Page 30 - bilgem-teknoloji-dergisi-5
P. 30

Bilge KARABACAK                 Kritik Altyapılar: Dünya ve Türkiye Özeti

                                                geçirilmesi şeklinde gerçekleşmiştir. Ayrıca,  gerektiği ortaya çıkmıştır. 2007’de Estonya  Bakanlığı tarafından Başbakanlık’a     oluşturulan ve çalışmalarına fiilen 3 Mart  halihazırdaki mevzuat tespit edilmeli ve
                                                NATO bilgi sistemleri kapsamındaki     bilgi sistemlerine yönelik gerçekleştirilen          iletilmiş, Başbakanlık Mayıs 2008’te söz  2009 tarihinde başlayan e-Mevzuat  değişiklikler yapılmalıdır.
                                                sayısal iletişimlerin kontrol altına alınması,  sayısal ataklardan sonra, NATO’ya üye       konusu politikanın UEKAE               Çalışma grubu, 7 Ağustos 2009 tarihi
                                                operasyonel servislerin kesintiye      ülkeler olayın değerlendirmesine yapmak              koordinasyonunda hazırlanmasını resmen  itibarıyla “e-Devlet ve Bilgi Toplumu  Sayısal savunma ile ilgili çalışmaları
                                                uğratılması çok ciddi kaygılar         üzere bir araya gelmeye ve NATO’nun                  talep etmiştir. Politika dokümanı UEKAE  Kanun Tasarısı Taslağı”nı hazırlamıştır.  organize edecek bir ulusal yürütme organı
                                                uyandırmıştır.                         sayısal savunma yeteneklerini artırmak               ile birlikte 19 adet kamu kurumunun    E-devlet ve Bilgi Toplumu Kanun Tasarısı  oluşturulmalıdır. Yürütme organının asıl
         içerisinde kritik bilgi altyapılarının                                        için gerekli adımları atmaya karar                   katılımı ile hazırlanmıştır. Bu kurumlar,  Taslağı’nda kritik altyapı ve kritik bilgi  sorumluluğu koordinasyon olmalıdır.
         korunması da yer almaktadır. OECD’nin   Sonuç olarak, 2002 yılındaki Prag     vermişlerdir.                                        Cumhurbaşkanlığı, Başbakanlık,         altyapısı terimleri geçmemektedir.    Kritik altyapıları işleten kamu sektörüne
         kurucu ülkesi olarak Türkiye’nin kritik  Zirvesinde, NATO üyesi ülkelerin devlet                                                   Genelkurmay Başkanlığı, Dışişleri      Bununla beraber taslak içerisinde “Kritik  ve özel sektöre yapılması gereken
         bilgi altyapılarının korunması ile ilgili  başkanları “NATO bilgi sistemlerinin  Bu kapsamda, 20 Aralık 2007’de “NATO              Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Milli Savunma  Bilgi Sistemi”nin tanımı “İşlevlerinin  çalışmaları bildirmelidir. Yürütme organı,
         hususlara uyumu yoktur. Kritik bilgi   sayısal ataklara karşı savunma         sayısal savunma siyasa” belgesi                      Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Ulaştırma  tamamen veya kısmen yerine           devletin belirlediği politikaları uygulatan
         altyapılarının korunması ile ilgili aday  yeteneklerinin güçlendirilmesi”     yayınlanmıştır. 17 Nisan 2008 ise “ NATO             Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Devlet  getirilememesi halinde kamu güvenliği ve  bir kurum olmalıdır.
         ülkelerin cevaplaması talep edilen sorular  konusundaki deklarasyona imza attılar.  sayısal savunma yönetim otoritesi – CDMA       Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Dış Ticaret  düzenini önemli derecede etkileyen bilgi
         aşağıda listelenmiştir:                                                       kurulmuştur. 2009 senesi başında, CDMA                                                                                             Sayısal savunma ve kritik altyapıların
                                                 2002’deki Prag zirvesinde imzalanan   için operasyon konsepti (Concept of                  Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı, Merkez  sistemleri” olarak tanımlanmıştır. Kanunda  korunması ile ilgili ulusal bilincin
           •  Hükümetiniz kritik bilgi altyapılarının  deklarasyon birliğin sayısal güvenlik ile  Operations - CONOPS) geliştirilmiş ve     Bankası, Milli Güvenlik Kurulu Genel   geçen “Bilgi Toplumu Ajansı” içerisindeki  oluşturulması adına çalışmalar
         korunması ile ilgili bir siyasa ve strateji  ilgili durumunu geliştirici bazı dahili  kabul edilmiştir.                            Sekreterliği, Milli İstihbarat Teşkilatı  “Bilgi Toplumu Dairesi”nin görevlerinden  gerçekleştirilmelidir. Kritik altyapıları
         oluşturdu mu?                          NATO aktivitelerinin başlatılmasını                                                         Müsteşarlığı, Bankacılık Düzenleme ve  bir tanesi de “kritik bilgi sistemlerini  işleten kurumların gerçekleştirmesi
                                                sağlamıştır. En önemli ve kapsamlı çalışma  NATO’da yeni yaklaşım doğrudan teknik           Denetleme Kurumu, Emniyet Genel        belirlemek ve bu sistemler için uygulanacak  gereken çalışmalardan vatandaşın yapması
