Page 11 - bilgem-teknoloji-dergisi-4
P. 11

Aydın KUBİLAY, Oktay ADALIER, Apti KARADEMİR  Türkiye’nin e-Kimlik Yolculuğu

 1. Giriş  Yeni kimlik kartının, pilot uygulama için,  şeklini ve kapsamını  Nüfus hizmetlerini yürütmek üzere Ekim 1884 yılında “Nüfusu  01 Kasım 1928 tarihinde harf inkılabı ile kayıtlar Türkçe
 belirlemek amacıyla İçişleri Bakanlığı, Nüfus ve Vatandaşlık  Umumiye Müdüriyeti” kurulmuştur. Genel Müdürlüğe 1889  tutulmaya başlanmıştır. Cumhuriyet dönemi defterlerin ön
 Günümüzde bilişim teknolojilerindeki gelişmeler, birçok  İşleri Genel Müdürlüğü, TÜBİTAK UEKAE ve Plaskart ile  yılında “Sicilli Nüfus Ahali İdare-i Umumiyesi” adı verilmiş ve  kapağında ‘’Türkiye Cumhuriyeti’’ alt kısımda “Hüviyet
 alanda olduğu gibi kamu uygulamalarında da yeni bir anlayışı  birlikte çalışmalar yapılmış, son hali Bolu uygulamasında  asıl hizmetin yanında Pasaport Kalemi, Murur Kalemi, Vilayet  Cüzdanı’’ ibaresi yer almıştır.
 ortaya çıkarmıştır. Elektronik devlet (e-devlet) diye adlandırılan  kullanılmıştır. Bu çerçevede AB ve üye ülkeler başta olmak  Kalemi, Dersaadet Kalemi gibi alt kademelere ayrılarak
 bu oluşum kapsamında, kamunun elindeki bilgiler elektronik  üzere, diğer ülkelerin kimlik kartlarına ilişkin çalışma ve  yapılanmıştır. Bu yapı gereğince Osmanlı halkının ilk nüfus
 ortamda, çevrimiçi olarak vatandaş ve kurumlarla  uygulamalar da (İtalya, Belçika, İsveç, Estonya, Finlandiya,  tezkeresi dağıtılmaya başlanmıştır.
 paylaşılmaktadır. Bu yaklaşım, bir taraftan kurumların hizmet  Avusturya, İspanya, Portekiz, Birleşik Krallık, Almanya, Fransa,
 sunumunda ihtiyaç duyduğu bilgileri diğer kurumlardan anında  Hollanda, Danimarka, İrlanda, ABD, Japonya, Avustralya,
 alabilmesini, diğer yandan da vatandaşın kamu kurumlarındaki  Kanada ve Pakistan) incelenerek onlardan yararlanılmıştır.
 işlerini elektronik ortamda yapabilmesini sağlamaktadır. Ayrıca  Yapılan araştırmada, Avrupa Birliği (AB) düzeyinde ortak
 vatandaşı hizmetin odağına koyarak, vatandaş ağırlıklı bir  karara varılmış kimlik kartı standartları (ISO 7816, 14443)
 sistemin giriş kapısı olmaktadır.  kullanılacaktır.

