Page 25 - bilgem-teknoloji-dergisi-4
P. 25

M. Aydın KUBİLAY, Oktay ADALIER, Apti KARADEMİR  Türkiye’nin e-Kimlik Yolculuğu

 07 Ocak – 02 Ağustos 2010 tarihleri arasında kurulum yapılan  • Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinde performans baskısı  İçerik 10 ana başlık altında toplanmıştır:  bir yöntem sayesinde daha  kısa sürede, daha az maliyetle daha
 tüm sağlık birimlerinden toplam 4.719 adet civarında provizyon  beklenmelidir. Ciddi bir kaynak ve zaman baskısı taraflarca  iyi ürün/hizmet sunmak ve geliştirebilmektir.
 işlemi gerçekleştirilmiştir.  hissedilecektir. Dolayısıyla “Proje Yönetimi” mantığı ile kaynak  Bütünleşik Proje Yönetimi: Daha önce de gerekçeleriyle
 tahsisi ve zaman yönetimi bu sürecin etkin yönetiminde hayati  vurgulandığı üzere dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinin bir  İnsan Kaynakları Yönetimi: Yaygınlaştırma sürecinin
 10. Yaygınlaştırma  derecede önemlidir. Otoritelerin zaman yönetimi baskısı  proje yaklaşımıyla yönetilmesi gerekmektedir. Birkaç ortağı-  operasyonel ve idari iş gücü kaynak gereksiniminin planlanması,

 Türkiye’nin e-Kimlik aşamasına geçmesi için TÜBİTAK  konusundaki sıralamaları da bu sürecin neden bütünleşik  paydaşı olan büyük projelerde ortak bir iş programı hazırlanır.  tedariği, istihdamı, eğitimi, kadrolanması ve performans
          Tüm ortaklarca kabul görmüş bu iş programının kaynaklarının
                                                                     yönetimi gibi temel başlıkları içerir.
 UEKAE tarafından yürütülen projenin pilot uygulamasında  yönetilmesi gerektiğini vurgulamaktadır.  yönetimi, kontrolü ve raporlanması bütünleşik proje yönetiminin
 geliştirilen tüm ürün ve alt bileşenler denenmiştir. 01 Kasım  • Tüm diğer Kamu kurumlarında bu uygulamanın yansımaları  işlevlerindendir.   Üst kurul doğrudan bu birim ile irtibat  Kapsam Yönetimi: Her projede olduğu gibi yaygınlaştırma
 2010 tarihinde tamamlanacak olan bu projenin ülke geneline  olacaktır. Dolayısıyla mesele sadece T.C. Vatandaşlık Kartının  halinde olacaktır. Yaygınlaştırma Yönetim Modelinin kalbi de  sürecinde de hedef ve amaçlarının yanında tanımlı bir iş
 yaygınlaştırılmasının başlaması için 2012 yılı hedeflenmektedir.    kapsamı bulunmaktadır. Bu kapsam, yaygınlaştırma
 öngörülen süre ve maliyet çerçevesinde tüm vatandaşlara  denilebilir.
 Pilot uygulama kapsamında kullanılan farklı dağıtım  dağıtımı ile bitmeyecek, vatandaş nezdinde;  tamamlanana kadar izlenir ve denetlenir. Kapsam dışı işler
 modellerinin (dağıtık, merkezi) arasında  İçişleri Bakanlığı,  İletişim Yönetimi: Yaygınlaştırma bünyesindeki paydaşların  çıktığında, kapsam yönetimi ekibi tarafından değerlendirilir.
 Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü tarafından 2010  - vatandaş odaklı hizmet dönüşümü ve  tespit edilerek, bunlar arasındaki iletişim modellerinin  Kriz Yönetimi: Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecini derinden
 yılı içinde bir seçim yapılarak dağıtım modeline karar  - kamu yönetiminde modernizasyon  çıkartılması, bilginin paylaşımı, paylaşım kayıtlarının ve  etkileyebilecek ve üst yönetimin müdahalesini gerektirecek,
 verilecektir.  performansların raporlanmasını içerir.               plan dışı olarak gerçekleşen beklenmedik riskler, kriz yönetimi
 beklentilerini de şiddetlendirecektir. Kısaca sadece dağıtım ve     tanımı içine girmektedir. BT projeleri son derece dinamik bir
 Dağıtım modelinin belirlenmesi ile birlikte sürdürülen diğer  yaygınlaştırma sürecinin kendisi değil, paralelinde “domino  Risk Yönetimi: Yaygınlaştırma sürecinde potansiyel risklerin  ortamda geliştirildiği için çok fazla çeşitte riskler içerir. BT
 paralel çalışma ise yaygınlaştırmada rol tanımları belirlenen  taşı” misali diğer kurumlara da yansımasının entegre-bütünleşik  belirlenerek, yönetim planının yapılması, önlem paketlerinin  projelerinin insan ve teknoloji tarafı ağırlıkta olduğu için bunlar
 kamu kurumlarının, gerekli yatırım çalışmalarını  alternatifleriyle birlikte hazırlanmasını ve denetimini içerir.  oldukça zor yönetilen karmaşık konulardır. İyi yönetilmediği
 başlatabilmeleridir. Bunun için Devlet Planlama Teşkilatı  bir anlayışla yönetilmesi elzemdir. Kamu kurumlarının kendi  takdirde proje her an başarısızlığa doğru gidebilir. Bu yüzden
 Müsteşarlığı’na ilgili kurumlar tarafından Fizibilite Raporu  içlerindeki uygulamalarda, vatandaşlık kartının iş süreçlerine  Zaman Yönetimi: Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinde  dağıtım ve yaygınlaştırma süreçine geçilmeden başlangıçta
 hazırlanmaktadır. Bu rapor doğrultusunda, yatırımlarının 2011  entegrasyonu konusunda TÜBİTAK UEKAE ile birlikte paralel  belirlenen zaman planına uymasının sağlanması yönetimi  öngörülüp, risk önlem paketlerinin hazırlanması ve sık sık
 yılı Kamu Yatırımları Programı kapsamına alınması  projeler yürütmesinin gerekliliği genelgede de dile  olarak özetlenebilir. Etkinliklerin belirlenmesinden,  kontrol edilmesi büyük önem taşır. Burada uygun çeşitli risk
 hedeflenmektedir.  getirilmektedir.  sıralanmasına, kaynakların planlanması, sürelerinin  ölçüm metotları kullanılır. UEKAE ve NVI kendilerine ve süreçe
          programlanması, iş programlarının geliştirilip, kontrolü bu alt
 10.1. Yaygınlaştırma Yönetimi  • e-Vatandaşlık Kartı bir bilişim teknolojisi (BT) ürünüdür.  ekibin iş içeriğini oluşturur.  en uygun ölçüm metodunu belirleyerek her modül için olduğu
 Bu alanda hızlı teknolojik gelişimler ve baş döndüren               gibi bu modüle de bir risk yöneticisi atamalıdır. Risk ölçümleri,
 Projenin etkin bir şekilde yönetilebilmesi, ürün ve hizmetlerin  adaptasyonların varlığı kuşkusuz ürün gibi dağıtım ve  Tedarik Yönetimi: Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinde  özellikle Bütünleşik Proje Yönetimi Ekibine belirli aralıklarla
 vatandaşa tam ve zamanında ulaşmasını sağlamak için etkin,  yaygınlaştırma sürecinin zaman içerisinde güncellenmesi,  dışarıdan iş yapan birçok paydaş olacaktır. Bunlar ürün veya  raporlanarak uygun stratejilerin belirlenmesinde kullanılmalıdır.
 sonuç alıcı ve hızlı bir yöntem izlenmelidir. Bu işlem TÜBİTAK  iyileştirilip, geliştirilmesi ihtiyaçını da beraberinde getirecektir.  hizmet tedariki yapabilir. Bu tedarikçilerin sözleşmeleri, ihale
 UEKAE’de hazırlanan yaygınlaştırma raporuna göre 3 yıl içinde  Yaygınlaştırma süreci ile birlikte özel sektör uygulamaları bu  şartnameleri, denetim ve raporlamalarıyla tedarik yönetimi  13. e-Kimlik e-Dönüşüm Etkileşimi
 tamamlanabilmekted Bu süreçte TÜBİTAK UEKAE’nin pilot  alanda farklı talepleri de gündeme getirecektir. Ürün ve hizmet  ilgilenir.  Vatandaş Açısından e-Kimlik e-Dönüşüm Etkileşimi:
 uygulama sonuçları kullanılacaktır.