           •  Hükümetiniz kritik bilgi altyapılarının                                                                                       Müdürlüğü ve Bilgi Teknolojileri ve    asgari güvenlik standartlarını tespit etmek”
         kamu, özel sektör ve bireyler nezdinde  NATO Bilgisayar Olaylarına Müdahale   ve operasyonel desteğin sağlanmasını da              İletişim Kurumu’dur. Politika belgesi  şeklinde belirtilmiştir.              ve yapmaması gerekenlere kadar birçok
                                                Yeteneği kurulması (NCIRC Computer
                                                                                       içermektedir. NATO sayısal savunma hızlı
         korunması konusunda liderlik ve katılım  incident response capability) projesinin  reaksiyon takımının sayısal ataklara maruz      hazırlanması çalışmalarına katılacak kurum                                   konuyu kapsayan bilinçlendirme programı
         gösteriyor mu?                                                                                                                     listesi, Başbakanlık tarafından koordinatör  Bu iki taslak çalışma dışında ülkemizde  için ulusal medya, internet siteleri gibi
                                                2003 senesinde başlatılmasıdır. NCIRC,  kalan üye ülkeye ülkenin talep etmesi                                                      kritik altyapılar konusunda resmi bir  kaynaklar kullanılmalıdır.
           •  Hükümetiniz kritik bilgi altyapılarının  2006 senesinden bu yana faaliyet  durumunda gönderilmesi buna bir örnek              kurum olarak UEKAE’ye bildirilmiştir.  çalışma bulunmamaktadır. İkinci taslak
         korunması ile ilgili rol ve sorumlulukları  göstermekte; NATO bilgisayar ağlarına  olarak verilebilir.                             Politika dokümanı, Temmuz 2008 – Kasım  çalışmanın 2010 Ocak ayı içerisinde rafa  Sayısal ihlallere karşı tepki yeteneği
         belirleyip atamaları yaptı mı?         yönelik sayısal ataklara müdahale                                                           2008 ayları arasında hazırlanmış; bu   kaldırıldığı ile ilgili haberler internet  geliştirmek amacıyla ulusal bilgisayar
                                                etmektedir.                             NATO’nun sayısal savunma yeteneğinin                sürede tüm kurumların katıldığı üç adet                                      olaylarına müdahale ekibinin yetenekleri
           •  Hükümetiniz kritik bilgi altyapılarının                                  asıl sorumluluğu görevleri desteklemek               toplantı gerçekleştirilmiştir. Hazırlanan  sitelerinde yer almıştır. Sonuç olarak,  geliştirilmelidir. Kritik altyapıları işleten
         korunması ile ilgili değişik yönleri içine  2007 senesine kadar, NATO sayısal  için NATO tarafından işletilen bilgisayar           politika dokümanı beş sayfadan         Türkiye kritik altyapıların korunması ile  kurumlar da etkin bilgisayar olaylarına
         alan bir yönetim yapısı oluşturdu mu?  savunma konusunda resmi bir siyasa     ağlarını korumaktır. NATO şu an, eğer                oluşmaktadır. Üçüncü toplantının       ilgili çalışmaların henüz başındadır.  müdahale ekiplerini oluşturulmalıdırlar.
                                                belgesine sahip değildi. Sonuç olarak  sayısal atak altında ise üye ülkeyi                  ardından, politika belgesinde son                                            Ayrıca farklı bilgisayar olaylarına müdahale
           •  Hükümetiniz kritik bilgi altyapılarının  sayısal savunma konusunda özelleşmiş bir  korumakla ve ülkeye yardım teklif etmekle  düzenlemeler yapılmış, katılımcı kamu   6. Ülkemizde Yapılması Gereken       ekipleri arasında koordinasyon yeteneği
         korunması ile ilgili kamu kurumlarını,  kılavuz doküman bulunmuyordu. Böyle   yükümlüdür [12].                                     kurumlarının çoğunluğunun onayı ile    Çalışmalar                            oluşturulmalıdır.
         özel sektörü ve bireyleri kapsayan bir  bir resmi siyasa belgesinin yokluğunda,                                                    belge Başbakanlık’a Ocak 2009’da resmi
         bilinçlendirme ve eğitim faaliyeti     NATO’nun kendi sayısal savunması,       5. Ülkemizde Gerçekleştirilen                       olarak teslim edilmiştir. Halihazırda,  Kritik altyapıların korunması ile ilgili  İnternet altyapısının güçlü ve alternatifli
         uyguluyor mu?                          NATO’nun Güvenlik Siyasası’nın bir     Çalışmalar                                           Başbakanlık’ın belgeyi onaylaması      olarak gelişmiş ülkelerde olduğu gibi  bir duruma getirilmesi dağıtık servis dışı
                                                parçası olarak ele alınıyor ve sadece teknik                                                beklenmektedir. Ülkemizde kritik       ülkemizde de resmi çalışmaların       bırakma saldırılarından en az seviyede
           4.8. NATO’nun Gerçekleştirdiği                                               Estonya bilgi sistemlerine Rus bilgisayar                                                  başlatılması gerekmektedir. Resmi     zarar görmek için gereklidir.
