Page 113 - bilgem-teknoloji-dergisi-14
P. 113

PORTRE























                                                                       ve o hareket artık duygusal olmaktan çıkıp, neredeyse ne-
                                                                       den-sonuç  l şk s   ç ndek  b r görünüme dönüşüyor.

                                                                       Roman yazmak  ç n gerekl  “malzemeler” ne-
                                                                       lerd r?


                                                                       Somut “malzeme” sorduğunuzu varsayarak, kaldıysa dak-
                                                                       t lo, b lg sayar ya da kâğıt-kalem n yeterl  olduğunu söyle-
                                                                       yeb l r m. Malzeme dışındak  m n mum gerekl l kler  se d l
                                                                       b lg s , okumak ve yazdıklarınızı başkalarıyla paylaşacak-
                                                                       sanız  y  b r ed tör…

                                                                       Ben çok şanslı b r  nsan olduğum  ç n  k  tane var. Kuru-
                                                                       mumuzun  emekl   dehâlarından  ve   lk  dönemde  bu  der -
                                                                       g n n kurucu ek b nde de yer alan, fahrî ed törüm Nez h
                                                                       Bey (Geçk nl ); d l konusundak  kıymetl  katkılarının yanı
                                                                       sıra,   lk  romanımdak   başkarakterler n  hayatını  kurtardı
                                                                       d yeb l r m. Yazma konusundak  ısrarcılarımdan olan a le
                                                                       dostumuz ve ed törüm İbrah m Başer  se yıllardır bu ca-
                     B r  mühend s n  edeb yat   lg s   n ye  olağandışı  olsun  k ?   m anın  ç nde olan ve d l  kullanımı âdeta ş  re yaklaşan
                     Matemat k de b r çeş t d l ve dünyayı anlamlandırma ça-  b r yazardır.
                     bası aslında ve bence edeb yatın temel  de bunlardır. Do-
                     layısıyla bu  k  alanın b rb r nden çok da uzak olduğunu   TÜBİTAK  lk  ş yer n z sanırım. Uzun yıllardır Kurumumuz -
                     zannetm yorum. Hele Türkçe’n n, oldukça b l msel b r d l   da çalışıyorsunuz. Dev n m n yüksek olduğu b r  ş alanın-
                     olduğunu;  fadede yalınlık prens b , kel me türetme şek l-  da, burada kalmayı terc h etmen z n sebepler n  paylaşa-
                     ler ,  s m tamlamaları, vurgu ve edeb  sanatların çoğunun,   b l r m s n z?
                     pars mon  ve matemat kle yakın  lg s  olduğunu düşünü-
                     yorum.                                            Evet, burası  lk  ş yer m. Burada yapılan  şlerle gurur duy -
                                                                       duğum ve hâlâ yapılması gerekenler olduğunu, vereb le-
                     Tür olarak mesela neden ş  r değ l de romanı      cekler m n  b tmed ğ n   düşündüğüm   ç n  kalmayı  terc h
                     seçt n z?                                         ett m. Yüksek l sanstayken, ş md  böyle düşünmesem de,
                                                                       özel sektörde çalışmanın n haî amacının b r ler n  zeng n
                                                                       etmek  olduğunu  düşünüyordum  ve  TÜBİTAK’tan  tekl f
                     Doğrusu,  günde  b n  kel me  yazmaya  çalışırken  roman
                     ben  seçt . Bahsett ğ m g b  ben aslında deneme ve kısa   alınca  h ç  düşünmeden  başladım.  Hem  vatan-m llet   ç n
                     öyküyü seçm şt m. Fakat yoğunlaştırılmış  fade gerekt ren   çalışacaktım, hem de Ar-Ge kurumuydu. Ar-Ge, ben m l -
                     bu  türlerde  yazmakta  zorlanırken,  roman  yazarken  akış   sans b t rme ve yüksek l sansta  lg  alanımdı; zaten buraya
                     durumuna geçeb l yorum. Ş  r zaten tamamen ayrı b r janr   da tez m dolayısıyla çağrılmıştım. 2011 yılında b r ara ay -
                     bence… Nazım ve Nes r şekl ndek  en temel ayrımın man-  rılmayı düşündüysem de özel sebeplerden dolayı olamadı,
                     tıklı b r neden  var çünkü yapıları çok farklı…    y  k  de olmamış.

                                                                       Uzun yıllar aynı yerde çalışmak belk  öğrenme açısından
                     Nes r  türler   tutarlılık  gerekt ren  bel rl   tekn klere  sah p-
                     ken, ş  r daha çok duygularla tet klenen b r hâl. Hatta ş  r   çok  stenen b r şey olmayab l r fakat dev n m, Kurum  ç n-
                     düşünceler   duyguya  çev r rken,  romanda  duygular  dü-  de de çok yüksek olduğu  ç n buradan öğren lecekler h ç
                     şüncelere  çevr l yor  g b   sank …  Mesela  karakter n  duy-  b tm yor. Ben m hâlâ  şe başladığım zamank  k ş  olduğu-
                     gusal  b r  eylem   var,  tutarlılığı  sağlamak   ç n  h kâyen n   mu varsaysak dah , Kurum aynı kurum olmadığı  ç n ken-
                     akışı  ç nde o eylemle  lg l  arka plana ışık tutuyorsunuz   d m  b r yerlerde “kalmış” olarak görmüyorum.

                                                                                                                   111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116