Page 110 - bilgem-teknoloji-dergisi-5
P. 110
Suha ERSİN Kurumsal Yönetim: Stratejik Yönetim
performans göstergeleri yenilenmelidir. KAMU KURUMLARINI BAĞLAYICI 5018 Sayılı Kanun Madde 41 : FAALİYET RAPORLARI • Performans programı
YASAL GEREKÇELER
• Birim/süreç bazındaki performans • Üst yöneticiler ve bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama Madde 16 –
göstergeleri ile proje kapsamındaki 5018 Sayılı Kanun Madde 9 : yetkilileri tarafından idari sorumlulukları çerçevesinde her yıl
dokümanlarda belirtilen proje göstergeleri STRATEJİK PLANLAMA VE faaliyet raporları düzenlenir. Bu raporlar, stratejik planlama (1) Performans programları, stratejik planların yıllık
arasında tutarlılık olmalıdır. PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME ve performans programları uyarınca yürütülen faaliyetleri, uygulama dilimlerini oluşturur. Kamu idareleri performans
belirlenmiş performans göstergelerine göre hedef ve programlarını stratejik planlarına uygun olarak Maliye
• Gerçekleşen bir önceki yılın faaliyet • Kamu idareleri; kalkınma planları, gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerini Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde hazırlar.
ve performans bilgilerinden yararlanılmalı programlar, ilgili mevzuat ve açıklayacak şekilde hazırlanır.
ve gerekiyorsa güncellenmelidir. benimsedikleri temel ilkeler çerçevesinde (2) Bütçeler performans programına uygun olarak hazırlanır.
geleceğe ilişkin misyon ve vizyonlarını 26 Mayıs 2006 Tarihli Yönetmelik:KAMU İDARELERİNDE
ÖGE-8. BİRİM EYLEMLERİ DEĞERLENDİRME
(PROJELERİ, FAALİYETLERİ) oluşturmak, stratejik amaçlar ve ölçülebilir STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR
hedefler saptamak, performanslarını HAKKINDA YÖNETMELİK Sonuç olarak: Kurum ve kuruluşların üst yöneticileri; doğru
• Stratejik amaçların hedeflere uygun önceden belirlenmiş olan göstergeler yöne gittiklerini bilmek ve hedeflerine zamanında ulaşabilmek
şekilde gerçekleşebilmesi için uygulanması doğrultusunda ölçmek ve bu sürecin izleme • Genel İlkeler amacıyla, stratejik yönetim ögelerine önem vermeli ve çok
gereken faaliyetler veya projelerdir. ve değerlendirmesini yapmak amacıyla Madde 5 – yakından izlemelidir.
katılımcı yöntemlerle stratejik plan
• Faaliyetler veya projeler, Stratejik amaç hazırlarlar. (1) Stratejik planlama sürecinde; Ayrıca :
ve hedefler ile performans ölçülerine
“Nasıl” ulaşılacağını gösterir. • Kamu idareleri, kamu hizmetlerinin b) Çalışmalar, strateji geliştirme biriminin • Üst yönetim tarafından önemi anlaşılmalı,
istenilen düzeyde ve kalitede sunulabilmesi koordinatörlüğünde tüm birimlerin katılım ve katkılarıyla
• Faaliyet veya projeler oluşturulurken için bütçeleri ile program ve proje bazında yürütülür. • Üst ve alt “Strateji Geliştirme Kurul”ları oluşturularak,
başka faaliyet ve projelerle çakışmamasına, çıkardığı, bu maliyetlerin özellikleri, kaynak tahsislerini; stratejik planlarına, geniş katılım sağlanmalı,
yetki ve sorumlulukların açık olarak faaliyet düzeyiyle ilişkileri, iş süreçleriyle yıllık amaç ve hedefleri ile performans c) Stratejik planların doğrudan doğruya kamu idarelerince
belirlenmesine dikkat edilmelidir. Bu etkileşimi, girdi fiyatlarının yapısı, göstergelerine dayandırmak zorundadırlar. ve idarelerin kendi çalışanları tarafından hazırlanması • Kurumsal Performans Bilgi Sistemi oluşturulmalı,
kapsamda performans yönetimi ve hesap alternatif girdilerin varlığı gibi hususların zorunludur. • Amaca ulaşmayı sağlayacak performans göstergeleri tam
verebilirlik açısından faaliyet ve proje değerlendirilmesi gerekir. • Stratejik plan hazırlamakla yükümlü ve doğru olmalı,
sorumlularının belirlenmesi gereklidir. olacak kamu idarelerinin ve stratejik • Stratejik planların süresi, güncelleştirilmesi ve
• Faaliyetler analiz edilirken alternatif planlama sürecine ilişkin takvimin yenilenmesi • Stratejik amaçlar ve projeler arasında tutarlılık sağlanmalı,
• Her stratejik amaca yönelik maliyetler de göz önünde bulundurmalıdır. tespitine, stratejik planların kalkınma planı
