması  oyumuzun sayılıp sayılmadığını veya  Evden oy kullanılabildiği için maalesef
          Norveç’in 2000 yılında 2,4 milyon Internet                                   en belirgin nedeni sayım sürecini                    olanaksızdır.                          oyumuzun geçersiz oyların içerisine düşüp  kriptografik yöntemler, zorlamayla oy
          kullanıcısı bulunmaktayken bugün nüfusun  2. Ekonomik ve idari hususlar,     hızlandırmak için en uygun yöntem olarak              Norveç sistemi                        düşmediğini bilemeyiz. İ-seçimde yapılan  kullanımını engelleyemez. Zorlamayı bir
          %95’i internet kullanmaktadır. Birçok  3. Demokratik yönleri üzerinde        i-seçimi görmesidir. Tüm seçmenler                                                          bu ek güvenlik kontrolleri klasik     ölçüde gidermek için, seçmenlerin birden
          ülkede kullanıcı alışkanlıkları nedeniyle  araştırmalar                      elektronik oylama yoluyla oyunu kullanırsa,           Norveç’in seçim mimarisi genel olarak  sistemlerdeki bu tür problemlerin    çok oy kullanmasına izin verilebilir. Seçmen
          benimsenmeyeceği düşünülen bazı                                              sayma işlemi potansiyel olarak sandık                yazının ilk bölümünde incelediğimiz    çözümüne yöneliktir.                  zorlama altında oyunu internet üzerinden
          uygulamalar Norveç için geçerli olabilir.  4. Hukuki durum                   kapanışından sonra birkaç dakika                     Estonya seçim sistemi ile benzerlik     Sistemin kriptografik protokolü, İspanyol  oy kullansa dahi klasik kağıt tabanlı
          Örneğin, bazı ülkeler için uygulaması zor                                    içerisinde sonuçlandırılabilir. Başka bir            taşımaktadır [25]. Estonya’dan farklı olarak                                 yöntemle de oyunu tekrar kullanabilir.
          olan bir uygulama olan çift zarf yönteminin  Alt komisyonların kendi arasında  neden de elektronik seçimle beraber,               Norveç’teki internet tabanlı elektronik  elektronik seçim şirketi Scytl tarafından  Dolayısıyla, zorlama problemi bu yolla bir
          elektronik versiyonu. Norveç seçimlerinde  yaptıklarının yanı sıra bir dizi genel komite  özellikle genç nüfustaki seçimlere katılım  seçim sistemi (muhtemelen Avusturya’dan  tasarlanmıştır. Ancak ulusal ve uluslararası  ölçüde giderilir. Estonya’da olduğu gibi
          zaten mevcut kağıt tabanlı sistemde bu  toplantıları düzenlenmiş ve görüşler e-  oranının hissedilir oranda yükseleceğinin        edinilen deyim sayesinde) açık ve şeffaftır.  uzman danışmanlar tarafından pek çok  seçmenlerin kağıt tabanlı oy kullanması
          yöntem kullanılmaktadır. Birçok ülkede  seçim  raporunda sunulmuştur [23].   düşünülmesidir. Toplumun farklı                      İnternetten oylamaya güven duyulmasını  değişikliğe uğramıştır. Scytl şirketi standart  durumunda kağıttaki oy sayılacak,
          elektronik seçim sistemlerinde büyük   E-toplum sürecinde Norveç, elektronik  kesimlerinden de yenilik nedeniyle ilginin          sağlamak amacıyla, Norveç hükümeti     seçim çerçevesi ve iki farklı kanal   elektronik oyları dikkate alınmayacaktır.
          sorun çıkaracağı düşünülen sistemin   seçim uygulamayı düşünmekle kalmamış,  artması nedeniyle seçimlere katılım                  sistemin kriptografik mimarisinden diğer  mekanizması önermiştir. Önerilen standart
          zorlama ve oy satın almayı kolaylaştıracağı  2011 yılındaki yerel yönetim seçimlerinde  oranının olumlu yönde etkileneceği de     teknik konulara kadar ilgili bütün belgeler  seçim çerçevesi genel olarak bilinen  Zorlamaya karşı alınan önlemler aynı
          ve dolayısıyla oy mahremiyetini kaldıracağı  hayata geçirmeyi planlamış ve bunun için  öngörülmektedir. Elektronik seçim engelli  ve detaylar dahil neredeyse bütün önemli  standart kriptografik protokol ve  zamanda oy satılmasını da bir ölçüde
                                                                                       vatandaşlarının da oy kullanmalarını
                                                                                                                                                                                                                         engellemektedir.
