Page 85 - bilgem-teknoloji-dergisi-10
P. 85

Ekonomi





 2019  2020
                              Ocak        Şubat       Mart        Nisan       Mayıs       Haziran
 Sayı  Ortak Olunan Şirketlerdeki   Sayı  Ortak Olunan Şirketlerdeki   İhracat  14 692 322  14 596 878  13 348 618  8 980 750  9 967 161  13 469 000
 Yabancı Sermaye Toplamı (TL)  Yabancı Sermaye Toplamı (TL)
                   İthalat  19 206 817  17 633 489  18 810 699   13 553 172  13 386 913  16 305 000
 Ocak  1.213  256.779.545  1.076  268.864.262
                 Tablo 3. Türkiye Aylık Dış Ticaret Verileri (Bin ABD $)
 Şubat  1.035  277.033.165  1.142  272.556.125
 Mart  1.082  289.249.425  942  310.530.179  bütünü farklı motifler içermektedir.  başlayan bu dönemin son zamanlarına doğru

 Nisan  1.098  219.377.938  196  244.650.626  Küreselleşmenin  bugüne  kadar  iki  büyük  çö-  artık hem royalti ve lisans hakkı üretiminde li-
                 zülme  ile  gerçekleştiği  ve  üçüncü  büyük  çö-
                                                               derliğe  yükselirken,  yurtdışı  sermaye  yatırım-
 Mayıs  1.055  451.234.328  3.578  1.166.450.109  zülmenin  arifesinde  olduğumuz  kabul  gören   ları  ile  de  yayılmacı  politikalar  izlemektedir.
                                            1
 Haziran  696  207.055.898  619  197.890.225  önemli  yaklaşımlardan  biridir .  Birinci  büyük   Tabi  bu  da  farklı  bir  rekabet  alanı  anlamına
                 çözülme, Sanayi Devrimi ile üretim ve tüketi-  gelir.  Bu  noktada  bir  örnek  vermek  gerekir-
 Tablo 1. Yabancı Ortaklı Yeni Kurulan Şirketler (Aylık)  min bilhassa buharlı gemiler ve trenlerle birbi-  se; 2018 yılında dünya genelinde gerçekleşen
                 rinden gitgide ayrışması.                     3.236.300 patent başvurusunun %46,4’ü olan
                                                               1.542.002  başvuru  Çin  tarafından  gerçekleş-
 Tablo 2’de ciro endeksleri incelendiğinde; Mart ayı   artış başlamıştır.   İkinci büyük çözülme, küresel değer zincirleri   tirilmiştir . Buna ek olarak, WIPO (Dünya Fikri
                                                                       2
 ile başlayan ve Nisan ayında bir önceki aya göre   Bu noktada sağlık turizminin önemi gittikçe art-  devrimi  olarak  ifade  edilmekte  olan  üretimin   Mülkiyet  Göstergeleri)  2019  Raporu’na  göre;
 %24’lere varan ciddi bir düşüş bulunuyorken,  Ma-  maktadır.  Türkiye’nin  sağlık  sisteminin  kalitesi,   alt  safhalarının  başka  coğrafyalarda  gerçek-  tüm  dünyadaki  faydalı  model  başvurularının
 yıs ayı ile toparlanmanın başladığı görülmektedir.   sadece  sağlık  sistemi  zayıf  olan  çevre  ülkeleri   leştirilmesidir. Daha önce gelişmiş ülkeler diye   %96’sı, marka tescil başvurularının %51,4’ü ve
 açısından değil, sağlık sisteminde uzun bekleme   sınıflandırılan ülkelerde yoğunlaşmış olan üre-  endüstriyel dizayn tescil başvurularının %54’ü
 süreleri olan batılı ülkeler tarafından da Türkiyenin   tim  süreçleri,  maliyetlerin  düşürülmesi  ama-  Çin tarafından gerçekleştirilmiştir. Bu değişen
 cazip  bir  destinasyon  olarak  görülmesini  sağla-  cıyla  yavaş  yavaş  gelişmekte  olan  ülkelere   rekabet  koşulları,  rekabet  gücünü  kaybeden
 maktadır. Sağlık teknolojilerindeki yerlileşme, ya-  doğru kaydı. Tabi bu noktada sermaye, fikri-sı-  ülkelerin bu durumu tersine çevirmeye yönelik
 kın zamanda Türkiye’nin sadece sağlık hizmetleri   nai (royalti) ve lisans hakları, sermaye malları   neler yapacağı ile ilgili soru işaretlerini de bir-
 sunumunda  değil,  aynı  zamanda  tıbbi  teçhizat   ve ara malları gibi stratejik öneme sahip bile-  likte getiriyordu.
 üretim ve ihracatında da ciddi bir hamle yapaca-  şenler,  gelişmiş  ülkelerin  ellerindeydi.  Bu  sü-
 ğını göstermektedir.  recin ciddi bir şekilde sekteye uğraması 2008   Üçüncü büyük çözülme ise, insan gücü ve ma-
                 yılındaki küresel ekonomik krizle olmuş, koru-  kinelerin gitgide birbirinden ayrışmasını ifade
 Tablo 2.  Ciro Endeksleri ve Değişim Oranları  Küresel Ekonomik Dönüşüm Süreçleri  macı  politikalar  yavaş  yavaş  ortaya  çıkmaya   etmektedir.  Yani  yanında  operatörü  olmadan
  (Sanayi, İnşaat, Ticaret ve Hizmetler)  Bu yaşadığımız süreç globalleşmeden geriye dö-  başlamıştır. Sonrasında ticaret savaşları diye   otonom çalışan makineler, bu makinelere ge-
 nüş müdür, yoksa farklı bir algoritmayla yeni bir   nitelendirilen, ABD’nin Çin ile olan mücadelesi,   reken  müdahalelerin  çok  uzak  mesafelerden
 Tablo 3'te görüldüğü üzere, Nisan ayında ciddi şe-  globalleşme dalgasının arifesinde miyiz? Bir gö-  korumacı  ekonomik  politikaların  hepten  art-  yapılabilmesi, servis hizmetlerinin uzaktan ve-
 kilde düşmüş olan ihracatımız, Mayıs ayı itibariyle   rüş, ulus ekonomilerinin ortaya çıkması ve öz ye-  masıyla sonuçlanmıştır.   rilmesi ve hatta uzaktan 3D  yazıcılara  yedek
                                                                                        3
 toparlanma sinyalleri vermektedir. Haziran ayı ra-  terliliklerin  öneminin  artması  şeklindedir.  Bu  bir   parçaların yazdırılarak yerinde işin çözülmesi
 kamlarının geçen yılın aynı ayına göre %15,77 artış   noktaya  kadar  doğru  bir  söylem  olsa  da  resmin   Çin, ikinci büyük çözülme dediğimiz 1990’larla   gibi durumlar bu bağlamda değerlendirilmek-
 göstermesi, ilgili bütün kurum ve kuruluşların ih-
 racatçılarımız ile koordineli hareket ettiğine güzel
 bir örnektir.         Ekonomik Faaliyet                   Ocak     Şubat     Mart     Nisan    Mayıs

