Page 6 - bilgem-teknoloji-dergisi-12
P. 6

Proje Yönetimi                                                                                                                                                                                                   BILGEM
                                                                                                                                                                                                                         TEKNOLOJI





                                                                                                                                       ram  ise;  “tek  tek  yönetildiğinde  sağlanamayan
                                                                                                                                       fayda  ve kontrolü elde etmek için koordinasyon
                                                                                                                                       içerisinde  yönetilen,  bağlantılı  projeler  grubu”
                                                                                                                                       olarak tanımlanır. Programlar, portföyün içinde bir
                                                                                                                                       grup  oluşturmakla  birlikte  portföyü  destekleyen
                                                                                                                                       ve eşgüdümlü bir şekilde yönetilen alt program-
                                                                                                                                       lardan, projelerden ya da diğer operasyonel işler-
                                                                                                                                       den oluşur.

                                                                                                                                       Proje Yönetimi, paydaş ihtiyaç ve beklentilerinin
                                                                                                                                       karşılanması için proje faaliyetlerinin plan ve yö-
                                                                                                                                       netiminde bilgi, beceri, araç ve tekniklerin uygu-
                                                                                                                                      lanmasıdır. Bu işten sorumlu olan ve proje ekibine
                                                                                                                                      liderlik yapan kişiye de Proje Yöneticisi denir.

