Page 7 - bilgem-teknoloji-dergisi-12
P. 7

Proje Yönetimi                                                                                   BILGEM
                                                                                                  TEKNOLOJI





                ram  ise;  “tek  tek  yönetildiğinde  sağlanamayan
                fayda  ve kontrolü elde etmek için koordinasyon
                içerisinde  yönetilen,  bağlantılı  projeler  grubu”
                olarak tanımlanır. Programlar, portföyün içinde bir
                grup  oluşturmakla  birlikte  portföyü  destekleyen
                ve eşgüdümlü bir şekilde yönetilen alt program-
                lardan, projelerden ya da diğer operasyonel işler-
                den oluşur.

                Proje Yönetimi, paydaş ihtiyaç ve beklentilerinin
                karşılanması için proje faaliyetlerinin plan ve yö-
                netiminde bilgi, beceri, araç ve tekniklerin uygu-
               lanmasıdır. Bu işten sorumlu olan ve proje ekibine
               liderlik yapan kişiye de Proje Yöneticisi denir.

               Diğer taraftan Portföy Yönetimi, portföy bileşenle-  yüklenici  yönetimine  kadar  10  alanda  bilgi  ve
               ri arasındaki çelişen talepleri dengeler, kaynakları   tecrübe  sahibi  olması  beklenmektedir.  PMBOK
               kurumsal önceliklere ve kapasiteye dayalı olarak   proje yönetimi için 5 (beş) Süreç Grubu (Process
               tahsis  eder.  Aynı  zamanda  stratejik  hedeflerle   Group), 49 (kırk dokuz) Süreç ve 10 (on) Bilgi Ala-
               uyumlu fayda sağlamak için yönetim ilkelerini ve   nı  (Knowledge  Domain)  tanımlar.  Proje  yöneti-
               uygulamaları da entegre eder.                    şimi  süreçlerinin  her  biri  bir  bilgi  alanına  ve  bir
               En geniş kapsamlı olan Organizasyonel Proje Yö-  süreç grubuna aittir.
               netimi kavramı ise kuruluşun stratejik hedeflerine
               ulaşmak amacıyla portföy, program ve proje yö-   Proje süreç grupları, gerçekleştirilen görev ve akti-
               netiminin bütünleşik yürütülmesini kapsar. Bu sü-  vitelerin mantıksal sınıflandırılmasıdır.
               reçte projelerle ilgili iki temel soru cevaplandırılır:  1. Başlangıç: Projenin başlama izin ve onaylarının
               1. Doğru işleri yapıyor muyuz, doğru projeleri se-  alınması, proje yöneticisinin atanması
               çiyor muyuz?
 Proje Yönetimi ve   a.  Kaynaklarımızı  stratejik  hedeflerimize  en  çok   2.  Planlama:  Proje  hedeflerinin  belirlenmesi,  he-
                                                                deflere ulaşmada alternatif yolların oluşturulması
               katkı  yapacak  girişimlere  (program  ve  projelere)
                                                                ve en uygununun seçilmesi
               ayırdığımızdan emin miyiz?
                                                                3. Yürütme: Oluşturulmuş olan planın insan kay-
               b. Kuruluşun sınırlı kaynaklarını ve değişime uyum
 Proje Yönetim Ofisi   gösterebilme kapasitesini hesaba katıyor muyuz?  nakları ve diğer kaynaklar koordine edilerek, haya-
                                                                ta geçirilmesi
               2. İşleri doğru yapıyor muyuz, proje performansı-
               mız nasıl?
                                                                4. İzleme ve Kontrol: Yürüyen faaliyetleri düzenli
