Page 8 - bilgem-teknoloji-dergisi-13
P. 8
RADAR TEKNOLOJİLERİ
BİLGEM TEKNOLOJİ
sistemleri prototiplerinin başarıyla tamamlanması sonra- gösterimi ile beraber önemli bir stratejik üstünlüğe imza karlılığı sağlamak mümkün değil. Belki buna marka sahibi
sı KUŞRAD Atatürk Havalimanı’na, MGR ise Gaziantep’e atacağız. RKA’sı azaltılmış, mono statik radar ile tespiti zor olma ve maliyet etkin üretimi de eklemek lazım ama bu
kurulmuştur. Bunların akabinde yine DHMİ’nin geliştirme hedefler multi statik radarlara karşı savunmasız. Bu ciddi kavramların da altında inovasyon ve teknoloji yatıyor. Ar-
işini BİLGEM’e verdiği FODRAD Antalya Havalimanı’na bir avantaj sağlayacak. Faz dizili radarların yapı taşları tık verimliliği 20. Yüzyılın kavramları ile açıklayamıyoruz.
BİLGEM kurulmuştur. FODRAD havalimanı pisti üstüne düşen ya- ve mimarilerini geliştirdiğimiz iç projemiz gayet iddialı. Orta gelir tuzağına yakalanan ülkelerin uzun vadede elde
bancı maddeleri pisti tarayarak buluyor. W bandında bir
Hedefimiz modüler ve uyarlanabilir şekilde geliştirilecek
ettikleri kişi başına gelir seviyesini dahi koruyamadıklarını
ulusal bazda çözüm ve çok hassas, cıvata büyüklüğünde nesneleri 4 aktif elektronik taramalı bir mobil radar prototipi. Pay- görüyoruz. İşin temeli rekabet edebilmek. Eskiden düşük
maliyet rekabet etmek için belki etkin bir yoldu. Hala da
daşlarımızın ciddi oranda istifade edebileceği bir çalışma
km’lik pist üstünde konumlandırabiliyor. Bu cisimler tespit
vazgeçilmez edilemez ise uçak motorlarına ciddi zararlar verebilir. De- olacak. Özellikle İHA tehdidine karşı temel çalışmaları yü- önemli ama artık denklemde yeni parametreler var. İno-
vasyon, teknoloji, tasarım ve marka artık kavram olmak-
rütecek İHA Parmak İzi ve Tehdit Analiz Laboratuvarımızı
niz kuvvetlerinin ihtiyacına binaen Mobil Sahil Gözetleme
bir teknolojik Sistemi (MSGS) pratik ve mobil bir çözüm. S bandında ve (İHA PİTAL) bu sene faaliyete geçiriyoruz. RF Teknolojileri tan meta olmaya daha yakınlar. Hepsinin temelinde Ar-Ge
ve Anten Teknolojileri bölümlerimizde yaptığımız modül,
var. Bence Ar-Ge tüm bunların emek yoğun kısmını temsil
darbe radarı. Bence geleceğin sahil gözetleme konseptine
paydaştır, attığımız önemli bir adım. alt-sistem geliştirmeleri çok uzun bir liste, tek tek saymak ediyor. Masa başında, laboratuvarda, sahada daha iyisini
başarmak için dökülen alın terini ifade ediyor. Hani emek
bu röportaj kapsamına sığmayacak. Daha birçok alanda
uluslararası Sahil gözetleme demişken, yüzey dalgalı yüksek frekans projelendirme çalışmalarımız sürüyor. Metamateryal radar olmadan yemek olmaz denir ya, Ar-Ge işin emek kısmı ve
(YDYFR) radarımızdan da bahsetmemek olmaz. HF ban-
ve Kuantum radar bunlardan birkaçı.
