Page 88 - bilgem-teknoloji-dergisi-4
P. 88

Mehmet Sabır KİRAZ, Fatih BİRİNCİ, Umut ULUDAĞ            Elektronik Seçim: Yöntemler, Uygulamalar, Kriptoloji Altyapısı ve Ülkemizdeki Geleceği

          Kimlik Kartı, yakın gelecekte kanuni olarak nüfus cüzdanının  • Siyasi seçimler için:                                              Bununla beraber, verilen oy dağılımlarına göre adaylara    [15]   India's electronic voting machines are vulnerable to
          yerine geçerek vatandaşlık kartı olarak kullanılmaya          – Oy satma gibi saldırıların önünü açabileceğinden internet         parlamentoda karar alma gücü verilebilir. Örneğin, 10 bin oy  attack-http://www.physorg.com/news191779395.html
          başlanacaktır. Bu elektronik kartların kimlik doğrulamada     kanalıyla uzaktan elektronik oylama tek çözüm olmamalıdır.          alanla 100 bin oy alan adayın platformdaki güçleri farklı olabilir.  [16]  European e-voting machines cracked by Dutch group-
          kullanılması ile başkasının yerine oy verme gibi sahtekârlıklar  Her seçmen istediği seçim merkezlerindeki DRE                    Yukarıdaki örneklerin kâğıt tabanlı sistemlerde olabilmesi için   http://www.edri.org/edrigram/number4.19/e-voting
          önlenebilir. EKDS, Elektronik Kimlik Kartı, Kart Erişim Cihazı,  makinelerinde de oyunu kullanabilmelidir.                        oy pusulaların seçimlerde kullanılamayacak kadar büyük      [17]   What's Wrong With Electronic Voting Machines?
          Kimlik Doğrulama Sunucusu, Politika Sunucusu ve Arabirim                                                                          ölçülerde olması gerekebilir. Örneğin, Belçika’daki her oy  http://www.schneier.com/essay-068.html
          yazılımlarından oluşmaktadır [21]. EKDS, hizmete katılan ve   – Yerel referandumlar için uzaktan elektronik oylama                pusulası, yaklaşık 20 listeden, her liste için 30-40 aday ve 30-  [18]  http://ww.techdirt.com/articles/20080304/
          hizmetten yararlanmak isteyen kişilerin gerçekten öne sürdükleri  uygulanabilir.                                                  40 yedek aday içermesiyle yaklaşık 1 metre × 0.5 metre     134146430.shtml
          kişi olduğunu ve kimliği çalan ya da taklit eden başka biri   – Yurtdışında yaşayan Türk vatandaşları internet aracılığı          boyutlarda pusulalar olabilmektedir [13].                   [19]   TÜBİTAK, Vizyon 2023 Teknoloji Öngörüsü Projesi,
          olmadığını doğrulamaktadır. Diğer taraftan, Bilgisayar Destekli  ile oy kullanabilir.                                              Bu yazı dizisinin ilk bölümünde e-Seçim ile ilgili ana öğeler  Bilgi ve İletişim Teknolojileri Paneli Sonuç Raporu, Şubat
          Merkezi Seçmen Kütüğü Sistemi (SEÇSİS) ile seçmen                                                                                 açıklanmıştır. İzleyen bölümlerde, dünyada ve ülkemizde önemi  2004, http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/
          kütüklerinin bütün bilgileri tutulmaktadır ve bunlara hızlı bir  – Devlet, elektronik oylama sistemi donanımlarının belirli       giderek artan bu teknolojinin kriptolojik altyapısı, artı ve  vizyon2023/bit/bit_panel_sonuc_rapor.pdf
          şekilde erişilebilmektedir [22].                              maliyetlerini yüklenmek zorundadır.                                 eksileriyle beraber diğer ülkelerdeki uygulamaları ve ülkemiz  [20] http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_voting_

           Bir başka önemli bileşen olarak Açık Anahtar Altyapısını da  – Devlet tasarım, organizasyon ve operasyondan sorumlu              için uygulanabilir yöntemler hakkında detaylı bilgiler     examples#Netherlands
                                                                                                                                            verilecektir.
