Page 63 - bilgem-teknoloji-dergisi-9
P. 63

Yapay Zekâ








 lerine de odaklanarak on yıl içerisinde yeni teknolojilerin   Yol  Haritası”  kapsamında  “Yeni  geliştirilen  yapay  zekâ   dönüşümlerinin gerçekleştirilmesi açısından itici bir güç
 gelişimi için 100 milyar USD’ye ulaşan yatırım fonu oluş-  ve/veya makine öğrenmesi araçlarının hazır kütüphane-  olarak  kabul  edilmektedir.  Bu  doğrultuda  ülkeler  yapay
 turmuştur.  ler olarak sunulması” Dijitalleşme Grubu metrikleri, “Ro-  zekâ konusunda yatırım yapılacak öncelikli alanları içeren
 bot öğrenmesine (insandan görev öğrenmesine) yönelik             politikalar  geliştirmeye  başlamıştır.  Benzer  durum  ülke-
 Çin  2030  yılına  kadar  yapay  zekâ  teknolojilerinde  150   yapay zekâ tabanlı algoritma ve sistemlerin geliştirilme-  miz açısından da geçerlilik göstermektedir. 2004 yılından
 milyar  USD  sektör  büyüklüğü  ile  dünya  lideri  olmayı   si” Geleceğin Fabrikaları Grubu Ar-Ge Proje konuları ara-  bugüne geliştirilen politikalar ışığında yapay zekânın öne-
 hedeflemektedir . 19 şehirde her biri kendi amaçları ve   sında yer almaktadır.   mi ve uygulamaların geliştirileceği öncelikli alanlara vurgu
 hedefleri  olan  26  politika  ve  strateji  oluşturulmuştur.    yapılırken son yıllarda yaşanan gelişmeler ile ülkemizde
 Bununla  birlikte  30’dan  fazla  üniversitede  yapay  zekâ   Yapay zekâ alanında önemli bir gelişme olarak 1 sayılı   yapay zekâ çalışmaları için üst düzey sahiplenme ile so-
 bölümü  kurulmuş  olup  lise  müfredatlarına  yapay  zekâ   Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi  ile Dijital Dönüşüm Ofisi   mut çalışmalar hayata geçirilmeye başlanmıştır.
 dersleri eklenmiştir.   kurulmuş ve Ofis’e “kamuda öncelikli proje alanlarında
 yapay  zekâ  uygulamalarına  öncülük  etmek  ve  koordi-         Ülkelerin  yapay  zekâ  alanındaki  politikaları  değerlendi-
 İngiltere, sanayi stratejisinin bir parçası olarak kamu ve   nasyonu sağlamak” görevi verilmiştir. Bu bağlamda Ofis   rildiğinde, yapay zekâ çalışmalarının olumlu ve olumsuz
 özel sektör işbirliğinde “Yapay Zekâ Sektör Anlaşması”-  bünyesinde Büyük Veri ve Yapay Zekâ Uygulamaları Da-  yönlerine  işaret  edildiği  ve  bu  bağlamda  da  politikalar
 nı  yayınlamıştır.  Bu  anlaşmaile  ülkenin  yerli  ve  küresel   iresi  Başkanlığı  oluşturulmuştur.  Başkanlık’ın  görevleri   geliştirildiği göze çarpmaktadır. Benzer şekilde ülkemiz-
 yapay zeka yetenekleri için cazibe merkezi haline geti-  arasında “kamuda büyük veri ve yapay zekâ uygulamala-  de de özellikle yapay zekânın ekonomik ve sosyal etkileri,
 rilmesi, dijital altyapının geliştirilmesi, İngiltere’nin yapay   rının etkin olarak kullanımını sağlamaya yönelik Cumhur-  bu konudaki etik ve kanuni konular, yapay zekâ teknolo-
 zeka çalışmaları için en iyi ortam olmasının sağlanması   başkanınca belirlenen politikalar kapsamında strateji ge-  tası hazırlanacaktır” politikaları ile de yapay zekâ alanında   jilerinin kabulü/benimsenmesi, insan-yapay zekâ işbirliği
 ve yapay zeka uygulamalarının faydalarının ülke geneline   liştirmek ve koordinasyonu sağlamak” ve “öncelikli proje   yapılacak  çalışmalara  yön  verecek  politikalar  tanımlan-  ve güvenilirlik konularının ele alınması büyük önem taşı-