          algısı, Norveç vatandaşları arasında çok  gerekli çalışmaları sürdürmektedir. Norveç,  sağlayacaktır, örneğin görme engelli       belgeleri yayınlamıştır. Bu yolla, toplumda  mekanizmalarından oluşmaktadır.
          yüksek olmayabilir.                   2011 yılındaki seçimlerinde internet   vatandaşların diğer insanların yardımı               sisteme karşı güven inşa etmeye çalışmıştır.  Norveç seçimlerinde de Estonya’da  3.1. İ-seçim için Norveç’te değişikliğe
                                                                                       olmadan ekran okuyucular aracılığıyla oy             Bunun yanında topluma, sistemin güvenlik  olduğu gibi, i-seçim yoluyla seçmenler  uğrayan yasalar
                                                                                       kullanabilmesi sağlanabilir. Diğer bir sebep         açıklarını araştırma olanağı sağlayabilmek  istedikleri kadar oy kullanabilmekte fakat  Her ülkenin elektronik seçimi uygulaması
                                                                                       de elektronik seçim çalışmasının maliyet-            için kaynak kodunu da açmaya karar     kağıt tabanlı oy kullanılmadığı takdirde  yasaların müsaade ettiği çerçevede
                                                                                       etkin şekilde gerçeklenebilmesidir. İ-               vermişlerdir. Norveç sisteminin mimarisi  en son kullandıkları i-seçim oyu
                                                                                       seçimler kurulum maliyeti nedeniyle kısa             iki önemli güvenlik tedbirleri üzerine  sayılmaktadır.                       mümkündür. Bu yüzden de yasaların
                                                                                       vadede daha masraflı görünebilir. Fakat              yoğunlaşmıştır                                                               elektronik seçime uygun hale getirilmesi
                                                                                       uzun vadede k-seçimlere kıyasla çok daha                                                     i-seçim sistemlerinde oy verme       en önemli konulardan birisidir. Norveç
                                                                                       az zaman ve para gerektirecektir.                     •  seçmen bilgisayarlarının tehdide açık  aşamasında homomorfik şifreleme   anayasası ve hukuk sisteminde elektronik
                                                                                                                                            olması (kötü amaçlı yazılım (malware),  yapılmakla birlikte, oy sayımı için genelde  sistem için düzenlemeler yapılmıştır.
                                                                                        Avusturya deneyimi                                  kurban saldırganlar ağı (botnet), palıkçılık  aşağıdaki iki yöntemden biri tercih edilir:  Anayasada yer alan elektronik seçimin

                                                                                                                                            (phishing)) ve                                                               temel direktifleri aşağıdaki gibidir:
                                                                                        Diğer ülkelerdeki deneyimler göstermiştir                                                   •  Şifreli oyların hepsi çarpıldıktan sonra,
                                                                                       ki, e-seçim projeleri ancak topluma                   •  zorlama ve oy satmaya karşı tedbirler.  ortaya çıkan şifre bir çeşit eşik sır paylaşımı  •  Oylama sonuçlarını bozmak veya
                                                                                       elektronik oy kullanma konusunda açık                                                       yoluyla çözülür. Derginin bir önceki  değiştirmek yasadışıdır.
                                                                                       ve anlaşılır bilgiler verildiği müddetçe              Norveç sisteminin önemli farklarından  sayısında, homomorfik şifrelemede şifreli
                                                                                       başarılı olabilmektedir. Örneğin,                    bir diğeri, seçmen bilgisayarındaki    oyların çarpımının sonucunda ortaya çıkan  •  Seçmeni oy vermeye zorlamaya veya
                                                                                       Avusturya’da sistemin kriptografik bazı              tehditlerin engellenmesi için internetin  değerin oyların toplamlarının      zorla istediği birine oy verdirmek
                                                                                       detaylarının topluma açıklanmamasından               dışında farklı ve bağımsız iletişim kanalları  şifrelenmesine eşit olduğunu açıklamıştık.  yasadışıdır.
                                      Şekil 13.  Norveç haritası.                      dolayı sayıları çok az denilebilecek bir             kullanılmasının önerilmesidir. Seçim öncesi


                                                                108                                    Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011         http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/                     109
                                                                                                            ·
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115