Page 91 - bilgem-teknoloji-dergisi-10
P. 91

larına, füzelerin giderek artan oranlarda sahip ol-  sek hızlarda yaklaşıyor olmasıdır.   detektörler kısa menzilde düşük arkaplan gürül-
 dukları yeni teknolojiler ile aldanmamasıdır.                  tüsüne sahip olması sebebiyle, genelde helikop-
                Füze İkaz Sistemi Tipleri                       terler ve kargo uçakları gibi göreceli düşük hızlar-
 Hava  platformlarını  füzelerden  korumak  için   Bahsi geçen iki temel üzerinden tasarlanan FİS’ler   da seyreden hava araçlarında tercih edilmektedir.
 başvurulan  ilk  yöntemler  arasında,  sürekli  açık   üç farklı tipte ortaya çıkmaktadır. Bunlardan birin-  KÖ FİS’ler, orta/uzun menzilden tespit kabiliyetine
 tutulan çok yönlü KÖ karıştırıcıları ve tehlike his-  cisi radar tabanlı (Sürekli Dalga, Darbe Doppler)   sahip olmaları hasebiyle genelde savaş jetleri gibi
 sedildiği  durumlarda  herhangi  bir  tespit  sistemi   tespit gerçekleştirirken diğer iki tanesi optik/gö-  yüksek hızlarda seyreden hava araçlarında tercih
 kullanılmadan sadece insan faktörüyle platform-  rüntüleme (Kızılötesi, Ultraviyole) tabanlı sistem-  edilmektedir. Çünkü bu tarz hava araçlarına yo-
 dan atılan ateş topları (flare, ısı fişeği) gösterile-  lerdir.  ğunlukla, orta/uzun menzillerden atılabilen füze-
 bilir.  Füze  teknolojisinin  ilerlemesi  ile  çok  yönlü      ler tehdit oluşturmaktadır.
 KÖ karıştırıcıların etkisi hızla azalmıştır. Herhangi   Sürekli Dalga ya da Darbe Doppler (SD - DD)
 bir tespit sistemi kullanılmadan atılan ateş top-  Temel olarak platform etrafına radyo dalgaları ya-  Gelişen  teknoloji  ile  beraber  FİS’lerin  de  perfor-
 ları  bir  miktar  önleme  sağlasa  da,  platformlara   yıp sahnede füze varsa, geri yansıyan radyo dal-  mansları artırılmakta ve yeni kabiliyetler eklene-
 çok sayıda ateş topları konulamaması, füzelerin   galarındaki frekans kaymalarının (füzenin yüksek   rek  herhangi  bir  tehlike  anında  hava  araçlarının
 insan faktörüyle tespit edilip aksiyon alınmasının   hızından  dolayı)  tespitine  dayanmaktadır.  RWR   bekası sağlanmaktadır. Füze fırlatma noktası tes-
 çok zor olması ve hava araçlarını kullanan perso-  sistemleri  ile  çakışmamaları  için,  genel  olarak   piti, durumsal farkındalık, tehdit önceliklendirme
 nelin işlerini de artırması gibi sebeplerden dolayı   elektro  manyetik  spektrumun  L  bandında  (1  ila   gibi  ilave  kabiliyetleri  ile  KÖ  füze  ikaz  sistemini
 Hava araçlarının MANPADS saldırılarına bu denli   bu yöntemler etkisini yitirmiştir. Bu nedenle, hava   2 gigahertz arasındaki radyo spektrumu frekans   karşılamak mümkündür.
 maruz kalmasının elbette birçok farklı sebebi var-  araçlarına tehlike oluşturan füzeleri otomatik ola-  aralığı) çalışmaktadır.
 dır, fakat 3 ana sebepten bahsetmek mümkündür.   rak tespit edebilen ve karşı tedbir sistemlerine ya   Kızılötesi Görüntülemeli (KÖ)  Kızılötesi Füze İkaz Sistemleri
 Bunlardan birincisi; bazı KÖ füzelerin kısa menzil-  da elektronik harp suit merkezine haber verebilen   Füze egzozundan yayılan yüksek ışımaların, kızı-  Teknolojinin gelişmesi ile beraber aktif radar ya-
 lerden (500 m – 6 km) atılabilmesi, yüksek hızlara   sistemlere ihtiyaç duyulmuştur.  lötesi bandının orta dalga boyu olarak adlandırı-  pısı kullanan füze ikaz sistemleri, yerini UV bant
 ulaşabilmesi (1.5-2 Mach) ve bu nedenle de pilo-  lan kısmında (3-5 µm) tespit edilmesine dayan-  sensör  kullanan  sistemlere  terk  etmiştir.  Günü-
