Page 100 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 100

Mehmet Sabır KİRAZ, Fatih BİRİNCİ, Uğur Kâşif BOYACI         Elektronik Seçim: İnternet Üzerinden Oylama

           1.  Doğrudan demokrasi için kriptografi kullanımı         açtığında oyun geçerli bir kullanıcıya ait olduğundan emin              İnternet tabanlı seçim sistemleri (i-  2011 genel seçimlerinde i-seçim      hizmetlere Estonyalılar alışıktır. Birçok e-
                                                                     olabilir çünkü Bora’nın imza açık anahtarını kullanarak imzayı         seçim)                                 kullanıcılarının sayısı daha önceki   devlet hizmetinin verilmesinden dolayı
           Yazı dizimizin geçen sayılarında elektronik seçim sisteminin  doğrulayabilir ya da imza algoritması mesaj geri kazanımlı ise                                            seçimlerdeki i-seçim kullanıcılarının  eJournalUSA dergisinde “Estonya, e-
          kritik bir teknoloji olduğundan, bilgi güvenliğinden insan  oyu öğrenebilir. Peki, SK kendisine gönderilen tercihin imzasını       Oyumuzu seçim zamanı süresince        sayısını çoktan geçmişti [10, 11, 12, 13].  Stonya oluyor” başlıklı bir yazı bile
          psikolojisine, kriptolojiden hukuka kadar birçok konuda çözüm  nasıl kontrol edileceğini nereden bilecek? Bunun için kendisine    istediğimiz zaman, istediğimiz yerden                                        yayınlanmıştır [14].
          gerektiren sorunlar barındırdığından bahsetmiştik [1, 2].  gelen mesajın içerisinde Bora’nın kimliği ya da Bora’nın imza          hatta yurtdışından dahi kullanabilsek ne  Estonya i-seçim sistemi kullanıcı geri
                                                                     sertifikası bulunmalıdır. Bora’nın oyunu başkalarından gizledik        güzel olurdu değil mi? İnternet tabanlı  beslemeleri ve güvenlik analizleri sonucu  2001 yılında başa gelen koalisyon
           Güvenlik risk ve tehditleri incelendiğinde kriptografi olmadan                                                                   bir oylama sistemi bize bunu sağlayabilir.  güncellenmekte, yeni özelliklerle  hükümetinin diğer e-hizmetlerinin de ana
          güvenli ve güvenilir bir e-seçim sistemi yapılamayacağı    fakat Bora arkasında inkar edemeyeceği bir iz bıraktı. Hangi           Özellikle sandık başına gelmesi çok müşkül  geliştirilmektedir. Bu sayede zaman  gayesi olan kamu sektörünün daha etkin,
          anlaşılmaktadır. E-seçimin sadece kriptografi ile de kolayca  adaya oyunu kullandığını SK’dan da gizlemeliydi! Diğer bir          engelli seçmenlerin oy kullanabilmeleri  içerisinde daha sağlam, daha güvenli ve  verimli ve müşteri odaklı çalışabilmesi
          gerçeklenebileceği söylenemez. Sistemin açıkları vardır: oy  deyişle, anonimlik ortadan kalktı ve oy mahremiyeti ilkesi           demokrasi adına da büyük bir kazanç    daha güvenilir bir sistem haline      amacıyla dijital teknolojiyi kullanma iradesi
          verenlerin yerine başkaları oy kullanabilir, oy verenler sistemi  bozuldu [2].                                                    olabilir. Diğer yandan, kullanıcılar   gelmektedir.                          sonucu Estonya’da e-seçim konusunda
          alt etmeye kalkışabilir, yetkililer sistemi kurcalayabilir, oy verme  Bora kullandığı geçerli bir oyu SK’nın açık anahtarı ile    alışkanlık kazandıkça zaman içerisinde                                       çalışmalara büyük destek verilmiştir. İlk
          herkesin gözü önünde yapılmadığı için oy verenler de etki  şifrelesin ve bunu kendi özel anahtarı ile imzalasın. Daha sonra       seçim otoritelerinin yükünün azalacağı,  Estonya’da nispeten başarılı görünen i-  uygulama olarak 2005 yılı yerel yönetim
          altına alınabilir. Diğer taraftan elektronik oy verme      bir Kimlik Doğrulama Sunucusu’na (KDS) kimliğini ve oy                 oyların çok daha hızlı ve zahmetsiz    seçim uygulamasında hükümetin konuya  konseyi seçimleri hedeflenmiş ve başarıyla
          sistemlerinden beklenen bazı özellikler birbiriyle çelişir  kullanabilme hakkı olduğunu ispatlasın. KDS geçerli kullanıcıyı       sayılacağı ve bu sayede seçim maliyetlerinin  verdiği destek kadar halkın internet  uygulanmıştır. Birçok ülkede, elektronik
          görünmektedir. Örneğin, seçmenin verdiği oyun sayılmasını  doğruladıktan sonra SK’ya sadece şifreli oy pusulasını yollasın.       düşeceği de tahmin edilmektedir        okuryazarlığının da önemi büyüktür. 2010  seçim yöntemi olarak sandık yerine
          ve oyun geçerliliğinin kolayca denetlenebilmesini isterken,  Daha sonra SK kime ait olduğunu bilmediği şifreli mesajları                                                 yılı tahminlerine göre 1.3 milyonluk ülkede  elektronik oylama makineleri
          seçmenin kime oy verdiğinin de kendi dışında kimsenin      özel anahtarı ile açsa bu mahremiyet sorunumuzu halledebilir.           İnternet tabanlı elektronik seçimi 2005  1000’den fazla ücretsiz internet kullanım  kullanılmakta iken Estonya bunu tercih
