Page 71 - bilgem-teknoloji-dergisi-9
P. 71

Yapay Zekâ







 Bir yoldan geçerken kameralar yol   Sektörel CBS Kullanımı  kaynak  kodlu  fotogrametri  yazılımlarıyla  2  ve  3   araya  getirilmesi ile karbon  odaklı  biyocoğrafya
 Hahmann ve Burghardt’ın 2012 yılında ortaya koy-
 üzerindeki trafik levhasındaki hız sınırını   dukları “How much information is geospatially refe-  boyutlu haritalar üretilebilmektedir.  bölgeleri belirlenmiş ve bu bölgelerdeki toprak or-
                                                               ganik karbon miktarı tahminlenmiştir.
 otomatik algılayıp ilgili yol bilgisi olarak   renced? Networks and cognition” başlıklı çalışmala-  Aşağıdaki  grafikte  görüldüğü  gibi  altyapı,  tarım,
 rına göre günümüzde kullanılan verinin %60-70’inin
 kaydedebilir.  coğrafi bir veri ile ilişkisi bulunmaktadır. Bu yüzden   madencilik  ve  sigortalamada  drone  kullanımı   Coğrafi Büyük Veri Çalışmaları
                temelde  haritalama  üzerinedir  ve  insansız  hava
                                                               İç destekli proje olan Batuta’yı coğrafi büyük ve-
 birçok  meslek  alanında  CBS  belki  merkezde  değil   araçlarının  geliştirilmesinin  haritacılık  üzerine   rinin  saklanması,  analiz  edilmesi  ve  ara  yüzde
 ama işlerin bir kısmında yer almaktadır.   devam edeceği öngörülebilir. Tüm bu sektörlerin   farklı harita analiz yöntemleri yanında grafiklerle
 gidemezsiniz,  yayalara  yol  vermek  gerekir,  trafik   toplam oranı yaklaşık %90’dır. Bu alanda görüntü   destekli bir iş analitiği uygulaması olarak geliştir-
 ışıkları vardır. Bir de saatlere göre rotalama vardır   CBS için öncelikle altlık veri gerekir, peki bu veri   işleme konusunda daha çok yapay zekâ ve ma-  meye devam ediyoruz. Kamu kurumlarının karar
 ki burada maliyet trafiktir. Trafiğin sıkışık olduğu   nasıl üretiliyor bunlara bakalım.    kine öğrenmesi gerekeceği bir gerçektir. Örneğin   alma  mekanizmasını  hızlandıracak  ve  vatandaş
 noktada yol maliyeti en fazla olmalıdır.   bir tarlada hangi alanda bitki sağlığında bir olum-  ile bilgi paylaşımı yapabileceği, büyük coğrafi ve-
 Coğrafi Veri Temini ve Üretimi  suzluk varsa yalnız o alanda ilaçlama yapılmasını,   riyi  ilişkisel  ve  NoSql  veritabanlarında  saklayıp,
 Yakın  gelecekte  en  uygun  rotanın  bulunmasında   Veri üretimi için iki farklı seçenek vardır; çalışma   görüntü alınan alanda ne oranda yapı var ne oran-  milyonlarcasına ara yüzden ulaşıp anlık analizler
 alanına gitmek ya da gitmemek.
 kullanılan yöntemlerin iyileştirilmesi için akıllı şehir   da yeşil alan var otomatik çıkarsama yapılmasını   yapabileceği alt yapıyı kurguladık ve geliştirmeye
 teknolojilerinin  gelişmesi  de  katkı  sağlayacaktır.   Yersel Ölçüm  hatta  bir  inşaata  başlamadan  önce  kaç  ağacın   devam ediyoruz.