 Bu verilerle birlikte iç piyasanın canlılığını anlama-  Perakende ticaret  169,4  171,0  182,0  144,3  154,2
 mız açısından bakmamız gereken istatistiklerden   Gıda, içecek ve tütün  177,5  181,9  228,5  214,9  208,3
 biri  de  perakende  ciro  istatistikleridir.  Tablo  4’e   Gıda dışı (otomotiv yakıtı hariç)
 göre; dikkat çeken en belirgin düşüş, tekstil sek-        166,7    172,1     166,7    118,6     138,6
 töründedir.  Azalışlar  sonrasındaki  artışlar,  sağlık   Bilgisayar, bilgisayar donanım ve yazılımları,   163,1  116,4  128,1
 tedbirleriyle  birlikte  ekonomik  hayatın  canlılığını   kitap, iletişim aygıtları v.b.  157,7  169,5
 muhafaza etmenin önemini göstermektedir. Posta   Ses ve görüntü cihazları, hırdavat, boya ve cam,
 yolu ve internet üzerinden yapılan alışverişlerdeki   elektrikli ev aletleri, mobilya v.b.  114,0  127,7  144,0  109,8  131,0
 inanılmaz artış, pandemi döneminin acaba tekno-
 lojik dönüşümde bir katalizör etkisi mi olacak so-  Tekstil, giyim ve ayakkabı  193,1  182,2  130,9  43,3  91,7
 rusunu tekrar hatıra getiriyor.
                   Eczacılık  ürünleri,  tıbbi  ve  ortopedik  ürünler,   248,2  245,6  272,6  235,3  203,7
 Turizm bu süreçte en çok etkilenen sektörlerin ba-  kozmetik ve kişisel bakım malzemeleri
 şında gelmektedir. Nisan ve Mayıs aylarını kıyas-  Posta yoluyla veya internet üzerinden  322,8  365,4  411,4  535,7  622,2
 larsak, geçen yılın aynı ayına göre %99 üzerinde
 bir  azalma  görülmektedir.  Sağlanan  desteklerle   Otomotiv yakıtı  164,2  151,4  152,3  105,5  113,9
 Haziran  ayında  yerli  ve  yabancı  turist  sayısında   Tablo 4. Perakende Ciro Endeksi (2015=100)





 82                                                       83
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90