 28 Temmuz 2006 tarih ve 26242 sayılı Resmi Gazete’de  Çağdaş kimlik kartı, MERNİS  Projesini tamamlayan bir
 1
 yayımlanan Yüksek Planlama Kurulu’nun 11.07.2006 tarih ve  uygulama olacaktır. Vergi toplanmasından sahteciliğin
 2006/38 karar nolu kararı ile Bilgi Toplumu Stratejisi Eylem  önlenmesine, kimlik taşıma kolaylığından, devlete başvuruların
 Planı kabul edilmiştir.  hızlanmasına kadar birçok amaca hizmet edecek olan bu
 projenin, hedeflendiği gibi 2011-2014 yılları arasında
 Planın 46 nolu eyleminde “Vatandaşlık Kartı; Pilot Uygulaması                    Şekil 3. Yeni Türkçe nüfus defteri.
 ve Yaygınlaştırılması ile biyometrik unsurlar da içeren elektronik  yaygınlaştırılması halinde e-devlet sürecini kolaylaşacaktır.
 vatandaşlık kartının kimlik doğrulama için kullanımının  Kimlik kartının kişiselleştirmesi ve dağıtımı ile ilgili mevcut  Farklı tip uygulamalar ve sistemler denenerek süreç günümüz
 sağlanması ve tüm kimlik doğrulama fonksiyonlarının tek bir  süreçlerinin iyileştirilmesi ve çağa uyum sağlayacak şekilde  kimlik cüzdanları uygulamasına kadar gelmiştir. Kapsamlı
 elektronik kartta toplanması” öngörülmüştür.  düzenlenmesi de önem arz etmektedir.  yapılan nüfus sayımından sonra tezkirelerin yerine nüfus
                                                                     kütükleri oluşturulmuştur. Nüfus cüzdanları kütüklerde yer
 TÜM KURUMLAR KENDİ UYGULAMALARI İÇİN  2. Kimliğin Türkiye’deki Tarihçesi  alan bilgilere göre düzenlenmiş ve 1963 yılında değerli kağıt
 GEREKEN KİMLİK DOĞRULAMA İŞLEMLERİNDE                               niteliğine kavuşturulmuştur. böylece nüfus cüzdanı bireyin
 BU  SİSTEMİ KULLANABİLECEKTİR.  Nüfus devletin bir bakıma sosyo-ekonomik potansiyelinin ve  Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olduğunu ve bu nedenle Türk
 yapısının temelini teşkil etmektedir. Nüfus araştırmalarında  Şekil 1. İlk nüfus kağıdı örneklerinden.  nüfus kütüklerine kayıtlı olduğunu kanıtlayan resmi bir belge
  Vatandaşlık Kartı projesinin pilot uygulamasının yürütüldüğü,  ayrıntılara girilerek yapılan sağlam tasnifler ve tahliller, devletin  olma özelliğini kazanmıştır. Bu işlevi nedeniyle kimlik kartı
 TÜBİTAK destekli  “Akıllı Kart Tabanlı Güvenli Sosyal Güvenlik  gelecek hakkında planlar yapmasına de önemli katkılar  Ancak bu nüfus teskerelerinin herhangi bir nüfus kaydına  “devletle fert arasındaki vatandaşlık bağını somut hale getiren
 Sistemi Geliştirimi” adlı projeye Nüfus ve Vatandaşlık İşleri  sağlamaktadır. Bu açıdan nüfus dağılımının bilinmesi çok  dayanmaması ve tezkereyi taşıyan kişinin nüfus kütüğüne kayıtlı  ilk ve temel belge’’ olarak kabul edilmektedir.
 Genel Müdürlüğü (NVİ), Sağlık Bakanlığı (SB) ve Sosyal  önemlidir. Nüfusun demografik yapısıyla ilgili elde edilen  olmaması nedeniyle özel ve resmi işlemlerde pek yararlı
 Güvenlik Kurumu’nun (SGK) taraf olarak katılımı sağlanmıştır.  bilgiler ışığında toplumsal hayatı tanımlama çalışmaları 15.  olamamıştır.  1972 yılında çıkartılan 1587 sayılı Nüfus Kanunu ile nüfus
 Böylece kartın dağıtımı, sosyal güvenlik ve sağlık hizmetlerinde  yüzyıla kadar dayanmaktadır. Bunlar 15. ve 16. yüzyıllar  Zamanla nüfus tezkireleri yerini defterlere bırakmıştır. Defterler  hizmetlerinin merkezi bir yapı içerisinde yürütülmesine ilişkin
 kullanımına yönelik süreçlerin de test edilmesi sağlanmıştır.  arasında periyodik olarak sürdürülen ancak 16. yüzyılın  Cumhuriyet döneminde de kullanılmıştır ve kayıtlar harf  MERNİS projesinin temelleri atılmıştır.
 sonlarından itibaren içeriği değişen ve “arazi ve nüfus tahrirleri”  inkılâbına kadar Osmanlıca tutulmuştur. 1928’den itibaren,  01.06.1976 tarihinden itibaren çok yapraklı cüzdanlar kalkmış
 Vatandaşlık kartlarına  e-imza sertifikalarının da eklenmesi  dönemin imkânları ölçüsünde, cüzdanlarda yer yer fotoğraf
 söz konusudur. Böylece kamu hizmetlerinin hızlanması  olarak adlandırılan  sayımlardır. Bunların yer aldığı defterlerin  da  konulmuştur.  ve kart şeklindeki haliyle kullanılmaya başlamıştır [1].
 sağlanacaktır.  başında Tapu tahrirleri vardır. Fakat 16. yüzyıldan itibaren
 tımar sisteminin çözülmeye başlaması ile beraber önemini
 Pilot proje Bolu’da 250.000 kişiye kart dağıtılarak başarıyla  yitirmiştir.
 sürdürülmektedir. Maliyet ve sürdürülebilirlik yönünden  19. yüzyılın sonlarına kadar gerçek anlamda, erkek ve
 herhangi bir probleme rastlanmamıştır. Bundan sonraki aşama  kadınların bir arada sayıldığı nüfus sayımı yapılmamıştır.
 yaygınlaştırmadır. TÜBİTAK UEKAE’den sağlanacak teknoloji  Dünyada özellikle 18. yüzyılda başlayan modern nüfus sayımları
 transferi ve destekle bu kartın tüm vatandaşlar için üretilmesi
 ve dağıtılması sağlanacaktır. Bu durumda vatandaşlık kartı,  Osmanlı İmparatorluğunu da etkilemiştir. Böylece insan
 eyleminin hayata geçirilmesindeki diğer süreçler TÜBİTAK  kaynakları ve meslek erbabının sayısının ortaya çıkarılmasına
 yönelik “esnaf tezkire defterleri” ve “nüfus tahrir defterleri”
 UEKAE’den tam destek almaktadır. Yonga tasarımı başarılmış,  gibi çeşitli defterler tutulmaya başlanmıştır.
 kart basımı tanımlanmış ve kullanıma hazır hale getirilmiştir.
 Bu çalışmalardan sonra kurumlar kendi uygulamalarının,
 vatandaşlık kartına entegrasyonu için TÜBİTAK UEKAE ile     1    MERNİS (Merkezi Nüfus İradesi Sistemi): Mernis Projesi tüm Ahvali Şahsiye
 birlikte projeler üretebilecektir.  bilgilerini elektronik ortama aktaran ve Ahval-i Şahsiye bilgilerinde meydana  Şekil 4. Cinsiyete dayalı düzenlenen kimlik kartları (son hal).
 gelen her tür değişikliğin ülkenin her tarafına dağılmış 957 merkezden anlık
 güncellenmesini ve bir ağ üzerinden güvenle paylaşımını sağlayan bir projedir.
                      Şekil 2. Eski Türkçe nüfus defteri.

 8  Sayı 04   Eylül-Aralık 2010  http://www.uekae.tubitak.gov.tr/  9
 ·
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16