Page 49 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 49

Ali DİNÇKAN, Ömer Deniz DEMİREL  Bilişim Güvenliği Sistemleri: İş Sürekliliği Yönetim Sisteminde Sıkça Yapılan Yanlışlar ve Önemli Başarı Etkenleri

 Giriş  kayıplarını engellemek, kurum itibarını  Ülkemizde ise, 2005 yılında e-Dönüşüm  3. İş sürekliliği planlaması yapan kamu kurumlarında, iş  Bu çalışmayı sadece bir ürün veya hizmet olarak görmek,
 korumak ve pazar payı kayıplarını  Türkiye Projesi kapsamında, TÜBİTAK-  kesintileri durumunda uygulanacak detaylı kurtarma ve geri  olağanüstü bir durumda iş süreçlerinin tekrar çalışır hale
 İş sürekliliği, kurumun önemli  azaltmak için, iş sürekliliği ile  UEKAE’ye kamu kurumlarının acil durum  döndürme prosedürleri olduğu görülmektedir. Bu prosedürlere  getirilmesi için yeterli değildir. İş sürekliliği, süreçlerin
 süreçlerinin belirlenmesi, bu süreçlerin  ilgilenmektedir. İşletmeler, genellikle iki  yönetimi konusundaki durumu ve  sahip olan kamu kurumlarının oranı %16’dır.  devamlılığı ve devamlılığın sağlanamadığı durumda, ön görülen
 sürekliliği için çalışmaların  nedenden dolayı iş sürekliliğine önem  gereksinimleri belirleyerek, çözüm  kesinti ile çalıştırılmasını kapsamaktadır. Süreçlerin çalışabilmek
 gerçekleştirilmesi, sürekliliğin  vermektedir. Bunlardan ilki, kurumun bu  önerilerini hazırlaması görevi verilmiştir.  4. İş sürekliliği planlaması kapsamında, acil durumlarda  için bilgi teknolojilerine gereksinimi olabileceği gibi, aynı
 sağlanamadığı durumlarda, kabul  çalışmayı yasal yükümlülüklerini yerine   Bu çalışma kapsamında, 37 kamu kurumu  nasıl hareket edileceğinin tanımlanması gereklidir. Kamu  zamanda süreci işleten son kullanıcıya ve dokümantasyona da
 edilebilir kesinti süreleri içerisinde tekrar  getirmek için yapması, diğeri ise hizmet  ile birlikte çalışılarak durum  kurumlarının %19’unun, acil durum prosedürü olduğu  gereksinimi vardır.
 çalışır hale getirilmesi için,  kesintisi nedeni ile zarara uğramasıdır.  değerlendirmesi yapılmıştır. Araştırmanın  anlaşılmaktadır.
 gerçekleştirilecek tüm çalışmalara verilen  Bir iş sürecinin önemi, genellikle sürecin  sonucuna göre, kamu kurumlarının sadece  5. Anket değerlendirmesi sonucunda, kamu kurumlarının  2. Başlangıcı ve Sonu Belirli Olan Bir Proje Olarak
 genel isimdir.  çalışamaz duruma gelmesi ile  %11’inin iş sürekliliği planını işlettiği  %11’inde, kurum çapında bilinen bir acil durum operasyon  Düşünülmesi
 anlaşılmaktadır. Bu nedenle yapılan işin  görülmüştür. [4]
 İşletmenin iş süreçlerinin ne kadar  merkezi (kriz masası) olduğu anlaşılmaktadır.  İSYS kurulumu, yeterli bilgi birikimi olduğu durumda,
 kesintiye dayanabildiği ve süreçleri bu süre  önemini önceden bilerek iş sürekliliği  Araştırmanın diğer bulguları aşağıdaki  6. İş sürekliliği planlaması yapmış olan kamu kurumlarının,  işletmenin kendi kaynakları ile yapabileceği bir çalışmadır.
