Page 25 - bilgem-teknoloji-dergisi-4
P. 25
M. Aydın KUBİLAY, Oktay ADALIER, Apti KARADEMİR Türkiye’nin e-Kimlik Yolculuğu
07 Ocak – 02 Ağustos 2010 tarihleri arasında kurulum yapılan • Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinde performans baskısı İçerik 10 ana başlık altında toplanmıştır: bir yöntem sayesinde daha kısa sürede, daha az maliyetle daha
tüm sağlık birimlerinden toplam 4.719 adet civarında provizyon beklenmelidir. Ciddi bir kaynak ve zaman baskısı taraflarca iyi ürün/hizmet sunmak ve geliştirebilmektir.
işlemi gerçekleştirilmiştir. hissedilecektir. Dolayısıyla “Proje Yönetimi” mantığı ile kaynak Bütünleşik Proje Yönetimi: Daha önce de gerekçeleriyle
tahsisi ve zaman yönetimi bu sürecin etkin yönetiminde hayati vurgulandığı üzere dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinin bir İnsan Kaynakları Yönetimi: Yaygınlaştırma sürecinin
10. Yaygınlaştırma derecede önemlidir. Otoritelerin zaman yönetimi baskısı proje yaklaşımıyla yönetilmesi gerekmektedir. Birkaç ortağı- operasyonel ve idari iş gücü kaynak gereksiniminin planlanması,
Türkiye’nin e-Kimlik aşamasına geçmesi için TÜBİTAK konusundaki sıralamaları da bu sürecin neden bütünleşik paydaşı olan büyük projelerde ortak bir iş programı hazırlanır. tedariği, istihdamı, eğitimi, kadrolanması ve performans
Tüm ortaklarca kabul görmüş bu iş programının kaynaklarının
yönetimi gibi temel başlıkları içerir.
UEKAE tarafından yürütülen projenin pilot uygulamasında yönetilmesi gerektiğini vurgulamaktadır. yönetimi, kontrolü ve raporlanması bütünleşik proje yönetiminin
geliştirilen tüm ürün ve alt bileşenler denenmiştir. 01 Kasım • Tüm diğer Kamu kurumlarında bu uygulamanın yansımaları işlevlerindendir. Üst kurul doğrudan bu birim ile irtibat Kapsam Yönetimi: Her projede olduğu gibi yaygınlaştırma
2010 tarihinde tamamlanacak olan bu projenin ülke geneline olacaktır. Dolayısıyla mesele sadece T.C. Vatandaşlık Kartının halinde olacaktır. Yaygınlaştırma Yönetim Modelinin kalbi de sürecinde de hedef ve amaçlarının yanında tanımlı bir iş
yaygınlaştırılmasının başlaması için 2012 yılı hedeflenmektedir. kapsamı bulunmaktadır. Bu kapsam, yaygınlaştırma
öngörülen süre ve maliyet çerçevesinde tüm vatandaşlara denilebilir.
Pilot uygulama kapsamında kullanılan farklı dağıtım dağıtımı ile bitmeyecek, vatandaş nezdinde; tamamlanana kadar izlenir ve denetlenir. Kapsam dışı işler
modellerinin (dağıtık, merkezi) arasında İçişleri Bakanlığı, İletişim Yönetimi: Yaygınlaştırma bünyesindeki paydaşların çıktığında, kapsam yönetimi ekibi tarafından değerlendirilir.
Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü tarafından 2010 - vatandaş odaklı hizmet dönüşümü ve tespit edilerek, bunlar arasındaki iletişim modellerinin Kriz Yönetimi: Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecini derinden
yılı içinde bir seçim yapılarak dağıtım modeline karar - kamu yönetiminde modernizasyon çıkartılması, bilginin paylaşımı, paylaşım kayıtlarının ve etkileyebilecek ve üst yönetimin müdahalesini gerektirecek,
verilecektir. performansların raporlanmasını içerir. plan dışı olarak gerçekleşen beklenmedik riskler, kriz yönetimi
beklentilerini de şiddetlendirecektir. Kısaca sadece dağıtım ve tanımı içine girmektedir. BT projeleri son derece dinamik bir
Dağıtım modelinin belirlenmesi ile birlikte sürdürülen diğer yaygınlaştırma sürecinin kendisi değil, paralelinde “domino Risk Yönetimi: Yaygınlaştırma sürecinde potansiyel risklerin ortamda geliştirildiği için çok fazla çeşitte riskler içerir. BT
paralel çalışma ise yaygınlaştırmada rol tanımları belirlenen taşı” misali diğer kurumlara da yansımasının entegre-bütünleşik belirlenerek, yönetim planının yapılması, önlem paketlerinin projelerinin insan ve teknoloji tarafı ağırlıkta olduğu için bunlar
kamu kurumlarının, gerekli yatırım çalışmalarını alternatifleriyle birlikte hazırlanmasını ve denetimini içerir. oldukça zor yönetilen karmaşık konulardır. İyi yönetilmediği
başlatabilmeleridir. Bunun için Devlet Planlama Teşkilatı bir anlayışla yönetilmesi elzemdir. Kamu kurumlarının kendi takdirde proje her an başarısızlığa doğru gidebilir. Bu yüzden
Müsteşarlığı’na ilgili kurumlar tarafından Fizibilite Raporu içlerindeki uygulamalarda, vatandaşlık kartının iş süreçlerine Zaman Yönetimi: Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinde dağıtım ve yaygınlaştırma süreçine geçilmeden başlangıçta
hazırlanmaktadır. Bu rapor doğrultusunda, yatırımlarının 2011 entegrasyonu konusunda TÜBİTAK UEKAE ile birlikte paralel belirlenen zaman planına uymasının sağlanması yönetimi öngörülüp, risk önlem paketlerinin hazırlanması ve sık sık
yılı Kamu Yatırımları Programı kapsamına alınması projeler yürütmesinin gerekliliği genelgede de dile olarak özetlenebilir. Etkinliklerin belirlenmesinden, kontrol edilmesi büyük önem taşır. Burada uygun çeşitli risk
hedeflenmektedir. getirilmektedir. sıralanmasına, kaynakların planlanması, sürelerinin ölçüm metotları kullanılır. UEKAE ve NVI kendilerine ve süreçe
programlanması, iş programlarının geliştirilip, kontrolü bu alt
10.1. Yaygınlaştırma Yönetimi • e-Vatandaşlık Kartı bir bilişim teknolojisi (BT) ürünüdür. ekibin iş içeriğini oluşturur. en uygun ölçüm metodunu belirleyerek her modül için olduğu
Bu alanda hızlı teknolojik gelişimler ve baş döndüren gibi bu modüle de bir risk yöneticisi atamalıdır. Risk ölçümleri,
Projenin etkin bir şekilde yönetilebilmesi, ürün ve hizmetlerin adaptasyonların varlığı kuşkusuz ürün gibi dağıtım ve Tedarik Yönetimi: Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinde özellikle Bütünleşik Proje Yönetimi Ekibine belirli aralıklarla
vatandaşa tam ve zamanında ulaşmasını sağlamak için etkin, yaygınlaştırma sürecinin zaman içerisinde güncellenmesi, dışarıdan iş yapan birçok paydaş olacaktır. Bunlar ürün veya raporlanarak uygun stratejilerin belirlenmesinde kullanılmalıdır.
sonuç alıcı ve hızlı bir yöntem izlenmelidir. Bu işlem TÜBİTAK iyileştirilip, geliştirilmesi ihtiyaçını da beraberinde getirecektir. hizmet tedariki yapabilir. Bu tedarikçilerin sözleşmeleri, ihale
UEKAE’de hazırlanan yaygınlaştırma raporuna göre 3 yıl içinde Yaygınlaştırma süreci ile birlikte özel sektör uygulamaları bu şartnameleri, denetim ve raporlamalarıyla tedarik yönetimi 13. e-Kimlik e-Dönüşüm Etkileşimi
tamamlanabilmekted Bu süreçte TÜBİTAK UEKAE’nin pilot alanda farklı talepleri de gündeme getirecektir. Ürün ve hizmet ilgilenir. Vatandaş Açısından e-Kimlik e-Dönüşüm Etkileşimi:
uygulama sonuçları kullanılacaktır.
