Page 109 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 109

Mehmet Sabır KİRAZ, Fatih BİRİNCİ, Uğur Kâşif BOYACI  Elektronik Seçim: İnternet Üzerinden Oylama

 Estonyalı uzmanlar elektronik kimlik kartlarının olmaması  2.8. İ-seçimin getirdiği yenilikler  100%
 durumunda masrafların çok daha fazla olacağının altını
 çizmişlerdir. Seçim Kurulu geliştirme aşamasında 6 yıl içerisinde  Gelişmiş ülkelerin çoğunda oy kullanım oranı düşmektedir.  90%
 500.000 €’dan daha az masrafla sistemi kurduklarını  Düşük katılımlı bir seçim toplumun genel temayüllerini  80%
 belirtmişlerdir. 2005 yılındaki ilk uygulamasından sonra yeni  yasıtmakta eksik kalabilir. Bu problemi çözebilmek için, özgür
 oylama sisteminin maliyeti tüm seçim masraflarının yaklaşık  ve adil seçimler ilkesine uyularak ve teknolojik eğilimler göz  70%
 % 20’sini oluşturuyordu. 2009 seçimlerinde ise bütün maliyetler  önünde bulundurularak seçmenlere farklı oylama olanakları  60%
 göz önüne alındığında, elektronik seçimin maliyeti toplam  üzerinde yoğun çalışmalar yapılmaktadır. Temsili demokrasiyi
 masrafların % 5’ine düşmüştür. Uzun vadede uygulama  teşvik etmek ve güçlendirmek için anayasal prensiplere uygun  50%  55 üstü
 maliyetinin ciddi bir şekilde yükselmesi de beklenmemektedir.  olarak seçimlerde farklı yöntemlere başvurulmuştur. Örneğin,  40%  45-54
 Ayrıca yine uzun vadede internetten oylamanın tamamen  i-seçim son yıllarda kullanılan yeni ve farklı yöntemlerden  35-44
 geleneksel kâğıt tabanlı sistemin yerine geçmesi  biridir. İ-seçimin uygulanmasıyla seçmenlerin özellikle de genç  30%  25-34
 öngörülmektedir.  kuşakların ilgileri çekilerek oy kullanmaya teşvik edilebilir.
 Böylece başta bahsettiğimiz düşüş tersine çevrilebilir. İ-seçim  20%                                     24’e kadar
 Teknoloji, demokratik sürecin önemli bir parçasıdır. iVote  bilgi toplumu bünyesinde yeteri kadar kabul gördüğünde şu  10%
 projesi kamu-özel sektör ortaklığının meyvesidir ve teknolojinin  anki kağıt tabanlı oylama sistemi gibi “geleneksel” bir yönteme
 getirilerini demokrasi adına kullanmak yönünden iyi bir örnek  dönüşebilir.  0%
 olabilir. Yine de bu projenin sürdürülebilirliği, sadece gelişmiş  YS 2005  MS 2007  AP 2009  YS 2009
 teknolojilerin kullanılmasına değil, katılımcı sayısına ve devlet
 tarafından güvence altına alınmasına bağlıdır. Bununla beraber
 seçmenin internetten oylamayı kabulü ve katılımı konusundaki  Yerel Seçimler (YS)
                           Milletvekili Seçimleri (MS)
 tavrının anlaşılması için belirli bir sürenin geçmesi  Avrupa Parlementosu (AP)
 gerekmektedir.
                                                Şekil 11.  Yaşa göre internetten oy kullanma oranı.



                        25000



 100%
                        20000
 90%

 80%

 70%                    15000
 60%
 Erkek
 50%
 Kadın                  10000                                                                             YS 2005
 40%                                                                                                      MS 2007
                                                                                                          AP 2009
 30%
                                                                                                          YS 2009
                         5000
 20%
 10%

 0%                          0
 YS 2005  MS 2007  AP 2009  YS 2009
                                 1. gün    2. gün     3. gün   4. gün     5. gün   6. gün     7. gün



 Yerel Seçimler (YS)           Yerel Seçimler (YS)
 Milletvekili Seçimleri (MS)   Milletvekili Seçimleri (MS)
 Avrupa Parlamentosu (AP)      Avrupa Parlementosu (AP)

 Şekil 10.  Cinsiyetlere göre internetten oy kullanma oranı.  Şekil 12.  Günlere göre internetten oy kullanma oranı.


 106  Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011  http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/  107
 ·
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114