          bilmemesini isteriz. Birçok güvenlik özelliğini barındırması  Ancak, burada da Kimlik Doğrulama Sunucusu’nun hile                 yılında ülke genelinde ilk defa uygulamaya  alanı bulunmaktadır. Uluslararası  etmemiş, internet üzerinden uzaktan
          istenen e-seçim çözümleri kolayca bulunamamaktadır. Bunun  yapmayacağını, geçerli mesajı kimin gönderdiğini SK’ya                 koyan ülke Estonya’dır. Bu ülkedeki    Telekomünikasyon Birliği (ITU)        oylama yöntemini seçmiştir. Estonya
          altında ya temel kriptografik yapıtaşlarının yetersizlikleri ya  bildirmeyeceğini ya da Bora’nın oyunu değiştirmeyeceğini         deneyimi yakından inceleyen Norveç ise  rakamlarına göre 2000 yılında %30’un  hükümetinin ana hedefi klasik sandıklı
          da teoride çözülmüş gibi görünen problemin gerçek hayatta  varsaymamız gerekir. Ayrıca,. Bora oyunun doğru bir şekilde            2011 yılı sonlarına doğru internet     altında olan internet kullanıcısı oranı hızla
          performans, ölçekleme, yazılım güvenliği veya kullanıcı kolaylığı  sayıldığından da emin olmalıdır.                               üzerinden seçimi uygulamaya koyacak bir  artarak 2010 yılında %75’i geçmiştir. Dijital  sistemlere benzeyen bir oy kullanımı yerine
          gibi pratik gereklere yenik düşmesi yatar.                                                                                        diğer ülkedir. ABD yurtdışındaki       kanalların kullanımı giderek artmakta  seçmenlere gerçekten farklı bir alternatif
                                                                      Eğer kimlik doğrulayan merkez ile oyu sayan merkezi                   vatandaşlarının oy kullanabilmesi için bir  olup hanelerin %60’ında internet erişimi  oluşturmak, yeni bir oy kullanma fırsatı
           Basit bir çözüm var mı?                                   birbirinden “yeterince” ayırt edebilirsek ve bağımsız hale             çalışma yürütmektedir [8]. 2011 Ekim   vardır ve bunun %90’ı geniş bant      yaratmak ve dolayısıyla seçmen katılımının
                                                                     getirebilirsek belki çözüme bir derece daha yaklaşabiliriz. İşte                                                                                    artırılmasını sağlamak olmuştur.
           E-seçime herhangi bir çözüm ya da uygulanmış örnek                                                                               ayından itibaren uygulamaya konulması  erişimlidir. Devlet sadece evlerde değil
          sunmadan önce alışılageldik temel yapıtaşlarının neden yetersiz  dergimizin geçen sayısında anlatıldığı üzere “karıştırıcı ağlar”  planlanmaktadır [9]. Bu yazımızda sadece  kafelerde, restoranlarda hatta benzin  Aşağıdaki iki fonksiyonel gereksinim
          kalabileceği ile ilgili bir fikir jimnastiği yapalım: (Derginin ilk  dediğimiz ileri kriptografik yapıtaşları bu nedenle          Norveç ve Estonya’nın internet tabanlı  istasyonlarında dahi yüksek bant erişimini  genelde farklı ülkelerde uygulanmak
          sayısında temel yapıtaşları ile ilgili bilgi bulabilirsiniz [3].)  kullanılmaktadır [1].                                          seçim sistemlerini inceleyeceğiz. Kullanılan  yaygınlaştırmaktadır. İnternet bankacılığı  zorunda kalındığı, ancak Estonya
                                                                      Çözüm için kullanılabilecek olası bir başka yöntem de atılan          kriptografik yöntemler kısaca anlatılacak,  kullanım oranı % 86, mobil penetrasyon  hukukunda bulunmayan ve teknik
           E-seçimin sağlaması gereken önemli özelliklerden birisi                                                                          öngörülerimizin ne kadar gerçekçi      % 95 olarak ölçülmüştür. Estonya’da 2  çözümün de doğrudan desteklenmediği
          kullanılan oyun gizliliği idi. Oy kullananın adı Bora, sayımı  imzanın oyun geçerli olduğu hakkında bilgi vermesi fakat           olduğunu irdeleyecek ve muhtemel bazı  milyon cep telefonu hesabı bulunmaktadır.  durumlardır: Aslında her ikisi de
          yapanın adı Seçim Kurulu (SK) olsun. Gizlilik nasıl sağlanabilir?  içeriği hakkında bilgi sızdırmaması olabilir. Bu ileri kriptografik  sorunlara değineceğiz.                                                 geleneksel kağıt tabanlı oylamanın
          Şifrelemeyle. O zaman Bora oy verdiği adayın ismini SK’ya  yapıtaşı türüne de kısaca “anonim imza” demiştik [1].                                                          Estonya, uzaktan kimlik tanımlama ve  üstünlüğü ilkesi temelinde
          şifreli yollasın. Şifrelemeyi simetrik şifreleme ile deneyelim [3].  Elektronik seçimlerde kullanılabilecek bir başka parlak fikir  2. Estonya’da i-seçim                sayısal imza fonksiyonlarını içeren ulusal  gerçekleştirilmektedir.