 tun füzeyi farkedip kurtulmasına fazla zaman kal-  Güdümsüz ya da KÖ, RF, Lazer gibi farklı güdüm-  maktadır. Mekanik taramalı ya da FPA (bir bakan   müzde ise kızılötesi görüntülemedeki gelişmeler,
 lere  sahip  füzeler,  hava  araçlarına  tehdit  oluş-
 mamasıdır. İkinci sebep olarak, KÖ füzelerin orta-  turabilmektedirler.  Bu  nedenle  FİS’lerin  bu  tarz   dizi) şeklinde tasarlanabilmektedirler.  bu sensörlerin füze ikaz sistemlerinde de kullanı-
 ma bir yayın yapmadan pasif bir şekilde hedefini   füzelerin hepsini tespit edebilecek kabiliyette ta-  labilirliğinin önünü açmıştır.
 tespit  etmesi  sebebiyle,  hava  aracının  herhangi   sarlanması  gerekmektedir.  FİS’lerin  tasarımı  her   Ultraviyole Görüntülemeli (UV)
 bir sistem ile füzenin fırlatılacağını algılama im-  füzede ortak olan iki ana temele dayanmaktadır.   Füze egzozundan yayılan yüksek ışımaların, ult-  Kızılötesi füze ikaz sistemi, genellikle MWIR (Orta
 kânı olmaması gösterilebilir. Üçüncü sebep, hava   Bunlardan  birincisi;  her  füzenin  hareketlenmek   raviyole bandının güneş körü olarak adlandırılan   Dalga Kızılötesi) bandında algılama yapan sezim-
 aracının füzeyi fark edebilmesine rağmen füzeyi   için kullandığı ve yüksek ışıma yayan bir motoru-  kısmında (0.2-0.3 µm) tespit edilmesine dayan-  ciler  ile  platforma  doğru  atılan  veya  gelen  füze
 yanıltmak için uyguladığı karşı tedbir uygulama-  nun olması, ikincisi de füzelerin hedeflerine yük-  tehditlerini algılar. İçinde barındırdığı algoritmaları
                maktadır. Farklı tiplerdeki FİS’lerin avantaj ve de-
                zavantajları Tablo 1'de özetlenmiştir.          ile tespit ve teşhis işlemi yaparak pilota görsel ve
                                                                sesli  ikaz  üretmektedir.  Aynı  zamanda  otomatik
 Tip  Özellikler  Bahsedilen özelliklere göre bir FİS farklı konsept-  modda, karşı tedbir salım sistemini aktive ederek
                lerde  kendine  yer  bulabilmektedir.  Örneğin  UV   saman veya ısı fişeği atılmasını sağlamaktadır.
 Avantajları  Uzun menzil, her hava koşulunda çalışabilme, füze ışımasından bağımsız tespit
 kabiliyeti, füze menzili ve çarpmaya kalan süre hesaplayabilme kabiliyeti.
 SD-DD
 Dezavantajları  Aktif yayın, düşük irtifalarda güçlü yer yansıması riski, helikopter platformlarında
 pal enterferansı, taktik füzelerin düşen radar kesit alanı sorunu.
 Yakıt bitimi sonrası da dahil hem egzoz ışıması hem de sıcak motor tespiti,
 Avantajları  düşük atmosferik zayıflatma (Ultraviyole banda göre daha uzak mesafelerden
 tespit yapabilme yeteneği).
 KÖ
 Güçlü arkaplan gürültüsü, uzun menzilde algılama sağlayan hassas detektörün
 Dezavantajları  kısa menzildeki yüksek ışımalarda doyuma uğrama riski, soğutma gereksinimi
 durumunda sistemin karmaşıklaşması riski.

 Minimal arkaplan gürültüsü ve bu sayede sinyal işleme kolaylığı ve sistem
 Avantajları  karmaşıklığının düşmesi, soğutma gereksiniminin olmaması, düşük maliyet,
 olgunlaşmış teknoloji.
 UV
 Füze yakıtının bitmesinden sonra tespit yapılamaması, ozon zayıflatması sebe-
 Dezavantajları  biyle kısıtlı menzil, arkaplan gürültüsünün insan yapımı (şehir ışıkları, endüstri-
 yel bölgeler vb.) ve ateş gibi doğal kaynaklarla artması.


 Tablo 1. FİS Tipleri-Avantaj ve Dezavantajlar



 88                                                       89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96