Page 113 - bilgem-teknoloji-dergisi-14
P. 113
PORTRE
ve o hareket artık duygusal olmaktan çıkıp, neredeyse ne-
den-sonuç l şk s ç ndek b r görünüme dönüşüyor.
Roman yazmak ç n gerekl “malzemeler” ne-
lerd r?
Somut “malzeme” sorduğunuzu varsayarak, kaldıysa dak-
t lo, b lg sayar ya da kâğıt-kalem n yeterl olduğunu söyle-
yeb l r m. Malzeme dışındak m n mum gerekl l kler se d l
b lg s , okumak ve yazdıklarınızı başkalarıyla paylaşacak-
sanız y b r ed tör…
Ben çok şanslı b r nsan olduğum ç n k tane var. Kuru-
mumuzun emekl dehâlarından ve lk dönemde bu der -
g n n kurucu ek b nde de yer alan, fahrî ed törüm Nez h
Bey (Geçk nl ); d l konusundak kıymetl katkılarının yanı
sıra, lk romanımdak başkarakterler n hayatını kurtardı
d yeb l r m. Yazma konusundak ısrarcılarımdan olan a le
dostumuz ve ed törüm İbrah m Başer se yıllardır bu ca-
B r mühend s n edeb yat lg s n ye olağandışı olsun k ? m anın ç nde olan ve d l kullanımı âdeta ş re yaklaşan
Matemat k de b r çeş t d l ve dünyayı anlamlandırma ça- b r yazardır.
bası aslında ve bence edeb yatın temel de bunlardır. Do-
layısıyla bu k alanın b rb r nden çok da uzak olduğunu TÜBİTAK lk ş yer n z sanırım. Uzun yıllardır Kurumumuz -
zannetm yorum. Hele Türkçe’n n, oldukça b l msel b r d l da çalışıyorsunuz. Dev n m n yüksek olduğu b r ş alanın-
olduğunu; fadede yalınlık prens b , kel me türetme şek l- da, burada kalmayı terc h etmen z n sebepler n paylaşa-
ler , s m tamlamaları, vurgu ve edeb sanatların çoğunun, b l r m s n z?
pars mon ve matemat kle yakın lg s olduğunu düşünü-
yorum. Evet, burası lk ş yer m. Burada yapılan şlerle gurur duy -
duğum ve hâlâ yapılması gerekenler olduğunu, vereb le-
Tür olarak mesela neden ş r değ l de romanı cekler m n b tmed ğ n düşündüğüm ç n kalmayı terc h
seçt n z? ett m. Yüksek l sanstayken, ş md böyle düşünmesem de,
özel sektörde çalışmanın n haî amacının b r ler n zeng n
etmek olduğunu düşünüyordum ve TÜBİTAK’tan tekl f
Doğrusu, günde b n kel me yazmaya çalışırken roman
ben seçt . Bahsett ğ m g b ben aslında deneme ve kısa alınca h ç düşünmeden başladım. Hem vatan-m llet ç n
öyküyü seçm şt m. Fakat yoğunlaştırılmış fade gerekt ren çalışacaktım, hem de Ar-Ge kurumuydu. Ar-Ge, ben m l -
bu türlerde yazmakta zorlanırken, roman yazarken akış sans b t rme ve yüksek l sansta lg alanımdı; zaten buraya
durumuna geçeb l yorum. Ş r zaten tamamen ayrı b r janr da tez m dolayısıyla çağrılmıştım. 2011 yılında b r ara ay -
bence… Nazım ve Nes r şekl ndek en temel ayrımın man- rılmayı düşündüysem de özel sebeplerden dolayı olamadı,
tıklı b r neden var çünkü yapıları çok farklı… y k de olmamış.
Uzun yıllar aynı yerde çalışmak belk öğrenme açısından
Nes r türler tutarlılık gerekt ren bel rl tekn klere sah p-
ken, ş r daha çok duygularla tet klenen b r hâl. Hatta ş r çok stenen b r şey olmayab l r fakat dev n m, Kurum ç n-
düşünceler duyguya çev r rken, romanda duygular dü- de de çok yüksek olduğu ç n buradan öğren lecekler h ç
şüncelere çevr l yor g b sank … Mesela karakter n duy- b tm yor. Ben m hâlâ şe başladığım zamank k ş olduğu-
gusal b r eylem var, tutarlılığı sağlamak ç n h kâyen n mu varsaysak dah , Kurum aynı kurum olmadığı ç n ken-
akışı ç nde o eylemle lg l arka plana ışık tutuyorsunuz d m b r yerlerde “kalmış” olarak görmüyorum.
111