Page 158 - Yazılım Teknolojileri Araştırma Bülteni 2023
P. 158
158 | Bulut Kullanımı
Bulut Sağlayıcı Nedir?
Bulut sağlayıcılar yazılım kuruluşlarının veri merkezlerini kendilerinin yönetmelerine alternatif
olarak kurulmuş sistemlerdir. Kuruluş, ihtiyacı olan bilişim altyapısını bir bulut sağlayıcı kullanarak
giderir. Bulut sağlayıcı kullanmanın ana motivasyonu maliyetleri ve iş yükünü azaltmaktır.
Bulut Kullanılmayan Veri Merkezlerinde
Oluşan Problemler
Yazılım geliştirme projesi yürüten kuruluşların bir veri merkezine ihtiyacı vardır. Bu veri merkezinde
geliştiricilerin yazdığı kodların ve proje ile ilgili dokümanların yer aldığı, sürekli entegrasyon
araçlarının çalıştırıldığı, statik kod analizinin yapıldığı, uygulamanın arayüz üzerinden test edildiği,
kod gözden geçirmesinin yapıldığı sunucular yer almaktadır. Bu kapsamda geliştiricilerin yeni bir
sunucuya ihtiyacı olabilmekte ve veri merkezini yöneten bilişim sistemleri ekibinin bu sunucu
ihtiyacını karşılaması gerekmektedir. Söz konusu projenin canlı ortamda da yer aldığı düşünülürse
uygulamanın çalışması gereken sunucuların da veri merkezinde olması gerekmektedir. Bu veri
merkezinin kuruluşun kendi çatısı altında bulunması ilk başta ne kadar mantıklı gözükse de
zamanla çeşitli problemleri barındırdığı ortaya çıkmıştır. Bu problemler 7 ana başlıkta incelenebilir.
1. Iletişim ve Insan Faktörü
Geliştiriciler ve bilişim sistemleri ayrı ekipler olarak çalıştığı için arada bir iletişim kanalı olmak
zorundadır. Örnek olarak, geliştiricinin yeni bir sunucuya ihtiyacı olduğu durumda, geliştirici bu
isteği bilişim sistemlerine iletir ve istek sıraya alınır. Ancak geliştirici, sunucunun kendisine ne
zaman iletileceğini bilmemektedir. Bu işlem saatler ve ya günler sürebilir. Talep oluşturan ve talebi
karşılayanlar farklı kişiler olduğu için taleplerin eksiksiz yerine getirilmesi konusunda da sıkıntılar
yaşanabilmektedir. Örneğin geliştirici, projede kullanılan kod deposu için okuma yetkisi olan bir
kullanıcı talep etmektedir. Ancak kendisine verilen kullanıcıda okuma ve yazma yetkisi vardır.
Bunu düzeltmek için tekrar iletişime geçmek ve tekrar beklemek gerekir.
Bunun yanı sıra bilişim sistemleri ekibi eğer yoğunsa geliştiricilerin taleplerini arka plana da
alabilir. Böyle durumlarda geliştirici, talebinin tamamlanması için bir başkasını beklediğinde, diğer
bir deyişle insan faktörü devreye girdiğinde zaman kaybı yaşar, işi sekteye uğrar ve motivasyonu
düşer.