Page 24 - bilgem-teknoloji-dergisi-4
P. 24

M. Aydın KUBİLAY, Oktay ADALIER, Apti KARADEMİR            Türkiye’nin e-Kimlik Yolculuğu

           07 Ocak – 02 Ağustos 2010 tarihleri arasında kurulum yapılan  • Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinde performans baskısı            İçerik 10 ana başlık altında toplanmıştır:                bir yöntem sayesinde daha  kısa sürede, daha az maliyetle daha
          tüm sağlık birimlerinden toplam 4.719 adet civarında provizyon  beklenmelidir. Ciddi bir kaynak ve zaman baskısı taraflarca                                                                  iyi ürün/hizmet sunmak ve geliştirebilmektir.
          işlemi gerçekleştirilmiştir.                               hissedilecektir. Dolayısıyla “Proje Yönetimi” mantığı ile kaynak        Bütünleşik Proje Yönetimi: Daha önce de gerekçeleriyle
                                                                     tahsisi ve zaman yönetimi bu sürecin etkin yönetiminde hayati          vurgulandığı üzere dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinin bir  İnsan Kaynakları Yönetimi: Yaygınlaştırma sürecinin
           10. Yaygınlaştırma                                        derecede önemlidir. Otoritelerin zaman yönetimi baskısı                proje yaklaşımıyla yönetilmesi gerekmektedir. Birkaç ortağı-  operasyonel ve idari iş gücü kaynak gereksiniminin planlanması,

           Türkiye’nin e-Kimlik aşamasına geçmesi için TÜBİTAK       konusundaki sıralamaları da bu sürecin neden bütünleşik                paydaşı olan büyük projelerde ortak bir iş programı hazırlanır.  tedariği, istihdamı, eğitimi, kadrolanması ve performans
                                                                                                                                            Tüm ortaklarca kabul görmüş bu iş programının kaynaklarının
                                                                                                                                                                                                       yönetimi gibi temel başlıkları içerir.
          UEKAE tarafından yürütülen projenin pilot uygulamasında    yönetilmesi gerektiğini vurgulamaktadır.                               yönetimi, kontrolü ve raporlanması bütünleşik proje yönetiminin
          geliştirilen tüm ürün ve alt bileşenler denenmiştir. 01 Kasım  • Tüm diğer Kamu kurumlarında bu uygulamanın yansımaları           işlevlerindendir.   Üst kurul doğrudan bu birim ile irtibat  Kapsam Yönetimi: Her projede olduğu gibi yaygınlaştırma
          2010 tarihinde tamamlanacak olan bu projenin ülke geneline  olacaktır. Dolayısıyla mesele sadece T.C. Vatandaşlık Kartının        halinde olacaktır. Yaygınlaştırma Yönetim Modelinin kalbi de  sürecinde de hedef ve amaçlarının yanında tanımlı bir iş
          yaygınlaştırılmasının başlaması için 2012 yılı hedeflenmektedir.                                                                                                                             kapsamı bulunmaktadır. Bu kapsam, yaygınlaştırma
                                                                     öngörülen süre ve maliyet çerçevesinde tüm vatandaşlara                denilebilir.
           Pilot uygulama kapsamında kullanılan farklı dağıtım       dağıtımı ile bitmeyecek, vatandaş nezdinde;                                                                                       tamamlanana kadar izlenir ve denetlenir. Kapsam dışı işler
          modellerinin (dağıtık, merkezi) arasında  İçişleri Bakanlığı,                                                                      İletişim Yönetimi: Yaygınlaştırma bünyesindeki paydaşların  çıktığında, kapsam yönetimi ekibi tarafından değerlendirilir.
          Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü tarafından 2010       - vatandaş odaklı hizmet dönüşümü ve                            tespit edilerek, bunlar arasındaki iletişim modellerinin    Kriz Yönetimi: Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecini derinden
          yılı içinde bir seçim yapılarak dağıtım modeline karar            - kamu yönetiminde modernizasyon                                çıkartılması, bilginin paylaşımı, paylaşım kayıtlarının ve  etkileyebilecek ve üst yönetimin müdahalesini gerektirecek,
          verilecektir.                                                                                                                     performansların raporlanmasını içerir.                     plan dışı olarak gerçekleşen beklenmedik riskler, kriz yönetimi
                                                                     beklentilerini de şiddetlendirecektir. Kısaca sadece dağıtım ve                                                                   tanımı içine girmektedir. BT projeleri son derece dinamik bir
           Dağıtım modelinin belirlenmesi ile birlikte sürdürülen diğer  yaygınlaştırma sürecinin kendisi değil, paralelinde “domino         Risk Yönetimi: Yaygınlaştırma sürecinde potansiyel risklerin  ortamda geliştirildiği için çok fazla çeşitte riskler içerir. BT
          paralel çalışma ise yaygınlaştırmada rol tanımları belirlenen  taşı” misali diğer kurumlara da yansımasının entegre-bütünleşik    belirlenerek, yönetim planının yapılması, önlem paketlerinin  projelerinin insan ve teknoloji tarafı ağırlıkta olduğu için bunlar
          kamu kurumlarının, gerekli yatırım çalışmalarını                                                                                  alternatifleriyle birlikte hazırlanmasını ve denetimini içerir.  oldukça zor yönetilen karmaşık konulardır. İyi yönetilmediği
          başlatabilmeleridir. Bunun için Devlet Planlama Teşkilatı  bir anlayışla yönetilmesi elzemdir. Kamu kurumlarının kendi                                                                       takdirde proje her an başarısızlığa doğru gidebilir. Bu yüzden
          Müsteşarlığı’na ilgili kurumlar tarafından Fizibilite Raporu  içlerindeki uygulamalarda, vatandaşlık kartının iş süreçlerine       Zaman Yönetimi: Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinde       dağıtım ve yaygınlaştırma süreçine geçilmeden başlangıçta
          hazırlanmaktadır. Bu rapor doğrultusunda, yatırımlarının 2011  entegrasyonu konusunda TÜBİTAK UEKAE ile birlikte paralel          belirlenen zaman planına uymasının sağlanması yönetimi     öngörülüp, risk önlem paketlerinin hazırlanması ve sık sık
          yılı Kamu Yatırımları Programı kapsamına alınması          projeler yürütmesinin gerekliliği genelgede de dile                    olarak özetlenebilir. Etkinliklerin belirlenmesinden,      kontrol edilmesi büyük önem taşır. Burada uygun çeşitli risk
          hedeflenmektedir.                                          getirilmektedir.                                                       sıralanmasına, kaynakların planlanması, sürelerinin        ölçüm metotları kullanılır. UEKAE ve NVI kendilerine ve süreçe
                                                                                                                                            programlanması, iş programlarının geliştirilip, kontrolü bu alt
           10.1. Yaygınlaştırma Yönetimi                              • e-Vatandaşlık Kartı bir bilişim teknolojisi (BT) ürünüdür.          ekibin iş içeriğini oluşturur.                             en uygun ölçüm metodunu belirleyerek her modül için olduğu
                                                                     Bu alanda hızlı teknolojik gelişimler ve baş döndüren                                                                             gibi bu modüle de bir risk yöneticisi atamalıdır. Risk ölçümleri,
           Projenin etkin bir şekilde yönetilebilmesi, ürün ve hizmetlerin  adaptasyonların varlığı kuşkusuz ürün gibi dağıtım ve            Tedarik Yönetimi: Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinde     özellikle Bütünleşik Proje Yönetimi Ekibine belirli aralıklarla
          vatandaşa tam ve zamanında ulaşmasını sağlamak için etkin,  yaygınlaştırma sürecinin zaman içerisinde güncellenmesi,              dışarıdan iş yapan birçok paydaş olacaktır. Bunlar ürün veya  raporlanarak uygun stratejilerin belirlenmesinde kullanılmalıdır.
          sonuç alıcı ve hızlı bir yöntem izlenmelidir. Bu işlem TÜBİTAK  iyileştirilip, geliştirilmesi ihtiyaçını da beraberinde getirecektir.  hizmet tedariki yapabilir. Bu tedarikçilerin sözleşmeleri, ihale
          UEKAE’de hazırlanan yaygınlaştırma raporuna göre 3 yıl içinde  Yaygınlaştırma süreci ile birlikte özel sektör uygulamaları bu     şartnameleri, denetim ve raporlamalarıyla tedarik yönetimi  13. e-Kimlik e-Dönüşüm Etkileşimi
          tamamlanabilmekted Bu süreçte TÜBİTAK UEKAE’nin pilot      alanda farklı talepleri de gündeme getirecektir. Ürün ve hizmet        ilgilenir.                                                  Vatandaş Açısından e-Kimlik e-Dönüşüm Etkileşimi:
          uygulama sonuçları kullanılacaktır.