 yayılarak toplumun refahının artırılmasına katkıda bulu-  alanlarında yapay zekâ uygulamalarına öncülük etmek”   mıştır. Tarım, eğitim ve kamu hizmetlerinde e-Devlet uy-  maktadır. Söz konusu etkilerin öngörülerek uygulamaya
 nulması hedeflenmektedir.  yer almaktadır. Bu gelişmeler ülkemizde yapay zekâ po-  gulamalarının iyileştirilmesi açısından yapay zekâ uygu-  yönelik  düzenlemelerin  belirlenmesi  amacıyla  mevzuat
 litikalarının kurumsal ve yapısal bir zemine oturtulması   lamalarından  faydalanılması  belirlenen  diğer  politikalar   çalışmalarının hayata geçirilmesi önemli bir ihtiyaç olarak
 Avrupa  Birliği  (AB)  Komisyonu  tarafından  19  Şubat   açısından büyük önem taşımaktadır.  arasında yer almaktadır.  değerlendirilmektedir. Bu alandaki standartların belirlen-
 2020’de  “Yapay  Zekâ  Strateji  Raporu”  yayınlanmıştır,        mesi  ve  rehberliği  açısından  gerekli  değerlendirmelerin
 bilimsel  atılım  sağlamayı,  AB’nin  teknolojik  liderliğini   Ülkemizin 2019-2023 dönemine yön verecek çatı politi-  2023 Sanayi ve Teknoloji Stratejisi’nde de yapay zekâ ala-  yapılarak  çalışmaların  hayata  geçirilmesi  Yapay  Zekâ
 korumayı  ve  yeni  teknolojilerin  tüm  vatandaşların  hiz-  ka belgesi olarak kabul edilen On Birinci Kalkınma Planı   nını şekillendirecek politikalara yer verilmektedir. Strateji   Enstitüsü’nün kurulması ile mümkün olacaktır.
 metinde olmasını sağlamayı ve onların haklarına saygı   kapsamında yapay zekâ ve uygulamalarına yönelik bü-  kapsamında  bağımsızlık  için  stratejik  değeri,  ekonomik
 göstererek  hayatlarını  iyileştirmeyi  taahhüt  etmektedir.   tüncül  ve  kritik  politikalar  belirlenmiştir.  Bu  kapsamda;   etkileri  ve  sektörlerin  ihtiyaçları  dikkate  alınarak  belirle-  Referanslar
 Bu  nedenle  komisyon,  yapay  zekâya  ilişkin  farkındalık   “Dijital  Dönüşüm”  başlığı  altında  teknoloji  tedarikçileri-  nen yapay zekâ ve makine öğrenmesi teknolojileriyle milli
 oluşturmak, yapay zekâ uygulamalarını teşvik etmek ve   nin, endüstriyel bulut platformu üzerinde sunulabilecek   ve özgün ürün/hizmetler geliştirmeye yönelik yol harita-  • TR Dizin, https://trdizin.gov.tr/search/searchResults.xhtm-
                                                                  l?from=1963&to=2020&database=Proje&query=defaultSearch-
 bu  yeni  teknolojinin  belirli  kullanımlarıyla  ilişkili  riskleri   yapay  zekâ  uygulama  ve  hizmetlerinin  geliştirilmesini   larının 2020 yılı içinde hazırlanmış olacağı, teknoloji ge-  Field-AND-yapay%20zeka
 ele almak amacıyla düzenleyici ve yatırım odaklı bir yak-  sağlayacak  şekilde  teşvik  edilmeleri  yönünde  politika   liştirme süreçlerinde Ar-Ge’nin üretim ve operasyonlar ile   • The Natıonal Artıfıcıal Intellıgence Research and Develop-
 laşımı desteklemektedir. Belge kapsamında yapay zekâ;   geliştirilmiştir.  “Kritik  Teknolojiler”  başlığı  altında  Milli   ilişkisi ve geleceği şekillendiren yazılım ve yapay zekâ tek-  ment Strategıc Plan, 2019, https://www.nitrd.gov/pubs/Natio-
 insan merkezli, etik, sürdürülebilir olması ve temel hak ve   Teknoloji Hamlesi’nin gerçekleştirilmesine yönelik yapay   nolojisi  geliştirme  ortamları  da  dikkate  alınarak  yerinde   nal-AI-RD-Strategy-2019.pdf
 değerlere saygı göstermesi koşuluyla; vatandaşlar, özel   zekâ gelişim yol haritasının hazırlanması, gerekli altya-  Ar-Ge’ye uygulanan teşvik yapısının yeniden düzenlenece-  • 2023 Sanayi ve Teknoloji Stratejisi, 2019, https://www.sanayi.