çeşitlenmesi, türev ürünlerin ortaya çıkması, yaygınlaşma
Maliyet Yönetimi: Dağıtım ve yaygınlaştırmanın mali resmini
Elektronik devlete geçiş süreci hızlanacaktır. Vatandaşların
Dağıtım ve yaygınlaştırma süreci AB uygulamalarının da işaret sürecinin tetiklediği yeni bir sektörel açılımı da çıkartarak, bu bütçe dahilinde kontrolü ve gerçek/bütçe devlet daireleri arasında dolaşmak zorunda kalmadan, gereksiz
ettiği üzere tüm kurumsal etkinliklerde olduğu gibi “takip ivmelendirecektir. tablolarının çıkartılarak raporlanmasıyla ilgilenir. zaman ve iş gücü kaybına neden olmadan kamu hizmetlerinden
edilmesi, değerlendirilmesi ve yönetilmesi” gereken bir yararlanmaları sağlanacaktır. Vatandaş açısından salacak faydalar
etkinliktir. Bütün bunlardan bağımsız olarak sistem canlı •Dokuzuncu Kalkınma Planı, "İstikrar içinde büyüyen, gelirini Kalite Yönetimi: Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinin uyduğu aşağıda özetlenmiştir:
kullanıma geçtiğinde “çok iyi donatılmış”, “çok iyi yönetilen” daha adil paylaşan, küresel ölçekte rekabet gücüne sahip, bilgi kalite standartlarını ele alarak, bir program hazırlanması,
ve “rolleri oturmuş” paydaşlarla “mükemmel bir orkestrasyon” toplumuna dönüşen, AB'ye üyelik için uyum sürecini uygulanması ve kontrol edilmesi aktivitelerini içerir. Bilindiği a. Uluslararası standartlara uygun, her çeşit taklit, tahrif ve
içerisinde çalışmalıdır. Bu organizasyonunun özenle yapılması, tamamlamış bir Türkiye" vizyonu ve Uzun Vadeli Strateji (2001- üzere üretim modellerine göre dünyaca kabul edilmiş kalite sahteciliği ortadan kaldıracak özelliklerde kimlik kartına sahip
ihtiyaçların öngörülerek temini ve buna ek olarak yaygınlaştırma 2023) çerçevesinde hazırlanmıştır. Bu çerçevede “İdarelerin ölçümü standartları vardır. CMMI günümüzde BT projelerini olmak,
destek yönetiminin başarılı olarak yürütülmesi çok önemlidir. yönetim sorumluluğunun güçlendirilmesi için gerekli olan iç geliştirmede kullanılan kalite değerlendirme standardıdır.
Bu sebeple dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinin kendisi bir kontrol ve iç denetim sistemleri, bu sistemlere rehberlik ve Diğer iş geliştirme modellerinde olduğu gibi BT projelerinde b. Kamu hizmetlerine hızlı ve güvenli bir şekilde erişmek,
proje gibi değerlendirilerek yönetilmelidir. “Yaygınlaştırma gözetiminden sorumlu Merkezi Uyumlaştırma Birimleriyle c. Kamu hizmetlerinin tek bir noktadan alabilmek (e-Devlet
Projesi Yönetim Modeli" olarak adlandırılan yönetim birlikte uluslararası standartlar ve AB uygulamalarıyla uyumlu de kalite çok önemlidir. CMMI gibi tanınmış bir standarda dönüşümüyle kamu kurum ve kuruluşlarının T.C. Kimlik
yaklaşımının aşağıda önce gerekçeleri bir sonraki bölümde de olarak uluslararası geçerlilikte kaliteye sahip olabilecek şekilde göre üretildiği takdirde; Numarası vasıtasıyla tam entegrasyonu sonucu vatandaşın,
içeriği tanımlanmıştır. Öncelikle gerekçelerine kısaca göz tüm unsurlarıyla birlikte uygulamaya konulacaktır”. e-Kimlik • ürünün beklendiği gibi çalışacağı, vatandaş memnuniyetinin askerlik, pasaport, iş başvuru ve noterlik işlemleri vb.),
atalım: Kartının AB uygulamalarıyla uyumluluğunun sevk ve idaresi yüksek,
dinamik, kapsamlı bir çalışmadır. AB tecrübelerinden çıkartılan d. Hizmet alımı giderlerini azaltmak,
• Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinde birden fazla kurum, dersler doğrultusunda bir Üst Kurulun varlığı ve yaygınlaştırma • performansının da taahhüt edildiği şekilde güvence altında
kuruluş ve farklı roller mevcut olacaktır. Her bir paydaşın olacağı e. Vatandaşa ait bilgilerin mahremiyetini sağlamak,
güvencesi ve ortak paydası olacak, dağıtım ve yaygınlaşmanın sürecinin “proje” yaklaşımıyla yönetilmesi önemlidir.
hedef ve kısıtlar içinde planlandığı şekilde ilerlemesini güvence konusunda kuvvetli bir görüş hakim olacaktır. Üretici açısından f. Elektronik ortama alınan hizmetleri herhangi bir talep
altına alacak bir üst çatı yapının, bir birimin varlığı bu faydası ise spesifikasyon ve toleranslar dahilinde tanımlanmış ettiği zaman aralığında gerçekleştirmek (7/24),
orkestrasyon için zaruridir.
22 Sayı 04 Eylül-Aralık 2010 http://www.uekae.tubitak.gov.tr/ 23
·