Page 158 - Yazılım Teknolojileri Araştırma Bülteni 2023
P. 158

158 | Bulut Kullanımı




           Bulut Sağlayıcı Nedir?





           Bulut  sağlayıcılar  yazılım  kuruluşlarının  veri  merkezlerini  kendilerinin  yönetmelerine  alternatif
           olarak kurulmuş sistemlerdir. Kuruluş, ihtiyacı olan bilişim altyapısını bir bulut sağlayıcı kullanarak
           giderir. Bulut sağlayıcı kullanmanın ana motivasyonu maliyetleri ve iş yükünü azaltmaktır.





           Bulut Kullanılmayan Veri Merkezlerinde


           Oluşan Problemler





           Yazılım geliştirme projesi yürüten kuruluşların bir veri merkezine ihtiyacı vardır. Bu veri merkezinde
           geliştiricilerin  yazdığı  kodların  ve  proje  ile  ilgili  dokümanların  yer  aldığı,  sürekli  entegrasyon
           araçlarının çalıştırıldığı, statik kod analizinin yapıldığı, uygulamanın arayüz üzerinden test edildiği,

           kod gözden geçirmesinin yapıldığı sunucular yer almaktadır. Bu kapsamda geliştiricilerin yeni bir
           sunucuya ihtiyacı olabilmekte ve veri merkezini yöneten bilişim sistemleri ekibinin bu sunucu
           ihtiyacını karşılaması gerekmektedir. Söz konusu projenin canlı ortamda da yer aldığı düşünülürse
           uygulamanın çalışması gereken sunucuların da veri merkezinde olması gerekmektedir. Bu veri
           merkezinin  kuruluşun  kendi  çatısı  altında  bulunması  ilk  başta  ne  kadar  mantıklı  gözükse  de
           zamanla çeşitli problemleri barındırdığı ortaya çıkmıştır. Bu problemler 7 ana başlıkta incelenebilir.





           1. Iletişim ve Insan Faktörü


           Geliştiriciler ve bilişim sistemleri ayrı ekipler olarak çalıştığı için arada bir iletişim kanalı olmak
           zorundadır. Örnek olarak, geliştiricinin yeni bir sunucuya ihtiyacı olduğu durumda, geliştirici bu
           isteği bilişim sistemlerine iletir ve istek sıraya alınır. Ancak geliştirici, sunucunun kendisine ne
           zaman iletileceğini bilmemektedir. Bu işlem saatler ve ya günler sürebilir. Talep oluşturan ve talebi

           karşılayanlar farklı kişiler olduğu için taleplerin eksiksiz yerine getirilmesi konusunda da sıkıntılar
           yaşanabilmektedir. Örneğin geliştirici, projede kullanılan kod deposu için okuma yetkisi olan bir
           kullanıcı talep etmektedir. Ancak kendisine verilen kullanıcıda okuma ve yazma yetkisi vardır.
           Bunu düzeltmek için tekrar iletişime geçmek ve tekrar beklemek gerekir.

           Bunun  yanı  sıra  bilişim  sistemleri  ekibi  eğer  yoğunsa  geliştiricilerin  taleplerini  arka  plana  da
           alabilir. Böyle durumlarda geliştirici, talebinin tamamlanması için bir başkasını beklediğinde, diğer
           bir deyişle insan faktörü devreye girdiğinde zaman kaybı yaşar, işi sekteye uğrar ve motivasyonu
           düşer.
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163