Page 6 - bilgem-teknoloji-dergisi-12
P. 6
Proje Yönetimi BILGEM
TEKNOLOJI
ram ise; “tek tek yönetildiğinde sağlanamayan
fayda ve kontrolü elde etmek için koordinasyon
içerisinde yönetilen, bağlantılı projeler grubu”
olarak tanımlanır. Programlar, portföyün içinde bir
grup oluşturmakla birlikte portföyü destekleyen
ve eşgüdümlü bir şekilde yönetilen alt program-
lardan, projelerden ya da diğer operasyonel işler-
den oluşur.
Proje Yönetimi, paydaş ihtiyaç ve beklentilerinin
karşılanması için proje faaliyetlerinin plan ve yö-
netiminde bilgi, beceri, araç ve tekniklerin uygu-
lanmasıdır. Bu işten sorumlu olan ve proje ekibine
liderlik yapan kişiye de Proje Yöneticisi denir.
Diğer taraftan Portföy Yönetimi, portföy bileşenle- yüklenici yönetimine kadar 10 alanda bilgi ve
ri arasındaki çelişen talepleri dengeler, kaynakları tecrübe sahibi olması beklenmektedir. PMBOK
kurumsal önceliklere ve kapasiteye dayalı olarak proje yönetimi için 5 (beş) Süreç Grubu (Process
tahsis eder. Aynı zamanda stratejik hedeflerle Group), 49 (kırk dokuz) Süreç ve 10 (on) Bilgi Ala-
uyumlu fayda sağlamak için yönetim ilkelerini ve nı (Knowledge Domain) tanımlar. Proje yöneti-
uygulamaları da entegre eder. şimi süreçlerinin her biri bir bilgi alanına ve bir
En geniş kapsamlı olan Organizasyonel Proje Yö- süreç grubuna aittir.
netimi kavramı ise kuruluşun stratejik hedeflerine
ulaşmak amacıyla portföy, program ve proje yö- Proje süreç grupları, gerçekleştirilen görev ve akti-
netiminin bütünleşik yürütülmesini kapsar. Bu sü- vitelerin mantıksal sınıflandırılmasıdır.
reçte projelerle ilgili iki temel soru cevaplandırılır: 1. Başlangıç: Projenin başlama izin ve onaylarının
1. Doğru işleri yapıyor muyuz, doğru projeleri se- alınması, proje yöneticisinin atanması
çiyor muyuz?
Proje Yönetimi ve a. Kaynaklarımızı stratejik hedeflerimize en çok 2. Planlama: Proje hedeflerinin belirlenmesi, he-
deflere ulaşmada alternatif yolların oluşturulması
katkı yapacak girişimlere (program ve projelere)
ve en uygununun seçilmesi
ayırdığımızdan emin miyiz?
3. Yürütme: Oluşturulmuş olan planın insan kay-
b. Kuruluşun sınırlı kaynaklarını ve değişime uyum
Proje Yönetim Ofisi gösterebilme kapasitesini hesaba katıyor muyuz? nakları ve diğer kaynaklar koordine edilerek, haya-
ta geçirilmesi
2. İşleri doğru yapıyor muyuz, proje performansı-
mız nasıl?
4. İzleme ve Kontrol: Yürüyen faaliyetleri düzenli
a. Projelerin performansı planlanana uyuyor mu?
En uygun maliyette yapılıyor mu? Projelerin ba- olarak takip etme ve planlarla karşılaştırma, he-
deflerden sapmayı önlemek için düzeltici faaliyet-
ğımlılıklarını doğru yönetiyor muyuz? lerin uygulanması
Dr. Bülent Gümüş – Danışman / BİLGEM b. En önemlisi, bütün bu projelerden beklediğimiz 5.Kapanış: Proje kabulünün resmileştirilmesi, pro-
değeri/faydayı elde ediyor muyuz? jenin veya fazın kapanışı.
Proje; özgün bir ürün, hizmet veya sonuç yaratmak
için yürütülen geçici bir girişim olarak tanımlanır. Program ve proje yöneticilerinin önceliği daha çok PMBOK’ta tanımlanan Bilgi Alanları aşağıdaki gibi
“işin doğru yapılması”dır. Portföy Yöneticileri’nin
odağı ise “doğru işin yapılması”dır. Portföy yöne- sıralanmıştır.
roje Yönetim Ofisi, PYO (Project Management nagement Body of Knowledge, PMBOK, 2017) temel timi doğru işin doğru zamanda ve ayrılan yeterli • Entegrasyon Yönetimi
Office, PMO) olarak adlandırılan organizasyonel alacağız. kaynakla birlikte uygulanmasını sağlar. • Kapsam Yönetimi
Pbirimler, çok sayıda proje yürüten firma ve ku- • Zaman Çizelgesi Yönetimi
rumlarda, proje ve programların kuruluşun stratejile- Portföy - Program - Proje Proje yöneticilerinin, zaman ve bütçe planlamadan • Maliyet Yönetimi
rine uygun olarak seçilmesi ve etkin bir şekilde yöne- PMBOK’da Proje; “özgün bir ürün, hizmet veya sonuç risk analizine, iletişim yönetiminden tedarik ve alt
tilmesinden sorumludur. PYO, proje ile ilgili yönetişim yaratmak için yürütülen geçici bir girişim” olarak ta-
süreçlerini standartlaştıran, kaynak, metodoloji, araç nımlanır. Bu kısa tanımda, proje çıktısının “özgün” ol-
ve tekniklerin paylaşılmasını kolaylaştıran bir yöne- duğu, çıktının ürün olabileceği gibi hizmet veya süreç
tim yapısıdır. PYO, yetkin insanlar, süreçler ve araç- gibi çözümler de olabileceği ve çıktıyı geliştirmek ve
ların bir birleşimidir. İlgili birimlerin üstlendiği roller üretmek için başı ve sonu olan “geçici” faaliyet yürü-
kuruluşun büyüklüğüne, yönetilen projelerin kapsa- tüleceği ifade edilmiştir.
mına bağlı olarak değişiklik gösterebilir.
Proje teriminin yanı sıra Program ve Portföy gibi
Proje Yönetimi ve PYO konularının detaylarına gir- terimler sıklıkla kullanılır. Bazen birbirinin yerine
meden önce, temel kavramların hızlıca üstünden de kullanılan bu ifadeleri, anlam karmaşasını önle-
geçmek iyi olur. İlgili kavramların tanımı için dünyaca mek açısından açıklamak gerekmektedir. PMBOK’da
kabul görmüş ve Proje Yönetim Enstitüsü (Project Portföy; “stratejik hedeflere ulaşmak için bir grup
Management Institute, PMI) tarafından yayınlanan olarak yönetilen projeler, programlar, yardımcı port-
Proje Yönetim Bilgi Birikimi Kılavuzu’nu (Project Ma- föyler ve faaliyetler bütünü” olarak tanımlanır. Prog-
Şekil 1. Portföy, Projeler ve
Programlar Şeması Örneği
5