                                                                     çeşitlenmesi, türev ürünlerin ortaya çıkması, yaygınlaşma
                                                                                                                                             Maliyet Yönetimi: Dağıtım ve yaygınlaştırmanın mali resmini
                                                                                                                                                                                                        Elektronik devlete geçiş süreci hızlanacaktır. Vatandaşların
           Dağıtım ve yaygınlaştırma süreci AB uygulamalarının da işaret  sürecinin tetiklediği yeni bir sektörel açılımı da                çıkartarak, bu bütçe dahilinde kontrolü ve gerçek/bütçe    devlet daireleri arasında dolaşmak zorunda kalmadan, gereksiz
          ettiği üzere tüm kurumsal etkinliklerde olduğu gibi “takip  ivmelendirecektir.                                                    tablolarının çıkartılarak raporlanmasıyla ilgilenir.       zaman ve iş gücü kaybına neden olmadan kamu hizmetlerinden
          edilmesi, değerlendirilmesi ve yönetilmesi” gereken bir                                                                                                                                      yararlanmaları sağlanacaktır. Vatandaş açısından salacak faydalar
          etkinliktir. Bütün bunlardan bağımsız olarak sistem canlı   •Dokuzuncu Kalkınma Planı, "İstikrar içinde büyüyen, gelirini          Kalite Yönetimi: Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinin uyduğu  aşağıda özetlenmiştir:
          kullanıma geçtiğinde “çok iyi donatılmış”, “çok iyi yönetilen”  daha adil paylaşan, küresel ölçekte rekabet gücüne sahip, bilgi   kalite standartlarını ele alarak,  bir program hazırlanması,
          ve “rolleri oturmuş” paydaşlarla “mükemmel bir orkestrasyon”  toplumuna dönüşen, AB'ye üyelik için uyum sürecini                  uygulanması ve kontrol edilmesi aktivitelerini içerir. Bilindiği  a. Uluslararası standartlara uygun, her çeşit taklit, tahrif ve
          içerisinde çalışmalıdır. Bu organizasyonunun özenle yapılması,  tamamlamış bir Türkiye" vizyonu ve Uzun Vadeli Strateji (2001-    üzere üretim modellerine göre dünyaca kabul edilmiş kalite  sahteciliği ortadan kaldıracak özelliklerde kimlik kartına sahip
          ihtiyaçların öngörülerek temini ve buna  ek olarak yaygınlaştırma  2023) çerçevesinde hazırlanmıştır. Bu çerçevede “İdarelerin    ölçümü standartları vardır. CMMI günümüzde BT projelerini  olmak,
          destek yönetiminin başarılı olarak yürütülmesi çok önemlidir.  yönetim sorumluluğunun güçlendirilmesi için gerekli olan iç        geliştirmede  kullanılan kalite değerlendirme standardıdır.
          Bu sebeple dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinin kendisi bir  kontrol ve iç denetim sistemleri, bu sistemlere rehberlik ve          Diğer iş geliştirme modellerinde olduğu gibi BT projelerinde  b. Kamu hizmetlerine hızlı  ve güvenli bir şekilde erişmek,
          proje gibi değerlendirilerek yönetilmelidir.  “Yaygınlaştırma  gözetiminden sorumlu Merkezi Uyumlaştırma Birimleriyle                                                                         c. Kamu hizmetlerinin tek bir noktadan alabilmek (e-Devlet
          Projesi Yönetim Modeli"  olarak adlandırılan yönetim       birlikte uluslararası standartlar ve AB uygulamalarıyla uyumlu         de kalite çok önemlidir. CMMI gibi tanınmış bir standarda  dönüşümüyle kamu kurum ve kuruluşlarının T.C. Kimlik
          yaklaşımının aşağıda önce gerekçeleri bir sonraki bölümde de  olarak uluslararası geçerlilikte kaliteye sahip olabilecek şekilde  göre üretildiği takdirde;                                  Numarası vasıtasıyla tam entegrasyonu sonucu vatandaşın,
          içeriği tanımlanmıştır. Öncelikle gerekçelerine kısaca göz  tüm unsurlarıyla birlikte uygulamaya konulacaktır”. e-Kimlik           • ürünün beklendiği gibi çalışacağı, vatandaş memnuniyetinin  askerlik, pasaport, iş başvuru ve noterlik işlemleri vb.),
          atalım:                                                    Kartının AB uygulamalarıyla uyumluluğunun sevk ve idaresi              yüksek,
                                                                     dinamik, kapsamlı bir çalışmadır. AB tecrübelerinden çıkartılan                                                                    d. Hizmet alımı giderlerini azaltmak,
           • Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinde birden fazla kurum,  dersler doğrultusunda bir Üst Kurulun varlığı ve   yaygınlaştırma      • performansının da taahhüt edildiği şekilde güvence altında
          kuruluş ve farklı roller mevcut olacaktır. Her bir paydaşın                                                                       olacağı                                                     e. Vatandaşa ait bilgilerin mahremiyetini sağlamak,
          güvencesi ve ortak paydası olacak, dağıtım ve yaygınlaşmanın  sürecinin “proje” yaklaşımıyla yönetilmesi önemlidir.
          hedef ve kısıtlar içinde planlandığı şekilde ilerlemesini güvence                                                                  konusunda kuvvetli bir görüş hakim olacaktır. Üretici açısından  f. Elektronik ortama alınan hizmetleri herhangi bir talep
          altına alacak bir üst çatı yapının, bir birimin varlığı bu                                                                        faydası ise spesifikasyon ve toleranslar dahilinde tanımlanmış  ettiği zaman aralığında gerçekleştirmek (7/24),
          orkestrasyon için zaruridir.


                                                                 22                                       Sayı 04   Eylül-Aralık 2010       http://www.uekae.tubitak.gov.tr/                       23
                                                                                                               ·
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29