 sektör ve kamu için fayda sağlayan stratejik bir teknoloji   pının  oluşturulması,  ihtiyaç  duyulan  insan  kaynağının   ği, henüz hazır olmayan ve sıfırdan yatırımın zaman ge-  gov.tr/strateji2023/sts-ktp.pdf
 olarak kabul edilmektedir .  yetiştirilmesi ve toplumsal yönelimin bu alanlara odak-  rektirdiği yapay zekâ ve makine öğrenmesi teknolojilerine   • Pan-Canadian AI Strategy, https://www.investcanada.ca/
 lanması yönünde politika belirlenmiştir.   hızlı giriş için uluslararası şirketler ile iş birliği yapılacağı,   incentives-programs/pan-canadian-ai-strategy
 Türkiye’de Yapay Zekâ Politikaları   bu işbirliklerine destekler sağlanacağı, ülke olarak sahip   • Artificial Intelligence Technology Strategy, 2017, https://www.
 Türkiye’de yapay zekâ alanında yapılan çalışmalara yön   “Bilgi ve İletişim Teknolojileri” başlığı altında tanımlanan   olunan büyük verinin yapay zekâ teknoloji ve yöntemleri   nedo.go.jp/content/100865202.pdf,
                                                                  • China New Generation Artificial Intelligence Development
 verecek strateji ve politikalar ilk olarak “Ulusal Bilim ve   “Yapay  zekâ  teknolojilerinin  üretilmesi  ve  kullanımının   kullanılarak ekonomik değere dönüştürülmesi ve toplum   Report, 2019, http://chinainnovationfunding.eu/china-new-gene-
 Teknoloji  Politikaları  2003-2023  Strateji  Belgesi”nde   yaygınlaştırılmasına yönelik ulusal politika belirlenecek-  için fayda üretmesine yönelik öncü çalışmaların yapılaca-  ration-artificial-intelligence-development-report-2019/
 geçmektedir. Ülkemizin yeni sanayi devrimindeki konu-  tir”  ve  “Yapay  zekâ  teknolojileri alanında yerli  teknoloji   ğı, Yapay Zekâ Enstitüsü’nün kurulacağı, TÜBİTAK bünye-  • AI Sector Deal, https://www.gov.uk/government/publications/arti-
 munun  güçlendirilmesi  ve  sanayide  dijital  dönüşümün   üretme kabiliyetlerinin geliştirilmesi ve bu teknolojilerin   sinde kurulacak bu Enstitü’nün, yapay zekâ alanında Ar-  ficial-intelligence-sector-deal/ai-sector-deal#executive-summary
 hızlandırılması amacıyla TÜBİTAK tarafından hazırlanan   ekonominin  genelinde  etkin  kullanımının  yaygınlaştırıl-  Ge çalışmaları yürütürken ülke ölçeğinde de katma değer   • White Paper on Artificial Intelligence: a European approach to ex-
 “Yeni  Sanayi  Devrimi  Akıllı  Üretim  Sistemleri  Teknoloji   masına yönelik ulusal ölçekteki çalışmalar için yol hari-  oluşturacak yapay zekâ projelerini hayata geçireceği he-  cellence and trust, 2020, https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/
                deflerine yer verilmiştir.                        commission-white-paper-artificial-intelligence-feb2020_en.pdf
                                                                  • Ulusal Bilim ve Teknoloji Politikaları 2003-2023 Strateji Bel-
                Bu  doğrultuda  Şubat  2020’de,  Cumhurbaşkanlığı  Dijital   gesi, 2004, https://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/
                Dönüşüm  Ofisi,  Sanayi  ve  Teknoloji  Bakanlığı  ve  TÜBİ-  vizyon2023/Vizyon2023_Strateji_Belgesi.pdf
                TAK tarafından kamu, özel sektör ve akademinin katılımı   • Yeni Sanayi Devrimi Akıllı Üretim Sistemleri Teknoloji Yol
                                                                  Haritası, 2016, https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/
                ile gerçekleştirilen Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi ve Yapay   akilli_uretim_sistemleri_tyh_v27aralik2016.pdf
                Zekâ Enstitüsü Çalıştayı bu kapsamda atılan önemli bir   • 1 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi, https://www.mevzuat.
                adımdır.                                          gov.tr/MevzuatMetin/19.5.1.pdf
                                                                  • On Birinci Kalkınma Planı 2019-2023, 2019, http://www.sbb.gov.tr/
                Değerlendirme                                     wp-content/uploads/2019/07/On-Birinci-Kalkinma-Plani.pdf
                Gerek ülkemizde gerek diğer ülkelerde yapay zekâ, ülke-  • TÜBİTAK Çağrı Planlaması, 2020 https://www.tubitak.gov.tr/
                lerin küresel pazarda rekabet gücünün artması ve dijital   sites/default/files/289/tubitak_cp2020_son.pdf






 60                                                       61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68