 Görüntü işleme ya da araç takip mekanizmaları yar-  Ülkemizde halen en sık başvurulan bu yöntemle   kesilmesi  gerektiğini  otomatik  algılayacak  sis-
 dımıyla trafik ışıkları, trafiğin yoğun olduğu kavşak   arazide enlem, boylam ve yükseklik bilgisi içeren   temler geliştirilmeye devam etmektedir.
 yönlerini dikkate alarak daha verimli çalışacak ve   nokta  toplama  amaçlı  farklı  teknolojiler  kullanıl-  Projelerimiz
 sensörler aracılığıyla mevcut durumda hangi ışığın   maktadır. Burada en önemli konu doğru koordinat
 yandığı bilgisi uygulamalara aktarılacaktır. Böylece   ve yükseklik bilgisi alma gerekliliğidir. Küresel ko-
 numlama  uyduları  yanında  yersel  istasyonlar  da
 şehirlerarası  yollarda  tanımlanan  yeşil  dalga  yani   gerekebilmektedir.  Bu  konuda  TÜBİTAK  destekli
 hiç kırmızı ışığa kalmadan ulaştıracak rotalar öne-  Kamu  AR-GE  projesi  kapsamında  yürütülen  ve
 rilebilecektir. Ayrıca bir ambulansın trafikte durma-  2009  yılında  tamamlanan  TUSAGA-Aktif  sistemi
 dan gitmesi o yolun yoğun olmadığını göstermez   ile ülkemiz ve KKTC genelinde,  santimetre doğ-
 ya da sağda bekleyen bir taksi trafiğin sıkışık oldu-  ruluğunda gerçek zamanlı harita ve konum bilgisi
 ğunu göstermez. Bu gibi durumlar yapay zekâ ile   elde edilebilmektedir.
 daha iyi ayrıştırılabilir olacaktır.  Ayrıca belli mev-
 simler, belli saatler ve belli hava şartlarında trafik   Uzaktan Algılama  Coğrafi Verinin Birlikte Çalışabilirliğinin
                                                               Sağlanması
 Araziye gitmeden haritalamak için uzaktan algıla-
 yoğunluğu değişir. Böylece rotalama algoritmaları   ma yöntemlerini kullanmak ve yer gözlem uydu-  Ülkemizde  yoğun  bir  şekilde  yaşanan  kalkınma
 insanların tatilde olmadığı kış ayları, mesai bitimi   larından faydalanmak gerekmektedir. Yer gözlem   sürecinin  ve  e-devlet  çalışmalarının  hızlandırıl-
 ve yağmurlu bir günde ileri bir saate göre trafik ön-  uyduları  Güneş  ışığının  Dünya’dan  yansıyan  gö-  ması,  etkinleştirilmesi  ve  sürdürülebilirliğin  sağ-
 görüsü işlemini daha önce karşılaştığı verileri kulla-  rüntüsünü  yakaladığı  gibi  Dünya’ya  yansıttıkları   lanması açısından coğrafi verinin ilgili kurum ve
 narak daha uygun yapabiliyor olacaktır.   enerjinin geriye dönüşünü toplayarak da görüntü   kuruluşlar,  özel  sektör  ve  vatandaşlar  arasında
 elde ederler. Yalnız gözle görülebilen ışık dışındaki         etkin  bir  şekilde  paylaşımının  sağlanması  gere-
 Adresleme Nedir? Ne Olacak?  görüntüler de uydularca toplanır ve böylece, sıcak-  kir. Farklı kaynaklar tarafından farklı teknoloji ve
 Harita uygulaması, aradığınız metinsel bir adresi   lık görüntüsü, bitki sağlığı ve hatta jeolojik yapıyı   TÜBİTAK BİLGEM YTE olarak coğrafi bilgi sistem-  yaklaşımlarla  toplanan  coğrafi  verinin  de  ortak
 veri  tabanında  bulabilirse  haritada  coğrafi  konu-  çıkarabilen haritalar bile üretilebilir.  leri projelerini de üstlenmekteyiz. Bu konuda ye-  bir  standarda  dönüştürülmesi  gerekir.  Bu  kap-
                                                               samda ülkemizin coğrafi veri kaynaklarının, veri
 munu görebilirsiniz. Bu coğrafi kodlama (geoco-  nilikçi teknoloji ve yaklaşımlar diyebileceğimiz alt   toplama ve erişim maliyetlerinin en etkin şekilde
 ding) işlemidir. Yine bir koordinatın hangi adrese   Araziye  giderek  uzaktan  algılama  konusunda   yapılar kullanarak hizmet vermekteyiz.  kullanılmasına  katkıda  bulunmakta  olan  Çevre
 ait olduğunu bulan işleme de tersine coğrafi kod-  uçak ile ve son yıllarda teknolojileri hızla gelişen   ve Şehircilik Bakanlığı’nın Türkiye Ulusal Coğrafi
 lama (reverse-geocoding) denilmektedir. İlgili ko-  ve neredeyse en ucuz maliyetli veri toplama yön-  Makine Öğrenmesi Yöntemiyle Çevresel   Bilgi Sistemi Standardizasyon Projesi’ni (TUCBS)
 ordinat, veri tabanında bulunan adres bilgilerinden   temi olan insansız hava araçları ile görüntü üreti-  Faktör Tahminleme   kurumumuz üstlenmiştir.
