Page 112 - bilgem-teknoloji-dergisi-14
P. 112

PORTRE





                                                            Yukarıdak  paragrafta kullandığım bazı kel meler n yer ne
                                                            stratej ,  SWOT  anal z ,  r sk  yönet m ,  öğren lm ş  dersler,
                                                            dokümantasyon,  benchmark ng,  esnekl k,  kal te,  yen l k,
                                                            sürekl   y leşt rme vb. seçseyd m,  k nc  sorunuzu da ce-
                                                            vaplamış olacaktım.

                                                            Genel olarak Edeb yat s z n  ç n ne  fade ed yor? S z  ro-
                                                            man yazmaya  ten mot vasyon ned r?

                                                            Edeb yat bende maalesef b r çeş t bağımlılık olmalı çün-
                                                            kü  ht yaç h ssed yorum.  Yazmak  se, ben m  ç n b raz da
                                                             ç nde yaşadığı tar he şah tl k etmek,  nsanlık komedya-
                                                            sının  zaman   ç ndek   gel ş m n   anlamak  ve  anlatmak,
                                                            daha doğrusu anlayab ld ğ  kadarıyla anlatmak anlamına
                                                            gel yor. Fakat yazdığım romanlarda bunu h kâyen n b raz
                                                            ger s nde, adeta h ssed lmeyecek düzeyde bıraktığım  ç n
                                                            kend m  hâlâ yazar olarak görem yorum. Zanneder m  çe-
                                                            r de ben  zorlayan her ne varsa, onu -b r çeş t refleksle-
                                                            yazarak dışarıya atıyorum.


                                                            Mesela  lk romanda bu, sevg  adı altında tahakküm etme
                                                            teması  d . İk nc s nde yanlış empat , önyargı, benc ll k ve
                                                            adam kayırma  d . Üçüncüsünde de b r ne ya da b r şeye
                                                            hakkından fazla değer vermen n  nsana  lla k  zarar ver -
                                                            mes   d . Bunlarla  lg l  söylemek  sted ğ m şeyler oluyor
                                                            ve kafamda hemen hemen tesadüfen oluşmuş karakter-
                                                            lerle, kend  seyr nde akıp g den b r h kâye çıkıyor. Çıkıyor
         HAYATA  KARŞI  KESKİN  HÜKÜMLER  KURMA-            gerçekten; yazarken plan yapmıyorum, ben de yazdıktan
         DAN YAŞAMAK                                        sonra  öğren yorum.  Esk den  bunu  deneme  yazarak  ya-
                                                            pardım, fakat herhalde gençl ğ n de etk s yle, fazla kesk n
         B r sanatla  lg lenmek s ze ne katıyor?  Profesyonel mes-  olurlardı. B r h kâyen n  ç ndeyken, meseleler  farklı cep-
         lek hayatınıza nasıl etk  ed yor?                  heler yle ele almak b raz daha kolay olab l yor.

         İnsan ömrü kısıtlı olduğu  ç n yaşayab leceğ m z deney m-  MATEMATİK ve EDEBİYAT, ŞİİR ve ROMAN
         ler aslında çok sınırlı… Hocam Murat Menteş’ n romanın
         faydalarını anlatırken kullandığı “roman b ze reaks yon re-  Edeb yatla  lg n z ne zaman ve nasıl başladı? B r mühen-
         pertuarı sunar” tesp t  ben m  ç n öneml , çünkü hazırlıklı   d s n sanat veya edeb yat  lg s  zanned ld ğ  kadar olağan-
         olmayı  sev yorum.  Hayatın  hep m z n  karşısına  çıkardığı   dışı mıdır?
         pek çok sürpr z etk  var ve s z buna benzer b r durumu b r
         yerlerde, hele de b r h kâye  ç nde okumuşsanız, etk lere
         kertenkele beyn   le tepk  vermek yer ne seç lm ş b r reak -  Edeb yatla  lg m sanırım emeklemeye başladığımda baş-
         s yon vermen z daha kolay olab l yor. İnsanın deney m n    lamış çünkü ev m zde büyük b r kütüphane vardı ve mob l
          nsanlığın deney m ne gen şleteb lmek, kad m b lg lerden   hâle gel ş mden  t baren annem  uyutup soluğu babamın
         ders almak, hayattak  en bas t seç mler n yol açab leceğ    (daha doğrusu k tapların) yanında aldığım anlatılır. Oku-
         farklı sonuçların çokluğuna hayret etmek,  nsanların güçlü   ma  b lmezken  bez  c ltl   k tapları  yed ğ m ,  öğrend kten
         ve zayıf yanlarındak  zaman ötes  benzerl klere şah t ol-  sonra da obur g b  okuduğumu hatırlıyorum. İlk h kâye-
         mak; okuyucuya hayata karşı kesk n hükümler kurmadan   m    lkokuldayken  saman  kâğıda  yazıp  kenarını  zımbala-
         yaşamayı öğret yor.                                yarak öğretmen me verm şt m. O da sınıf kütüphanes ne
                                                            koymuştu  fakat  k msen n  okuyab ld ğ n   zannetm yorum
                                                            çünkü el yazım pek okunmaz. Ün vers tede  se  k  defte-
         Yazmak   se,  bunları  kavramak  yolunda  yararlı  b r  araç   r m vardı; b r  b r çeş t günlük, d ğer  de çeş tl  konular -
         çünkü  ster kalem n  ster yazıcının kâğıt üzer nde bırak-  da yazılmış acem ce denemeler... Sonra 2000-2014 yılları
         tığı  zler; bütün bu akışkan karmaşayı somutlaştırıp harf -  arasında  Kubbealtı  Akadem   Mecmuasının  ek   Merhaba
         lerle zapt etmey  sağlıyor. Yazar, h çb r zaman Barthes’ın   derg s    ç n  kend   adımla  ve  Sel m  Gökışık   sm yle  kısa
         arzusunca  ölüp  tam  b r  kât p  kıvamına  g rm yor  bence,   öykü ve denemeler yazmıştım. 2004 yılında kend m  ge-
         ama okur bu somutlaşan  fadelere genell kle kend  anlam   l şt rmek  ç n Kubbealtı Cem yet ’n n yazma kurslarına de-
         gözlükler   le baktığı  ç n; yazı okurların z hn nde yen den   vam ett m. 2020 Eylülünde  lk romanım çıktıktan sonra  se
         düzenlenerek  farklı  farklı  yorumlara  açılab ld ğ   ölçüde   roman türünde der nleşmek  ç n sevd ğ m b r yazar olan
         zamansızlaşarak sanatlaşab l yor.
                                                            Murat Menteş’ n Roman Atölyes ne katıldım.


          110
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116