                                                                                                                                      Diğer taraftan Portföy Yönetimi, portföy bileşenle-  yüklenici  yönetimine  kadar  10  alanda  bilgi  ve
                                                                                                                                      ri arasındaki çelişen talepleri dengeler, kaynakları   tecrübe  sahibi  olması  beklenmektedir.  PMBOK
                                                                                                                                      kurumsal önceliklere ve kapasiteye dayalı olarak   proje yönetimi için 5 (beş) Süreç Grubu (Process
                                                                                                                                      tahsis  eder.  Aynı  zamanda  stratejik  hedeflerle   Group), 49 (kırk dokuz) Süreç ve 10 (on) Bilgi Ala-
                                                                                                                                      uyumlu fayda sağlamak için yönetim ilkelerini ve   nı  (Knowledge  Domain)  tanımlar.  Proje  yöneti-
                                                                                                                                      uygulamaları da entegre eder.                    şimi  süreçlerinin  her  biri  bir  bilgi  alanına  ve  bir
                                                                                                                                      En geniş kapsamlı olan Organizasyonel Proje Yö-  süreç grubuna aittir.
                                                                                                                                      netimi kavramı ise kuruluşun stratejik hedeflerine
                                                                                                                                      ulaşmak amacıyla portföy, program ve proje yö-   Proje süreç grupları, gerçekleştirilen görev ve akti-
                                                                                                                                      netiminin bütünleşik yürütülmesini kapsar. Bu sü-  vitelerin mantıksal sınıflandırılmasıdır.
                                                                                                                                      reçte projelerle ilgili iki temel soru cevaplandırılır:  1. Başlangıç: Projenin başlama izin ve onaylarının
                                                                                                                                      1. Doğru işleri yapıyor muyuz, doğru projeleri se-  alınması, proje yöneticisinin atanması
                                                                                                                                      çiyor muyuz?
                              Proje Yönetimi ve                                                                                       a.  Kaynaklarımızı  stratejik  hedeflerimize  en  çok   2.  Planlama:  Proje  hedeflerinin  belirlenmesi,  he-
                                                                                                                                                                                       deflere ulaşmada alternatif yolların oluşturulması
                                                                                                                                      katkı  yapacak  girişimlere  (program  ve  projelere)
                                                                                                                                                                                       ve en uygununun seçilmesi
                                                                                                                                      ayırdığımızdan emin miyiz?
                                                                                                                                                                                       3. Yürütme: Oluşturulmuş olan planın insan kay-
                                                                                                                                      b. Kuruluşun sınırlı kaynaklarını ve değişime uyum
                           Proje Yönetim Ofisi                                                                                        gösterebilme kapasitesini hesaba katıyor muyuz?  nakları ve diğer kaynaklar koordine edilerek, haya-
                                                                                                                                                                                       ta geçirilmesi
                                                                                                                                      2. İşleri doğru yapıyor muyuz, proje performansı-
                                                                                                                                      mız nasıl?
                                                                                                                                                                                       4. İzleme ve Kontrol: Yürüyen faaliyetleri düzenli
                                                                                                                                      a. Projelerin performansı planlanana uyuyor mu?
                                                                                                                                      En  uygun  maliyette  yapılıyor  mu?  Projelerin  ba-  olarak  takip  etme  ve  planlarla  karşılaştırma,  he-
                                                                                                                                                                                       deflerden sapmayı önlemek için düzeltici faaliyet-
                                                                                                                                      ğımlılıklarını doğru yönetiyor muyuz?            lerin uygulanması
                                          Dr. Bülent Gümüş – Danışman / BİLGEM                                                        b. En önemlisi, bütün bu projelerden beklediğimiz   5.Kapanış: Proje kabulünün resmileştirilmesi, pro-
                                                                                                                                      değeri/faydayı elde ediyor muyuz?                jenin veya fazın kapanışı.
                           Proje; özgün bir ürün, hizmet veya sonuç yaratmak
                           için yürütülen geçici bir girişim olarak tanımlanır.                                                       Program ve proje yöneticilerinin önceliği daha çok   PMBOK’ta tanımlanan Bilgi Alanları aşağıdaki gibi
                                                                                                                                      “işin  doğru  yapılması”dır.  Portföy  Yöneticileri’nin
                                                                                                                                      odağı ise “doğru işin yapılması”dır. Portföy yöne-  sıralanmıştır.
                roje  Yönetim  Ofisi,  PYO  (Project  Management   nagement Body of Knowledge, PMBOK, 2017) temel                     timi  doğru  işin  doğru  zamanda  ve  ayrılan  yeterli   • Entegrasyon Yönetimi
                Office, PMO) olarak adlandırılan organizasyonel   alacağız.                                                           kaynakla birlikte uygulanmasını sağlar.          • Kapsam Yönetimi
           Pbirimler, çok sayıda proje yürüten firma ve ku-                                                                                                                            • Zaman Çizelgesi Yönetimi
           rumlarda, proje ve programların kuruluşun stratejile-  Portföy - Program - Proje                                           Proje yöneticilerinin, zaman ve bütçe planlamadan   • Maliyet Yönetimi
           rine uygun olarak seçilmesi ve etkin bir şekilde yöne-  PMBOK’da Proje; “özgün bir ürün, hizmet veya sonuç                 risk analizine, iletişim yönetiminden tedarik ve alt
           tilmesinden sorumludur. PYO, proje ile ilgili yönetişim   yaratmak için yürütülen geçici bir girişim” olarak ta-
           süreçlerini standartlaştıran, kaynak, metodoloji, araç   nımlanır. Bu kısa tanımda, proje çıktısının “özgün” ol-
           ve tekniklerin paylaşılmasını kolaylaştıran bir yöne-  duğu, çıktının ürün olabileceği gibi hizmet veya süreç
           tim yapısıdır. PYO, yetkin insanlar, süreçler ve araç-  gibi çözümler de olabileceği ve çıktıyı geliştirmek ve
           ların bir birleşimidir. İlgili birimlerin üstlendiği roller   üretmek için başı ve sonu olan “geçici” faaliyet yürü-
           kuruluşun büyüklüğüne, yönetilen projelerin kapsa-  tüleceği ifade edilmiştir.
           mına bağlı olarak değişiklik gösterebilir.
                                                              Proje  teriminin  yanı  sıra  Program  ve  Portföy  gibi
           Proje  Yönetimi  ve  PYO  konularının  detaylarına  gir-  terimler  sıklıkla  kullanılır.  Bazen  birbirinin  yerine
           meden  önce,  temel  kavramların  hızlıca  üstünden   de kullanılan bu ifadeleri, anlam karmaşasını önle-
           geçmek iyi olur. İlgili kavramların tanımı için dünyaca   mek açısından açıklamak gerekmektedir. PMBOK’da
           kabul  görmüş  ve  Proje  Yönetim  Enstitüsü  (Project   Portföy;  “stratejik  hedeflere  ulaşmak  için  bir  grup
           Management  Institute,  PMI)  tarafından  yayınlanan   olarak yönetilen projeler, programlar, yardımcı port-
           Proje Yönetim Bilgi Birikimi Kılavuzu’nu (Project Ma-  föyler ve faaliyetler bütünü” olarak tanımlanır. Prog-
                                                                                                                                                                                                Şekil 1. Portföy, Projeler ve
                                                                                                                                                                                                Programlar Şeması Örneği



                                                                                                                                                                                 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11