faaliyetlerin ortaya konması ve buna göre Ayrıca, maliyet yapısının analizinde, iş ve programlarla ilişkilendirilmesine Madde 7 – • Birim/süreç bazındaki performans göstergeleri ile proje
sınıflandırılması sağlanmalıdır. Böylece süreç analizleri yapılarak faaliyetlerin, en yönelik usul ve esasların belirlenmesine (1) Stratejik planlar beş yıllık dönemi kapsar. göstergeleri arasında tutarlılık olmalı,
her bir stratejik amaca yönelik hedefler hızlı şekilde ve en düşük maliyetle Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı
ve alt faaliyetleri açıklanmış olacaktır. yapılması sağlanmalıdır. yetkilidir. (2) Stratejik planlar en az iki yıl uygulandıktan sonra stratejik • Anlamsız performans göstergeleri yenilenmeli,
planın kalan süresi için güncelleştirilebilir. Güncelleştirme, • Performans göstergelerindeki sapmalar (Fark Analizi)
• Stratejik amaçlar ve projeler arasında • Gerçekleşen bir önceki yılın faaliyet • Kamu idareleri bütçelerini, stratejik stratejik planın misyon, vizyon ve amaçları değiştirilmeden,
tutarlılık sağlanmalıdır. ve performans bilgilerinden planlarında yer alan misyon, vizyon, hedeflerde yapılan nicel değişikliklerdir. izlenmeli ve gerekli önlemler alınmalı,
yararlanılmalıdır. stratejik amaç ve hedeflerle uyumlu ve
ÖGE-9. BİRİM EYLEMLERİ İÇİN • Belirlenen kaynak ihtiyaçları ile bütçe değerleri arasında
KAYNAK İHTİYACI • Sorumlu birim ve proje yöneticileri performans esasına dayalı olarak • Plan ve programlarla ilişki uyumsuzluk olmamalı,
hazırlarlar. Kamu idarelerinin bütçelerinin
tarafından talep edilen kaynak ihtiyaçları Madde 12 –
• Kaynak ihtiyacının belirlenmesi faaliyet stratejik planlarda belirlenen performans • Kurumun/birimin stratejik amaç ve hedefleri, çalışanların
ve proje maliyetlerinin tespiti ile başlar. ile onlara sunulan bütçe değerleri arasında göstergelerine uygunluğu ve idarelerin bu (1) Kamu idarelerinin stratejik planları, kalkınma planı, performans değerlendirmelerinde yer almalı,
Bir performans hedefine ilişkin faaliyet uyumsuzluk olmamalıdır. Üst yönetim çerçevede yürütecekleri faaliyetler ile orta vadeli program ve faaliyet alanı ile ilgili diğer ulusal, • Vizyon doğrultusunda hedeflenen “Kurum Kültürü”
ve proje maliyetlerinin toplamı performans planlama doğruluğunu sağlamak amacıyla, performans esaslı bütçelemeye ilişkin diğer bölgesel ve sektörel plan ve programlara uygun olarak oluşturulmalı,
hedefinin maliyetini, bir stratejik amaç ve planlama ve gerçekleşme arasındaki hususları belirlemeye Maliye Bakanlığı hazırlanır.
hedefe ilişkin performans hedeflerinin farkları izlemeli, birim/proje yöneticilerinin yetkilidir. • Performans hedefleriyle ilişkili ödül sistemi kurulmalı,
maliyetlerinin toplamı ise ilgili amaç ve performans değerlendirmelerinde (2) Kamu idareleri, stratejik planlarını hazırlarken orta
hedefe ulaşmanın maliyetini gösterir. kullanmalıdır. • Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama vadeli programda yer alan amaç, politikalar ve makro • Stratejik Yönetim uygulayabilmek için etkin “Kurumsal
Teşkilatı Müsteşarlığı ve ilgili kamu idaresi Yönetim”e sahip olunmalıdır.
• Birim/proje yöneticileri tarafından büyüklükler ile orta vadeli malî planda belirlenen teklif
• Faaliyetlerin maliyet yapısının analizi, tarafından birlikte tespit edilecek olan tavanlarını dikkate alarak yıllar itibarıyla amaç ve hedefler
planların oluşturulmasına, süreçlerin tüm kaynak harcamalarını (üretim ve performans göstergeleri, kuruluşların bazında kaynak dağılım tahmininde bulunur.
kontrolüne ve stratejik kararların tüketim (cari) kavramı çerçevesinde; bütçelerinde yer alır. Performans
alınmasına yardımcı olur. Bu analizin işgücü, genel gider, malzeme harcamaları) denetimleri bu göstergeler çerçevesinde Bir geminin kaptan köşkündeki göstergeler tam ve doğru değil ise hedeflenen
sağlıklı bir şekilde yapılabilmesi için, kapsayacak şekilde planlanmalıdır. gerçekleştirilir. limana zamanında ulaşması zordur.
faaliyetlerin hangi tür maliyetleri ortaya
108 Sayı 05 Ocak-Nisan 2011 http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/ 109
·