Page 53 - bilgem-teknoloji-dergisi-9
P. 53

Yapay Zekâ






                             Dr. F. Canan Pembe Muhtaroğlu- Başuzman Araştırmacı, Tuğçe Döngel Kurt- Uzman Araştırmacı,
                                          Özlem Gemici Güneş - Başuzman Araştırmacı / BİLGEM BTE
 SAFİR Büyük Veri ve






 İleri Analitik Uygulamaları










 Verinin klasik yöntem, araç ve altyapılar ile

 analiz edilemediği durumlarda büyük veri
 kavramı ortaya çıkar.


                   eşitli  kaynaklardan  elde  edilen  verinin            rak anlam çıkarmaya çalışmaktadır. Kullanıla-
                   analiz  edilebilmesi,  işlenmesi,  aktarıl-  Verinin   bilecek  analitik  çözümler  dört  farklı  başlıkta
              Çması için klasik yöntem, araç ve altyapı-  doğruluğu,      değerlendirilebilir.
              ların kullanılamaması durumunda Büyük Veri   analiz sonucunu
              kavramından bahsedilebilir. Verinin büyük ola-              Tanımlayıcı (Descriptive) Analitik: “Ne oldu?”
              bilmesi için 5V (Volume, Velocity, Variety, Va-  etkileyen önemli   sorusuna cevap aranır. Ham veri kullanılarak
              lue, Veracity) olarak adlandırılan bileşenlerden   bir bileşendir.  geçmişe dönük fikir verir ancak sebepler ko-
              bir veya daha fazlasına sahip olması gerekir.               nusunda bilgi vermez. İş zekâsı uygulamaları
                                                                          ve gösterge panoları gibi araçlar ile bu tip bir
              Hacim (Volume): Hacim, veri boyutu ile doğru-               analiz gerçekleştirilmektedir.
              dan ilgilidir. Hacim olarak kast edilen sadece
              verinin bayt cinsinden büyüklüğü değildir. Eldeki veri isteni-  Tanısal (Diagnostic) Analitik: “Neden oldu?” sorusuna ce-
              len zamanda analiz edilemiyorsa büyük veri bileşeni olarak   vap aranır. Geçmiş veriler kullanılarak sonuçların kök nede-
              hacimden bahsedilebilir.                          ni hakkında fikir sağlar.

              Hız (Velocity): Sosyal medya, telefon, sensörler vb. tarafın-  Öngörücü  (Predictive)  Analitik:  Gelecekteki  bir  sonucun
              dan çok hızlı bir şekilde veri üretilmektedir. Üretilen verinin   öngörülmesi ve olasılığının tahmin edilmesi için “Ne ola-
              gerçek zamanlı işlenmesi ve analiz edilmesi gerektiğinde   cak?” sorusuna cevap aranır.
              büyük veri bileşeni olarak hız karşımıza çıkmaktadır.
                                                                Reçeteli (Prescriptive) Analitik: “Olmasını nasıl sağlarım?”
              Çeşitlilik (Variety): Çok farklı türde verinin bir arada kulla-  sorusuna cevap aranır. Aksiyonlar alınmadan önce etkileri-
              nılmasını gerektiren veri analizi işlemlerinde çeşitlilik bü-  ni tahmin ederek istenen sonucun nasıl elde edilebileceği
              yük veri bileşeni olarak yer almaktadır.          konusunda bilgi verir.

              Doğruluk  (Veracity):  Verinin  doğruluğu,  analiz  sonucunu   Büyük Veri ve İleri Analitik Kullanım
              etkileyen önemli bir bileşendir. Gürültü içeren veriler üze-  Senaryosu Örnekleri
              rinde  analiz  çalışması  gerçekleştirildiğinde  verinin  doğru   360° Müşteri Görünümü: Büyük veri çözümleri kullanılarak,
              olduğundan emin olmak gerekmektedir.              geçmiş çevrimiçi ve çevrimdışı etkileşimler, sosyal medya
                                                                verisi ve satın alma geçmişi gibi veriler birleştirilerek 360
              Değer (Value): Verinin değere dönüşmesi analiz işleminin   derecelik bir müşteri görünümü elde edilebilmektedir.
              temel amacıdır. Büyük veriyi tanımlayan özellikler arasında
              en önemli olanıdır.                               Kişiselleştirilmiş Kullanıcı Deneyimi Sunulması: Gelenek-
                                                                sel e-ticaret deneyiminden farklı olarak müşterilerin ilgilen-
              Veri Biliminde Analitik Türleri                   dikleri  ürünlerin  takip  edilmesi  ve  kullanıcıya  bu  ürünleri
              Büyük miktarda veri akışını kullanarak karar vermek iste-  içeren  kişiselleştirilmiş  öneriler  sunulması  mümkün  hale
              yen kurumlar, bu veri üzerinde analitik çözümler oluştura-  gelmektedir.








 52
 50                                                       51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58