                                                                     ise adayların her pusulada rasgele permütasyonla dizildiği                                                    elektronik kimlik kartının kullanımının
           Birinci sorunumuz, her seçmen ile SK arasında bir anahtar                                                                         Estonya’da e-seçim araştırmaları 2001  zorunlu olduğu ilk ve tek ülkedir. Nüfusun
          paylaşımı gerekliliğidir. İkinci sorunumuz, SK güvenilir değilse  makbuzlu oy pusulalı sistemlerdir. Bu sistemleri “görsel        yılında koalisyon hükümetinin e-devlet  neredeyse tamamı elektronik kimlik
          Bora adına kendisi istediği adaya oy kullanabilir. Çok daha  kriptografik” olarak adlandıracağız. ”Punchscan”, “Three             konularını desteklemesi sayesinde hızlandı.  kartına sahiptir. İnternetten vergi
          temel bir sorun daha. SK kullanılan oyun gerçekten sayıldığını  Ballot”, ”Scantegrity”, “Prêt à Voter” gibi görsel kriptografik   K-seçimin yanında i-seçimin de         beyannamesinin gönderilmesi gibi
          başkalarına nasıl ispatlayacak? Daha farklı birçok sorun   sistemleri ileriki yazı dizisinde anlatmaya çalışacağız [4, 5, 6, 7].  yapılabilmesi için 2002 yılında i-seçimin
          belirtebiliriz fakat sadece simetrik şifreleme ile bu sorunun                                                                     yürütmesinden sorumlu yasal bir kurum
          çözülemeyeceği ortada.                                       Elektronik seçim türlerini daha kolay sınıflandırmak için            oluşturuldu. 2003 yılında Ulusal Seçim

           Peki, asimetrik şifrelemeyi deneyelim [3]. Bora, SK’nın açık  •  kağıt tabanlı görsel sistemlere k-seçim,                        Kurulu tarafından i-seçim projesi resmi
          anahtarını kullanarak şifreleme yapsın ve oyunu göndersin.                                                                        olarak başlatıldı. 2005 yılında dünyada
          Fakat bunu Bora’dan başkası da yapabilir. Mesela Bora yerine  •  makine tabanlı sistemlere m-seçim,                               internet yoluyla yerel seçimlerde ülke
          Erol, Bora’nın gönderdiği adayın ismini değiştirip kendi                                                                          çapında vatandaşlarına oy kullandıran ilk
          tercihini yollayabilir. Bora, tercihinin kendisinden başka birisi  •  internet kanalıyla oy kullanmaya da i-seçim diyeceğiz.      ülke oldu. Bunu; 2007 genel seçimleri,
          tarafından gönderilmediğini ispatlamak ve değiştirilmemesinii  Elektronik seçim kullanan seçmenlere de e-seçmen                   2009 belediye seçimleri ve Avrupa
          sağlamak için önce imzalasın daha sonra başkaları tarafından  diyeceğiz. Bu türlerin hepsi e-seçim olarak kabul edilir.           Parlamentosu seçimleri takip etti. Dergiye
          öğrenilmemesi için ise SK’ya açık anahtar şifrelemesi ile                                                                         yazı hazırladığımız şu günlerde kimlik
          göndersin. Tercihi, sadece gizli anahtara sahip SK açabilir ve                                                                    doğrulama sisteminin de devreye girdiği                          Şekil 1.  Estonya haritası.


                                                                 98                                     Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011        http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/                      99
                                                                                                             ·
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105