         Çalışmalar                             ve bilgisayar ağlarının yönetimi ile ilgili  korsanları tarafından Nisan ve Mayıs           altyapıların güvenliği ile ilgili atılmış ilk  çalışmaların ana çerçevesinin sayısal
                                                bir konu olarak görülüyordu.                                                                adım bu politika belgesidir. Politika                                        Telekomünikasyon altyapısı ve internet
           NATO da OECD gibi kritik altyapılardan                                      2007’de gerçekleştirilen koordine                    belgesinde “Kritik bilgi ve iletişim sistem  güvenlik olması ve kritik altyapıların  önemli kritik altyapılardır. Bu bağlamda,
         ziyade kritik bilgi altyapılarına yönelik  Nisan ve Mayıs 2007’de Estonya bilgi  ataklardan sonra hazırlanan “NATO sayısal         altyapılarının güvenliği sağlanmalıdır.  korunmasının bu ana çerçevenin bir alt  internet servis sağlayıcıları ile koordinasyon
         çalışmalar yapmaktadır. NATO, kendi bilgi  sistemlerine karşı gerçekleştirilen sayısal  savunma siyasa” belgesine göre NATO        Ülke içerisindeki kritik bilgi ve iletişim  maddesi olması bazı gelişmiş ülkelerin  diğer önemli bir husustur.
         sistemlerini kritik bilgi altyapısı olarak  ataklar sonucunda sayısal savunmanın tüm  üyesi ülkeler, CDMA’ya ulusal temas          sistem altyapıları, bunların birbirleriyle  izlediği ve ülkemize de uygun bir yapıdır.  Son olarak, ülkemiz sayısal savaş
         değerlendirmekte ve bununla ilgili     ülkeyi ilgilendirdiği ve ulusal bir konu  noktalarını bildirmişlerdir. Yine NATO            ilişkileri, kritiklik seviyeleri ve sorumluları  Bu kapsamda:                konusunda uluslararası işbirliğine önem
         özellikle Estonya’ya yapılan saldırılardan  olduğu görülmüştür. Bu nedenle, konunun  Sayısal Savunma Konsepti’ne göre NATO         tespit edilmelidir. Tespit edilen kritik bilgi  Ulusal Sanal Ortam Güvenlik  vermelidir. Gelişmiş ülkeler ve OECD,
                                                siyasa ve stratejik seviyede de ele alınması
         sonra ciddi çalışmalar yapmaktadır. NATO                                      üyesi ülkeler ulusal sayısal ortam savunma           ve iletişim sistem altyapıları sanal   Politikası’nın resmiyet ve işlerlik kazanması  NATO gibi organizasyonlar sayısal
         bilgi sistemlerine karşı yapılan sayısal                                      politikalarını hazırlamaya başlamışlardır.           ortamdan gelebilecek tehditlere karşı  gerekmektedir. Bu politika belgesini takip  güvenlik ve sayısal savunma konusunda
         ataklar ilk defa 1990’ların sonunda                                           Dışişleri Bakanlığımız TÜBİTAK-                      korunmalıdır” ifadeleri yer almaktadır.  eden strateji belgesinin ve eylem planının  oldukça fazla yol almışlardır. Türkiye bu
         NATO’nun balkanlara yaptığı                                                   UEKAE’yi (Ulusal Elektronik ve Kriptoloji                                                   da hazırlanması sıradaki önemli       tecrübelerden faydalanmalıdır. Tüm
         operasyonlar sırasında raporlanmıştır.                                        Araştırma Enstitüsü) NATO’ya ulusal                   Ülkemizde kritik altyapılar ile ilgili daha  adımlardır. Bütün bu belgeler için  dünyayı içine alan ve sınırları olmayan
         Bundan sonra, birçok güvenlik olayı                                           temas noktası olarak bildirmiştir.                   yakın bir gelişme 2009 Sonbaharı’nda   destekleyici mevzuat hazırlanmalı,    devasa bir ağ durumundaki internet sayısal
         NATO web sitelerinin içeriğinin                                               NATO’nun sayısal ortam güvenlik                      gerçekleşmiştir. Başbakanlık Kanunlar ve  güncellenmesi ve değiştirilmesi gereken  saldırıların da kaynağıdır. Ülkemiz bilgi
         değiştirilmesi ve e-posta sunucularını ele                                    politikası hazırlanması talebi Dışişleri             Kararlar Genel Müdürlüğü bünyesinde


                                                                28                                        Sayı 05   Ocak-Nisan 2011         http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/                      29
                                                                                                               ·
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35