 içerisinde tekrar çalışır hale getirmek için  çalışmalarının başlatılması, maalesef sık  gibidir;  yaklaşık yarısının planın test, güncelleme ve eğitim çalışması  Birçok işletmede, söz konusu bilgi birikiminin olmaması nedeni
 neler yapılması gerektiği, iş sürekliliği  karşılaşılan bir durum değildir. Kurumların  yapmadığı tespit edilmiştir. Güncel olmayan, belirli aralıklarla  ile, bu konuda dış kaynak kullanımı yoluna gidilmektedir. Bu
 çalışmalarının temelini oluşturmaktadır.  herhangi bir kesinti yaşamadan ve zarara  1. Kurumların %16’sında, kapsamında  test edilmeyen ve eğitimi verilmeyen iş sürekliliği planlarının,  çalışmalar genellikle bir proje olarak değerlendirildiği için,
  İş Sürekliliği Yönetim Sistemi (İSYS)  uğramadan bu çalışmaya başlamalarını  bilgi sistemleri bulunan ve dokümante  acil durumlarda istenilen yararı sağlaması mümkün değildir.  İSYS’ye de proje gözüyle bakma yanlışı söz konusudur. İSYS’ye
 gerekliliklerini anlatan BS25999-2:2007  sağlamak için, çok sayıda araştırma  edilmiş bir iş sürekliliği planı olduğu tespit  bir proje olarak yaklaşmak, başlangıcı ve sonu belirli olan bir
 standardı, iş sürekliliğini: “İş süreçlerinin  yapılmıştır. Bu araştırmalardan bir tanesi,  edilmiştir. İş sürekliliği planı bulunan  İş Sürekliliği Yönetim Sistemi Kurulumu  iş olarak ele almak anlamına gelmektedir. İş sürekliliği yönetim
 önceden tanımlanmış, kabul edilebilir bir  çok önemli bir sonucu ortaya koymuştur.  kurumların yaklaşık yarısı, planı yaşam  sisteminin kurulması ve çalışır hale getirilmesi, bir proje olarak
 düzeyde sürekliliğini/devamını sağlamak  Gartner tarafından yapılmış olan bu  döngüsü çerçevesinde işletmemektedir.  İş sürekliliği yönetimi konusunda yayınlanan ilk standart,  ele alınabilmesine rağmen, İSYS’nin kendisi bir proje değildir.
 amacıyla, kuruluşun, olaylara ve iş  araştırmada, felaket veya çok büyük  Belirli bir yaşam döngüsü çerçevesinde  2006 yılında BS 25999-1:2006 “İş Sürekliliği Yönetimi İçin  İSYS çalışır hale geldikten sonra, yönetim sisteminin
 kesintilerine karşı planlama ve müdahale  kesintiye neden olan bir olay yaşamış olan  işletilmeyen iş sürekliliği planlarının, acil  Uygulama Esasları” ismi ile, İngiliz Standartları Enstitüsü (BSI)  yaşatılabilmesi için yapılması gereken çalışmalar vardır. Bu
 etme konusundaki stratejik ve taktik  firmaların yüzde 43’nün bir daha faaliyete  durumlarda çalıştırılması mümkün  tarafından yayınlanmıştır. 2007 yılında ise, bu standarda göre  çalışmalar, BS25999-1 standardının iş sürekliliği program
 kapasitesidir.” biçiminde tanımlamaktadır  geçemediği, yüzde 29’unun ise iki yıl içinde  değildir.  İSYS kuran kurumların denetimi için, standardın ikinci parçası  yönetimi başlığı altında ayrıntılı olarak tanımlanmıştır. Söz
 [1].  Bu ifade ile kastedilen; iş süreçlerinin  çalışmalarını noktalamak zorunda  2. Kurumların bazılarında, iş sürekliliği  BS25999-2 yayınlanmıştır. Bildirinin amacı, iş sürekliliği  konusu çalışmalar gerçekleştirilirken, işletmenin yönetim
 zaman içerisinde kesintiye uğramasının  kaldıkları açıklanmıştır [2]. 2006 yılında  planlaması kapsamında yapılması gereken  konusundaki hatalı yaklaşımları ve İSYS kurulumundaki önemli  sisteminin işletilebilmesi ve sürekli geliştirilebilmesi için, gerekli
 kaçınılmaz olduğu, kurumun bu duruma  ABD’de ve Kanada’da bulunan 261 orta  çalışmaların kısmi olarak yapıldığı, fakat  başarı etkenlerini açıklamak olduğundan, İSYS kurulumu için  bilgi birikimini edinmesi gereklidir.
 hazırlıklı olması için kabul edebileceği  ve büyük ölçekli kurum üzerinde yapılan  bu işlemlerin iş sürekliliği planlamasına  ayrıntılı bilgi verilmemektedir. Bu konuda ayrıntılı bilgi için,  3. Sadece Dokümantasyondan Oluştuğu Varsayımı
 kesinti sürelerini belirlemesi ve bu süre  bir araştırma sonucuna göre, kurumların  döndürülmediği tespit edilmiştir. Bu  ilgili BS 25999 standartlarına başvurulmalıdır. İSYS kurulumu
 içerisinde süreci tekrar işler hale getirmek  %52’si iş sürekliliği planına sahiptir. Bu  anlamda kurumların %19’nun önemli iş  konusunda kullanılabilecek bir diğer yardımcı kaynak: Ulusal  Bir diğer yanlış yaklaşım ise, iş sürekliliğine sadece
 için, yapılması gerekenleri planlayarak  kurumlardan %26’sı, iş sürekliliği planını  süreçlerini tanımladığı ve  Bilgi Güvenliği Kapısında (www.bilgiguvenligi.gov.tr) yayınlanan  dokümantasyondan oluştuğu varsayımı ile yaklaşmaktır.
