Page 145 - bilgem-teknoloji-dergisi-4
P. 145
Nur YANANLI Bilimsel Düşünceyi Hayata Geçirmek
Ortaya atılan tezler genelde bilinenlerin dışında veya Tez kadar antitezler de önemlidir. Çünkü aynı yönden bakmak
bilinenlere tezat teşkil edecek şekilde olur. Alışılagelmişin insanı hataya sürükler. Antitezler farklı bakış açıları sunduğu
dışında olmaları yeni fikirlerin ve tezlerin her zaman tepkiyle için üzerinde düşünülen fikrin birçok boyutuyla görülmesine Bilimsel düşüncede şüpheden sonra gelen adım sorgulama,
karşılaşmasına yol açar. Bu tarz yaklaşımlar yeni fikirler ve dolayısıyla tam olarak kavranabilmesine imkan sağlar. araştırma ve incelemedir. Ancak bu sorgulamayı da tarafsız bir
üretilmesinin yolunu keser. Unutmamalıdır ki; ortaya atılan Antitezler değerlendirilirken de yine baskısız, çıkarsız, özgür şekilde yapmak gerekir. En son aşama ise elde edilen verileri
fikirler veya tezler insanları düşünmeye sevk ettiği, düşünce bilimsel düşünce yönteminin kullanılması gerekir. Önemli akılcı bir şekilde yorumlamaktır. Yorumlarken de yine bilimsel
ufkunu genişlettiği için önemlidir. Yeni fikirlere karşı tutucu olan tezi veya antitezi ispatlamak değil doğruyu bulmaktır. düşüncenin ilkelerini izleyen, tabulardan ve önyargılardan
yaklaşımı ortadan kaldıracak olan yine bilimsel düşünce kurtulmuş, özgür bir yaklaşıma sahip olmak gerekir.
yöntemidir. Çünkü bilimsel düşünce baskılardan, tabulardan Doğruya duymalı iştiyak, dürüst olmalı muhakkak
ve önyargılardan kurtulmuş, özgür, tarafsız düşünce yöntemidir. Kendi fikrini kabul ettirenle, sağlanmaz ittifak Bilimsel yöntemler müspet bilimlerde zaten kullanılıyor. Asıl
Yanlışı anladığında doğruya etmeli iştirak önemli olan insan hayatını doğrudan ilgilendiren konularda
Duyunca gerçeği, demeli hasmına, haklısın el-hak bilimsel düşüncenin kullanılmasıdır. Geçmişin ve genelin
yanlışları içinde doğup büyüyen insan, yanlışlardan ancak
bilimsel düşünce yöntemi ile kurtulabilir. Bu sebeple bilimsel
düşünce yöntemi kişisel gelişimden, sosyal hayata kadar hayatın
bütün alanlarına uygulanmalıdır.
142 Sayı 04 Eylül-Aralık 2010 http://www.uekae.tubitak.gov.tr/ 143
·