          örnek verebiliriz. Ülkemizde elektronik imzanın hukukî ve     olmalıdır.                                                                                                                      [21]   http://www.ekds.gov.tr/
          teknik yönleri ile kullanımına ilişkin esasları 5070 numaralı  • Profesyonel seçimler için:                                                                                                   [22]   SEÇSİS
          kanun ile düzenlenmiştir. Mobil imza kullanımı ile de                                                                              KAYNAKÇA                                                  http://www.ysk.gov.tr/ysk/SecsisProjesi/SecsisIndex.htm
          yaygınlaşmaya başlayan elektronik imza, e-devlet              – Özel Sektör: Uzaktan elektronik oylama veya DRE                    [1]   Voting Resources-                                    [23]   Proxy voting- http://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_voting,
          uygulamalarının önemli yapıtaşlarından biridir. Estonya gibi  makinelerinde kullanılan oylama sistemi yetkililerce resmiyet       http://theory.lcs.mit.edu/~rivest/voting                   http://www.elections.ca/loi/com2000/Voting/vot06_e.html
          bazı ülkeler, elektronik seçim sistemlerinde elektronik imza  kazandırılarak güvenilirliği sağlanabilir. Bunun için, iş            [2]   http://www.nist.gov/itl/vote/
          kullanmaktadırlar. Islak imza yerine geçen (nitelikli) elektronik  hukuku hükümlerini değiştirmek gerekli olacaktır.               [3]   Stalin's speeches, writings and authorized interviews-
          imzanın seçim sisteminde kullanılabilmesi için her bir seçmene  – Kamu sektörü: Uzaktan elektronik oylama sistemleri,             http://en.wikiquote.org/wiki/Joseph_Stalin
          elektronik imza dağıtılması gerekmektedir. Islak imza yerine  kamu tarafından atanan yönetim ve teknik birimler                    [4]   Internet voting in Estonia-
          geçmeyen elektronik imzalar da kimlik doğrulama sistemlerinde  tarafından oluşturulmalıdır.                                       http://www.vvk.ee/public/dok/Internet_Voting_in_Estonia.pdf
          (örn. web tabanlı kimlik doğrulama) kullanılabilmektedir.                                                                          [5]   Bringing Confidence to Electronic Voting-
                                                                        – Uzaktan elektronik oylama (internet, cep telefonu vb.)            http://www.ejeg.com/volume-1/volume1-issue-1/issue1-art5-
           EKDS sisteminin yakın gelecekte kullanılmaya hazır olması,   şirketlerin yönetim kurullarını seçmede kullanılabilir (ör.         riera-brown.pdf
          Nitelikli İmza Altyapısı ve SEÇSİS sistemiyle tüm seçmen      Real Madrid Futbol Kulübü’ndeki seçim).                              [6]   COUNCIL OF EUROPE - Recommendation
          kayıtlarının elektronik ortamda olması ülkemizdeki e-Seçim    – Uzaktan elektronik oylama ticaret odaları, sanayi, tarım,         Rec(2004)11 of the Committee of Ministers to member states
          altyapısının çok önemli yapı taşlarının hazır olduğunu        dernekler, sendikalar vb. yapılan seçimlerde de kullanılabilir.     on legal, operational and technical standards for e-voting
          göstermektedir.                                                                                                                   https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=778189
                                                                      E-Seçimin ülkemizde uygulanmasının bazı yararları şunlar
           Ülkemizin bulunduğu bölgesel kalkınma ve internet         olabilir: İnsanların kendilerini dünya ölçeğinde gelişmiş               [7]   http://www.coe.int/t/dc/files/themes/forum_democratie/
          kullanımı/kullanabilirlik göz önüne alındığında sadece teknolojik  hissetmeleri ve geleceğe daha umutlu bakabilmeleri, seçim      netherlands_en.pdf
          çözümü kullanmayı istemek doğru bir mantık değildir.                                                                              http://www.freedom-to-tinker.com/blog/felten/dutch-e-voting-
          Problemler yukarıda da belirtildiği gibi detaylı bir şekilde ele  gibi geleceklerini doğrudan etkileyen bir aracın doğru, güvenilir,  system-has-problems-similar-diebolds
          alındıktan sonra ülkemiz için uygun kısa, orta ve uzun vadeli  tarafsız ve şeffaf olarak kullanılması ile sağlanabilir. Ayrıca e-  [8]   http://vote.nist.gov/threats/papers/ChainVoting.pdf
          planlar yapılmalıdır. Estonya’da olduğu gibi kısa vadede hem  Seçim, sosyo-politik anlamda toplumun gelişmesine katkıda           http://vote.nist.gov/threats/papers/threats_to_voting_systems.pdf
          kâğıt tabanlı hem de elektronik seçim sistemi birlikte kullanılıp  bulunabilir. Birey kendini, sisteme karşı güveninin artmasından  [9]  http://en.wikipedia.org/wiki/Voter_Verified_Paper_Audit
          vatandaşların sistemi özümsemesi beklenebilir. Bu arada süreç  dolayı, yönetime önemli katkılar sağlayan biri olarak hissedebilir.