 hangisine en yakınsa bu adres bilgisi kullanıcıya   mi gelişmektedir. Hatta kişisel olarak drone satın   Tarım ve Orman Bakanlığı Çölleşme ve Erozyon-
 döndürülür. Yani burada bir yakınsama yapılır.     alıp, toplanan ham fotoğraflardan lisanslı ve açık   la Mücadele Genel Müdürlüğü ile yürüttüğümüz   Referanslar
                Karbon İzleme Sistemi’ne Yönelik Metodolojinin   Hahmann, S. and Burghardt, D., 2012, How much information
 Mobil  uygulama  kullanan  tüm  kullanıcılar,  harita   Geliştirilmesi çalışmalarını içeren Karbon Projesi   is  geospatially  referenced?  Networks  and  cognition,  Inter-
 veri tabanına eklenmiş dünyadaki tüm mekânları   kapsamında  Türkiye’nin  yapay  zekâ  kullanılarak   national Journal of Geographical Information Science, 27:6,
                                                               1171-1189.
 sorgulayabilirler.  Burada  arama  sonuçlarına  hızlı   üretilen ilk ulusal Toprak Organik Karbon Haritası   Snow, J., 1855, On the Mode of Communication of Cholera,
 ulaşılabilmesi  için  devreye  büyük  veri  alt  yapısı   oluşturulmuştur.  Şehirleşmenin  yoğun  bir  şekil-  London: John Churchill, New Burlington Street, England.
 girmektedir.  İlişkisel  veri  tabanları  üzerinde  coğ-  de  artması,  sanayileşmenin  getirdiği  kirlilik  gibi   Mellaart, J., 1967, Çatal Höyük: A Neolithic Town in Central
 rafi  işlemler  yapmaya  ve  indeksler  oluşturmaya   etkenler dolayısıyla arazi örtüsü verimliliğini kay-  Anatolia, London.
                                                               Shakhatreh, H., Sawalmeh, A., Al-Fuqaha, A. , Dou, Z., Alma-
 olanak  verecek  altyapılar  bir  yandan  gelişirken   betmektedir.  Arazi  tahribatının  dengelenmesine   ita, E., Khalil, I., Othman, N.S., Khreishah, A. and Guizani, M.,
 bir yandan da dağıtık mimaride NoSQL depolama   yönelik belirlenen 3 gösterge; arazi örtüsü, arazi   2018, Unmanned Aerial Vehicles (UAVs): A Survey on Civil
 sistemleri üzerinden coğrafi veri saklayabilme ve   verimliliği, karbon stoklarıdır.   Applications and Key Research Challenges. IEEE Access. 7,
 hızlı erişim için birçok coğrafi indeksleme meka-             48572-48634, 10.1109/ACCESS.2019.2909530.
 nizması kullanılmaya başlanmıştır. TÜBİTAK BİL-  Projede birçok verinin sayısal ve sözel veri kay-  Sarıçiçek, İ., 2017, “Drone İle Hava Fotoğrafı Üretimi”, Erişim
                                                               Tarihi:  27.02.2020,  https://www.linkedin.com/pulse/dro-
 GEM YTE olarak bizler de bu teknolojiler üzerinde   naklarından,  uydu  görüntülerinden  toplanması   ne-ile-hava-fotoğrafı-üretimi-i̇brahim-sarıçiçek
 çözümler geliştirmekteyiz.     “makine öğrenmesi” algoritmaları kullanılarak bir






 68                                                          69
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76