Page 112 - bilgem-teknoloji-dergisi-14
P. 112
PORTRE
Yukarıdak paragrafta kullandığım bazı kel meler n yer ne
stratej , SWOT anal z , r sk yönet m , öğren lm ş dersler,
dokümantasyon, benchmark ng, esnekl k, kal te, yen l k,
sürekl y leşt rme vb. seçseyd m, k nc sorunuzu da ce-
vaplamış olacaktım.
Genel olarak Edeb yat s z n ç n ne fade ed yor? S z ro-
man yazmaya ten mot vasyon ned r?
Edeb yat bende maalesef b r çeş t bağımlılık olmalı çün-
kü ht yaç h ssed yorum. Yazmak se, ben m ç n b raz da
ç nde yaşadığı tar he şah tl k etmek, nsanlık komedya-
sının zaman ç ndek gel ş m n anlamak ve anlatmak,
daha doğrusu anlayab ld ğ kadarıyla anlatmak anlamına
gel yor. Fakat yazdığım romanlarda bunu h kâyen n b raz
ger s nde, adeta h ssed lmeyecek düzeyde bıraktığım ç n
kend m hâlâ yazar olarak görem yorum. Zanneder m çe-
r de ben zorlayan her ne varsa, onu -b r çeş t refleksle-
yazarak dışarıya atıyorum.
Mesela lk romanda bu, sevg adı altında tahakküm etme
teması d . İk nc s nde yanlış empat , önyargı, benc ll k ve
adam kayırma d . Üçüncüsünde de b r ne ya da b r şeye
hakkından fazla değer vermen n nsana lla k zarar ver -
mes d . Bunlarla lg l söylemek sted ğ m şeyler oluyor
ve kafamda hemen hemen tesadüfen oluşmuş karakter-
lerle, kend seyr nde akıp g den b r h kâye çıkıyor. Çıkıyor
HAYATA KARŞI KESKİN HÜKÜMLER KURMA- gerçekten; yazarken plan yapmıyorum, ben de yazdıktan
DAN YAŞAMAK sonra öğren yorum. Esk den bunu deneme yazarak ya-
pardım, fakat herhalde gençl ğ n de etk s yle, fazla kesk n
B r sanatla lg lenmek s ze ne katıyor? Profesyonel mes- olurlardı. B r h kâyen n ç ndeyken, meseleler farklı cep-
lek hayatınıza nasıl etk ed yor? heler yle ele almak b raz daha kolay olab l yor.
İnsan ömrü kısıtlı olduğu ç n yaşayab leceğ m z deney m- MATEMATİK ve EDEBİYAT, ŞİİR ve ROMAN
ler aslında çok sınırlı… Hocam Murat Menteş’ n romanın
faydalarını anlatırken kullandığı “roman b ze reaks yon re- Edeb yatla lg n z ne zaman ve nasıl başladı? B r mühen-
pertuarı sunar” tesp t ben m ç n öneml , çünkü hazırlıklı d s n sanat veya edeb yat lg s zanned ld ğ kadar olağan-
olmayı sev yorum. Hayatın hep m z n karşısına çıkardığı dışı mıdır?
pek çok sürpr z etk var ve s z buna benzer b r durumu b r
yerlerde, hele de b r h kâye ç nde okumuşsanız, etk lere
kertenkele beyn le tepk vermek yer ne seç lm ş b r reak - Edeb yatla lg m sanırım emeklemeye başladığımda baş-
s yon vermen z daha kolay olab l yor. İnsanın deney m n lamış çünkü ev m zde büyük b r kütüphane vardı ve mob l
nsanlığın deney m ne gen şleteb lmek, kad m b lg lerden hâle gel ş mden t baren annem uyutup soluğu babamın
ders almak, hayattak en bas t seç mler n yol açab leceğ (daha doğrusu k tapların) yanında aldığım anlatılır. Oku-
farklı sonuçların çokluğuna hayret etmek, nsanların güçlü ma b lmezken bez c ltl k tapları yed ğ m , öğrend kten
ve zayıf yanlarındak zaman ötes benzerl klere şah t ol- sonra da obur g b okuduğumu hatırlıyorum. İlk h kâye-
mak; okuyucuya hayata karşı kesk n hükümler kurmadan m lkokuldayken saman kâğıda yazıp kenarını zımbala-
yaşamayı öğret yor. yarak öğretmen me verm şt m. O da sınıf kütüphanes ne
koymuştu fakat k msen n okuyab ld ğ n zannetm yorum
çünkü el yazım pek okunmaz. Ün vers tede se k defte-
Yazmak se, bunları kavramak yolunda yararlı b r araç r m vardı; b r b r çeş t günlük, d ğer de çeş tl konular -
çünkü ster kalem n ster yazıcının kâğıt üzer nde bırak- da yazılmış acem ce denemeler... Sonra 2000-2014 yılları
tığı zler; bütün bu akışkan karmaşayı somutlaştırıp harf - arasında Kubbealtı Akadem Mecmuasının ek Merhaba
lerle zapt etmey sağlıyor. Yazar, h çb r zaman Barthes’ın derg s ç n kend adımla ve Sel m Gökışık sm yle kısa
arzusunca ölüp tam b r kât p kıvamına g rm yor bence, öykü ve denemeler yazmıştım. 2004 yılında kend m ge-
ama okur bu somutlaşan fadelere genell kle kend anlam l şt rmek ç n Kubbealtı Cem yet ’n n yazma kurslarına de-
gözlükler le baktığı ç n; yazı okurların z hn nde yen den vam ett m. 2020 Eylülünde lk romanım çıktıktan sonra se
düzenlenerek farklı farklı yorumlara açılab ld ğ ölçüde roman türünde der nleşmek ç n sevd ğ m b r yazar olan
zamansızlaşarak sanatlaşab l yor.
Murat Menteş’ n Roman Atölyes ne katıldım.
110