          içerisinde meydana gelebilecek hatalar, eksiklikler, kanuni  Hızlı bir şekilde seçimler yapılabilir ve sonuçlandırılabilir. Bu    _Trail
          düzenlemeler, değişiklikler yapılabilir.                   sayede 2-4 ay gibi uzun tarihli seçim hazırlıkları ortadan kalkar.     http://www.schneier.com/blog/archives/2004/11/the_problem_
                                                                     Başlangıçta ciddi manada donanım masrafı çıkmasına rağmen              wit.html
           e-Seçim ile birlikte insanlar belirli seçim merkezlerine  uzun vadede masraflar ciddi miktarda azaltılabilir.                     [10]  http://votingmachines.procon.org/view.answers.php?
          hapsedilmekten kurtarılabilir ve seçimlere katılım arttırılabilir.                                                                questionID=292.
          Bunun yanı sıra, seçimlerin elektronik ortama taşınmasıyla  Ülkemizde e-Seçim uygulanmasıyla, kâğıt tabanlı sistemlere             [11]  Voter Verified Paper Audit Trail-
          birlikte baskı ve zorlama ile oy kullanımının engellenmesinin  göre çok daha hızlı ve az masrafla birçok istatistiksel analizler
          de önüne geçilebilir. Ayrıca yurtdışında bulunan           yapılabilir. Örneğin, anket veya güven oylaması gibi güvenilirliği     http://en.wikipedia.org/wiki/VVPAT
          vatandaşlarımızın oylarını uzaktan kullanması sağlanabilir. Oy  sürekli tartışma konusu olan seçenekleri doğrudan internet         [12]  Electronic voting in Belgium
          kullanacak olmaları, ülkelerindeki gelişmeleri daha yakından  ortamında uygulayarak toplumun genel hissiyatı ölçülebilir.         http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_voting_in_Belgium
          takip etmelerini de sağlayacağından, böylelikle ülkelerine  Gençlerin oy verdikleri üzerinden ülkenin 20-30 yıl sonrası            [13]  Danny De Cock, Bart Preneel: Electronic Voting in
          bağlılıklarının arttırılması da mümkündür. Başlangıçta gençlerin  okunabilir ve bu sonuçlara göre özgün politikalar geliştirilebilir.  Belgium: Past and Future. VOTE-ID 2007 (üyelik
          daha çok ilgi gösterdiği internet kanalıyla oy kullanımına daha  Belki de, seçmenlerin bir partiye oy vermesi esnasında aday      gerekmektedir)
          sonraki yıllarda farklı kesimlerin de ilgisinin arttığı    kişiye de oy vermesi istenebilir. Böylece, halkın demokratik            [14]       Secret sharing-
          görülmektedir [4].                                         isteklerini yansıtan bir aday listesini seçmenler belirleyebilirler.   http://en.wikipedia.org/wiki/Secret_sharing


                                                                 86                                       Sayı 04   Eylül-Aralık 2010       http://www.uekae.tubitak.gov.tr/                       87
                                                                                                               ·
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93