 çeşitlenmesi, türev ürünlerin ortaya çıkması, yaygınlaşma
           Maliyet Yönetimi: Dağıtım ve yaygınlaştırmanın mali resmini
                                                                      Elektronik devlete geçiş süreci hızlanacaktır. Vatandaşların
 Dağıtım ve yaygınlaştırma süreci AB uygulamalarının da işaret  sürecinin tetiklediği yeni bir sektörel açılımı da  çıkartarak, bu bütçe dahilinde kontrolü ve gerçek/bütçe  devlet daireleri arasında dolaşmak zorunda kalmadan, gereksiz
 ettiği üzere tüm kurumsal etkinliklerde olduğu gibi “takip  ivmelendirecektir.  tablolarının çıkartılarak raporlanmasıyla ilgilenir.  zaman ve iş gücü kaybına neden olmadan kamu hizmetlerinden
 edilmesi, değerlendirilmesi ve yönetilmesi” gereken bir             yararlanmaları sağlanacaktır. Vatandaş açısından salacak faydalar
 etkinliktir. Bütün bunlardan bağımsız olarak sistem canlı  •Dokuzuncu Kalkınma Planı, "İstikrar içinde büyüyen, gelirini  Kalite Yönetimi: Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinin uyduğu  aşağıda özetlenmiştir:
 kullanıma geçtiğinde “çok iyi donatılmış”, “çok iyi yönetilen”  daha adil paylaşan, küresel ölçekte rekabet gücüne sahip, bilgi  kalite standartlarını ele alarak,  bir program hazırlanması,
 ve “rolleri oturmuş” paydaşlarla “mükemmel bir orkestrasyon”  toplumuna dönüşen, AB'ye üyelik için uyum sürecini  uygulanması ve kontrol edilmesi aktivitelerini içerir. Bilindiği  a. Uluslararası standartlara uygun, her çeşit taklit, tahrif ve
 içerisinde çalışmalıdır. Bu organizasyonunun özenle yapılması,  tamamlamış bir Türkiye" vizyonu ve Uzun Vadeli Strateji (2001-  üzere üretim modellerine göre dünyaca kabul edilmiş kalite  sahteciliği ortadan kaldıracak özelliklerde kimlik kartına sahip
 ihtiyaçların öngörülerek temini ve buna  ek olarak yaygınlaştırma  2023) çerçevesinde hazırlanmıştır. Bu çerçevede “İdarelerin  ölçümü standartları vardır. CMMI günümüzde BT projelerini  olmak,
 destek yönetiminin başarılı olarak yürütülmesi çok önemlidir.  yönetim sorumluluğunun güçlendirilmesi için gerekli olan iç  geliştirmede  kullanılan kalite değerlendirme standardıdır.
 Bu sebeple dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinin kendisi bir  kontrol ve iç denetim sistemleri, bu sistemlere rehberlik ve  Diğer iş geliştirme modellerinde olduğu gibi BT projelerinde  b. Kamu hizmetlerine hızlı  ve güvenli bir şekilde erişmek,
 proje gibi değerlendirilerek yönetilmelidir.  “Yaygınlaştırma  gözetiminden sorumlu Merkezi Uyumlaştırma Birimleriyle  c. Kamu hizmetlerinin tek bir noktadan alabilmek (e-Devlet
 Projesi Yönetim Modeli"  olarak adlandırılan yönetim  birlikte uluslararası standartlar ve AB uygulamalarıyla uyumlu  de kalite çok önemlidir. CMMI gibi tanınmış bir standarda  dönüşümüyle kamu kurum ve kuruluşlarının T.C. Kimlik
 yaklaşımının aşağıda önce gerekçeleri bir sonraki bölümde de  olarak uluslararası geçerlilikte kaliteye sahip olabilecek şekilde  göre üretildiği takdirde;  Numarası vasıtasıyla tam entegrasyonu sonucu vatandaşın,
 içeriği tanımlanmıştır. Öncelikle gerekçelerine kısaca göz  tüm unsurlarıyla birlikte uygulamaya konulacaktır”. e-Kimlik  • ürünün beklendiği gibi çalışacağı, vatandaş memnuniyetinin  askerlik, pasaport, iş başvuru ve noterlik işlemleri vb.),
 atalım:  Kartının AB uygulamalarıyla uyumluluğunun sevk ve idaresi  yüksek,
 dinamik, kapsamlı bir çalışmadır. AB tecrübelerinden çıkartılan      d. Hizmet alımı giderlerini azaltmak,
 • Dağıtım ve yaygınlaştırma sürecinde birden fazla kurum,  dersler doğrultusunda bir Üst Kurulun varlığı ve   yaygınlaştırma  • performansının da taahhüt edildiği şekilde güvence altında
 kuruluş ve farklı roller mevcut olacaktır. Her bir paydaşın  olacağı  e. Vatandaşa ait bilgilerin mahremiyetini sağlamak,
 güvencesi ve ortak paydası olacak, dağıtım ve yaygınlaşmanın  sürecinin “proje” yaklaşımıyla yönetilmesi önemlidir.
 hedef ve kısıtlar içinde planlandığı şekilde ilerlemesini güvence  konusunda kuvvetli bir görüş hakim olacaktır. Üretici açısından  f. Elektronik ortama alınan hizmetleri herhangi bir talep
 altına alacak bir üst çatı yapının, bir birimin varlığı bu  faydası ise spesifikasyon ve toleranslar dahilinde tanımlanmış  ettiği zaman aralığında gerçekleştirmek (7/24),
 orkestrasyon için zaruridir.


 22  Sayı 04   Eylül-Aralık 2010  http://www.uekae.tubitak.gov.tr/  23
 ·
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30