 hazırlıklı olması gerektiğidir.  kurum çapında yaygınlaştıramamış veya  “İş Sürekliliği Yönetim Sistemi Kurulumu” isimli kılavuzdur.  Dokümantasyon, iş sürekliliğinin vazgeçilemez bir parçası
 güncelleyememiştir. Dolayısıyla kurumların  önceliklendirdiği, %14’ünün ise  Bu kılavuz, İSYS için kurulum  adımlarını tanımlamakta ve  olmasına rağmen, yapılması gereken tüm işleri dokümantasyon
 İş Sürekliliğinin Önemi ve  sadece %39’u planı uygun biçimde  kesintilerin iş süreçleri üzerine olan  açıklamaktadır.  olarak ele almak, çalışmanın teknolojik ve organizasyon
 Ülkemizdeki Durum  işletmektedir [3].  etkilerini belirlediği görülmüştür.  boyutlarını gözden kaçırmaya, dolayısıyla iş sürekliliğinden
           İş Sürekliliğinde Yanlış Yaklaşımlar                      beklenen yararın sağlanamamasına neden olur. Teknolojik
 Son yıllarda, bilgi güvenliği bilincinin  11%
 artması ve finans sektörüne getirilen  İş sürekliliği konusundaki hatalı yaklaşımları 4 ana başlık  altyapının, gereksinimlerin üzerinde olması durumunda bile
                                                                     tatbikatların yapılması, eğitimlerin verilmesi ve belirli aralıklarla
 düzenlemeler ile birlikte, iş sürekliliğine  altında toplamak mümkündür.  gözden geçirmeler vb. yapılması gereken çalışmalar vardır.
 verilen önemin arttığını görmekteyiz. Bu  1. İş Sürekliliğinin Bir Ürün, Teknoloji Veya Hizmet Olarak
 gelişmelere paralel olarak, 2006 yılında  Görülmesi                  4. İş Sürekliliği Sorumluluğunun BT Bölümünde
 İngiliz Standartları Enstitüsü’nün,  27%                            Olduğunun Düşünülmesi
 BS25999 İş Sürekliliği Yönetim Sistemi  İş sürekliliği, sadece verilerin başka bir çalışma alanına çevrim
 (İSYS) standardını yayınlamış olması, iş  62%  içi aktarılması veya önemli sunucuların devamlı olarak  İş sürekliliğinin sağlanmasında, bilgi teknolojilerinin (BT)
 sürekliliğinin dünya genellinde de  çalışmasını sağlamak üzere kümeleme (cluster), diskleri hata  rolünün yüksek olmasından dolayı, çalışmaların BT bölümü
 öneminin arttığını göstermektedir.  toleranslı hale getirme (RAID), yedekli güç kaynağını ve yedekli  tarafından yapılması ve sorumluluğunun da BT bölümünde
 A  İş sürekliliği çalışması hiç yapmamış olan kurumların yüzdesi  ağ hatlarını kullanmak olduğu düşünülmemelidir. İş sürekliliği  olması gerektiği inanışı yaygındır. İstatistikler, iş sürekliliği
 Günümüz işletmeleri, genellikle iş                                  çalışmalarına BT bölümünün katılımının diğer birimlerden
 süreçlerindeki kesintileri engellemek,  B  Kısmen iş sürekliliği çalışması yapmış olan kurumların yüzdesi  kurum süreçlerinden hareketle, süreçlerin devamlılık  daha fazla olduğunu göstermektedir. Öbür yandan iş
          gereksinimlerinin ortaya konulması ve bunun sağlanması için
 rekabet avantajı sağlamak, yasal  C  İş sürekliliği planını işleten kurumların yüzdesi  gereken çalışmaların yapılmasıdır. Bu çalışmalar sırasında  sürekliliğinin sorumluluğunun, çok yüksek oranda üst yönetim,
 yükümlülüklerini yerine getirmek, müşteri                           yönetim kurulu veya iş sürekliliği kurulunda olduğu
 Şekil 1.  Kamu kurumları iş sürekliliği planlaması durum analizi, 2005 TÜBİTAK UEKAE.  elbette, teknoloji, insan gücü ve mali kaynaklar kullanılacaktır.


 46  Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011  http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/  47
 ·
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54