bu zorluğa katlanmak istemeyen kurumların kolay kazanç
platformda ise dındaki bu yüzey dalgalı radarımız ufuk ötesi deniz he- Türkiye’nin önemli bir Ar-Ge Merkezinin yöneticilerinden elde etme dönemi çoktan geride kaldı. Peki BİLGEM Ar-
deflerinin tespiti için avantajlar sunan ve deniz kuvvet-
Ge’nin neresinde ve neyi temsil ediyor? BİLGEM bir kamu
rekabetçi bir lerinin önemli bir ihtiyacını karşılayacak olan bir çözüm. biri olarak sizin için ‘Ar-Ge’ ne ifade ediyor? kurumu olarak Ar-Ge süreçlerinde yol gösterici ve des-
Tabi irili ufaklı birçok yazılım ve algoritma geliştirmesini
tekleyici olup, ihtiyaç duyan paydaşlarına balık tutmayı
radar geliştirme de paydaşlarımız için yapıyoruz. Hepsi önemli işler ama Araştırma ve Geliştirme her şeyin merkezinde. Belki es- öğretmek zorundadır. İhtiyaç duyan paydaşlarına balık
tutmayı öğretmek zorunda. Bunun çaresi Ar-Ge yolunda
kiden iş modelleri kar elde etmek için tedarik zincirinde
son dönemde bir adım daha atarak iddialı geliştirmelere
merkezidir. kolları sıvıyoruz. Bunlardan biri Multi Statik Radar geliştir- araştırma ve geliştirme olmadan da başarılı olabiliyordu beraber yürümek. Paydaşlarımızla bu yolu beraber yürü-
me projesi. Özellikle konseptin denenmesi ve başarımının
ama sınırların belirsizleştiği, rekabetin dünya çapına yayıl-
mek için gerekli tüm enstrümanların doğru akort edilme-
dığı günümüzde araştırma ve geliştirme olmadan yüksek sine çok ihtiyaç duyuyoruz.
dırma ve Pasif radar uygulamaları portfolyomuzun dışın-
da değil. Tecrübeli ekibimiz tüm bu yeni konseptleri hızlı-
ca prototiplemektedir. Tekrar vurgulamam gerekirse ödün
vermediğimiz en önemli nokta yerliliktir. Yakın dönemde
tüm bu ileri teknoloji geliştirme projelerini gerçekleştire-
rek paydaşlarımızı dışa bağımlılıktan kurtarmayı hedefli-
yoruz. Geliştirdiği çözümler ve misyonu düşünüldüğünde
BİLGEM ulusal bazda vazgeçilmez bir teknolojik paydaştır,
uluslararası platformda ise rekabetçi bir radar geliştirme
merkezidir.
Kurumda bu alanda tamamlanan ve sürdürülmekte olan
projelerle ilgili kısa bilgi verebilir misiniz?
BİLGEM’de radar geliştirme süreci gemi ve sahil gözetle-
me radarları ile başlıyor. 2005 senesinde Deniz Kuvvet-
leri’nin ihtiyacına binaen çalışmalar başlıyor. Bu süreçte
GEMRAD ve SAGRAD geliştirilen çözümlerimiz. Başlan-
gıçta deneyimli bir RF ve o günlerde kurulan anten grubu
işin çekirdeğini oluşturuyor. Çalışmalarda kısa bir yavaş-
lamadan sonra 2010 senesinde DHMİ’nin havalimanları
çevresindeki kuş ve kuş sürüsü hareketliliğini tespit eden
radar geliştirme projesini BİLGEM’e vermesi sonucunda
KUŞRAD ve aynı proje içinde yer alan bir birincil gözetle-
me radarı MGR (Milli Gözetim Radarı) radar konusundaki
çalışmaları tekrar tetikliyor. Aslında Radar Teknolojileri
Bölümü bu projelerin alınması ile kuruldu. KUŞRAD sis-
temi iki adet radardan oluşuyor. S bant bir darbe radarı
ile X bant bir FMCW radar. Toplamda sistem kuş ve kuş
sürülerini üç boyutlu olarak konumlandırabiliyor. MGR
bir katı hal S bant darbe Doppler gözetleme radarı olup,
ana işlevi hava trafiğini gözetlemektir. KUŞRAD ve MGR
6 7