               a. Projelerin performansı planlanana uyuyor mu?
               En  uygun  maliyette  yapılıyor  mu?  Projelerin  ba-  olarak  takip  etme  ve  planlarla  karşılaştırma,  he-
                                                                deflerden sapmayı önlemek için düzeltici faaliyet-
               ğımlılıklarını doğru yönetiyor muyuz?            lerin uygulanması
 Dr. Bülent Gümüş – Danışman / BİLGEM  b. En önemlisi, bütün bu projelerden beklediğimiz   5.Kapanış: Proje kabulünün resmileştirilmesi, pro-
               değeri/faydayı elde ediyor muyuz?                jenin veya fazın kapanışı.
 Proje; özgün bir ürün, hizmet veya sonuç yaratmak
 için yürütülen geçici bir girişim olarak tanımlanır.  Program ve proje yöneticilerinin önceliği daha çok   PMBOK’ta tanımlanan Bilgi Alanları aşağıdaki gibi
               “işin  doğru  yapılması”dır.  Portföy  Yöneticileri’nin
               odağı ise “doğru işin yapılması”dır. Portföy yöne-  sıralanmıştır.
 roje  Yönetim  Ofisi,  PYO  (Project  Management   nagement Body of Knowledge, PMBOK, 2017) temel   timi  doğru  işin  doğru  zamanda  ve  ayrılan  yeterli   • Entegrasyon Yönetimi
 Office, PMO) olarak adlandırılan organizasyonel   alacağız.  kaynakla birlikte uygulanmasını sağlar.  • Kapsam Yönetimi
 Pbirimler, çok sayıda proje yürüten firma ve ku-               • Zaman Çizelgesi Yönetimi
 rumlarda, proje ve programların kuruluşun stratejile-  Portföy - Program - Proje   Proje yöneticilerinin, zaman ve bütçe planlamadan   • Maliyet Yönetimi
 rine uygun olarak seçilmesi ve etkin bir şekilde yöne-  PMBOK’da Proje; “özgün bir ürün, hizmet veya sonuç   risk analizine, iletişim yönetiminden tedarik ve alt
 tilmesinden sorumludur. PYO, proje ile ilgili yönetişim   yaratmak için yürütülen geçici bir girişim” olarak ta-
 süreçlerini standartlaştıran, kaynak, metodoloji, araç   nımlanır. Bu kısa tanımda, proje çıktısının “özgün” ol-
 ve tekniklerin paylaşılmasını kolaylaştıran bir yöne-  duğu, çıktının ürün olabileceği gibi hizmet veya süreç
 tim yapısıdır. PYO, yetkin insanlar, süreçler ve araç-  gibi çözümler de olabileceği ve çıktıyı geliştirmek ve
 ların bir birleşimidir. İlgili birimlerin üstlendiği roller   üretmek için başı ve sonu olan “geçici” faaliyet yürü-
 kuruluşun büyüklüğüne, yönetilen projelerin kapsa-  tüleceği ifade edilmiştir.
 mına bağlı olarak değişiklik gösterebilir.
 Proje  teriminin  yanı  sıra  Program  ve  Portföy  gibi
 Proje  Yönetimi  ve  PYO  konularının  detaylarına  gir-  terimler  sıklıkla  kullanılır.  Bazen  birbirinin  yerine
 meden  önce,  temel  kavramların  hızlıca  üstünden   de kullanılan bu ifadeleri, anlam karmaşasını önle-
 geçmek iyi olur. İlgili kavramların tanımı için dünyaca   mek açısından açıklamak gerekmektedir. PMBOK’da
 kabul  görmüş  ve  Proje  Yönetim  Enstitüsü  (Project   Portföy;  “stratejik  hedeflere  ulaşmak  için  bir  grup
 Management  Institute,  PMI)  tarafından  yayınlanan   olarak yönetilen projeler, programlar, yardımcı port-
 Proje Yönetim Bilgi Birikimi Kılavuzu’nu (Project Ma-  föyler ve faaliyetler bütünü” olarak tanımlanır. Prog-
                                                                         Şekil 1. Portföy, Projeler ve
                                                                         Programlar Şeması Örneği



                                                          5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12